Förvirrande stegjärn

Jag har läst div inlägg här på forumet, läst recensioner och tittat i kataloger och blir bara mer fundersam.

Jag ska införskaffa ett par stegjärn och har varit inne på Grivel 2F. Men har nu efter div forskande även börjat klura på Grivel 12 eller CM Ecrin. Sen har vi det här med bindningen?? Så egentligen har jag två frågor.

Fråga 1
Vad tycker ni är ett bra stegjärn? De ska främst användas "alpint" - glaciärvandring etc. De ska också kunna användas för lättare isklättring, men inte på bekostnad av funktionen för huvudsyftet.

Fråg 2
Vilken bindning är att föredra? De ska användas på kängor med stel sula och telemarkspjäxor. De har lutat åt snabbpänne bak och mer flexibelt framparti (2F:s Cramp-o-matic).
 
Stegjärn...

Tog mig friheten att klippa lite... Här kommer några tankar.

Stegjärn är ett "mindre härke" egentligen, när det gäller att välja. Det finns ju så mycket att välja på! För alpin klättring och glaciärvandring, och enkel isklättring skulle jag (liksom du) välja stegjärn med horisontella fronttaggar och med viss "ledning" i järnen. Gärna med någon form av anti-snöboll-platta till, för att slippa "pepparkaksdegen" under hålfoten, när man är ute och knallar.

Personligen har jag ett par G12 och jag gillar dem jättebra.

ulli; sa:
Fråga 1
Vad tycker ni är ett bra stegjärn? De ska främst användas "alpint" - glaciärvandring etc. De ska också kunna användas för lättare isklättring, men inte på bekostnad av funktionen för huvudsyftet.

Grivel G12, eller 2F. Har inte koll på priser och så just nu, men jag skulle välja med avseende på priset, faktiskt. Ifall du inte skall isklättra svårt med stegjärnen räcker tillochmed G10 eller liknande. G12 är väl mitt "vassaste" bud. :)

Fråg 2
Vilken bindning är att föredra? De ska användas på kängor med stel sula och telemarkspjäxor. De har lutat åt snabbpänne bak och mer flexibelt framparti (2F:s Cramp-o-matic).

Cramp-o-matic eller "hel stepin"-bindning. Är dojorna verkligen hårda är det enda som gäller. Det går snabbt, och stegjärnet blir "styvare" mot sulan än olika "rem-bindingar".

Lycka till i stegjärnsdjungeln.

/Kotten
 
Grivel 2F

Har ett par Grivel 2F som jag använt mest till glaciärvandringar, men har även gjort en del isklättring med dem vilket funkar utmärkt om man sätter i skruvarna på sidorna (då blir de helt stela), jag använder snabbkoppling fram och bak vilket kräver en helt stel storsko, jag är mycket nöjd!
Anledningen att jag valde 2F framför G12 var just att de är lite stabilare till isklättring.
// Ola
 
ulli; sa:
Fråg 2
Vilken bindning är att föredra? De ska användas på kängor med stel sula och telemarkspjäxor. De har lutat åt snabbpänne bak och mer flexibelt framparti (2F:s Cramp-o-matic).

Ta med dina Telispjäxor, när du väljer stegjärn. Alla stegjärn sitter inte på telispjäxor. Jag provade Charlet Moser Super 12 och Black Diamond Sabretooth och BD satt mycket bättre på mina pjäxor (Scarpa T3). Utom Grivel G10 Wide är det bara Step-In-bindning som passar på Telispjäxor. Alla andra rembindningar är för smala i front.

Jag tycker mycket om mina Sabretooth och anser att dom passar precis för allmänna alpinism och glaciärvandring men fungerar även vid brantare klättring.
 
Egentligen kanske det då är bättre att gå på s.k. new matic bindning med remmar fram och snabbspänne bak och strunta i att använda telemarksskorna och komplettera med ett par storskor?

Kan inte mer än hålla med Jesper. Ju mer jag tittar destå mer förvirrad blir jag ;-).
 
Hej!

Jag är i samma situation som Ulrica. Söker stegjärn till i första hand plan till medelbrant is/snö som även ska funka på vertikal is.

Hur är det med skor igentligen. Telispjäxor har ju ganska god flex vid framfoten, funkar de verkligen till styva stegjärn?

Hur långt kommer man på vandringsskängor med styv sula, typ. Mindel Island Pro? Går det klättra vertikal is med ledade stegärn (med rembindning) och sånna kängor? Eller blir det bara jobbigt/svårt? Vertikal is är ju inte då huvudanvändningsområdet.

/Nils
 
Jag har BD Sabretooth som jag ocksa tycker om, men de ar inte tillrackligt styva for brant klattring med telemarkspjaxor. Som du sager, ar det bast
att komplettera med storskor, men annars behover du en stelare stegjarn
for isklattring.
 
Telisar, järn och brant is

Kombinationen 2F och T2 fungerar utmärkt till lodrät is grad IV-V. Brukar sätta en rem runt både sko och järn, där pjäxan böjer sig vid tån.

Har även använt BD Bionic, både med duo och mono-point till T2, funkar bra det också.

2F (säkert också Sabre etc) är utmärkta kombinationsjärn om du inte tänker skaffa storskor och bara isklättra. På brant hård snö är ju järn med platta frontpoints att föredra föra rent tekniska isjärn.

Slutsats:
2F och du blir nöjd.
Storskor+tekniska järn till isklättring och superlätta (400g) järn till skidturer är kanske nästa steg.

Men det är bara bygel fram och snabbspänne bak som gäller.
lycka till
/föhl
 
snöklabbar

Det kan vara bra att tänka på att stegjärn av typen 2F, alltså med en vertikal mekanoram, har större benägenhet att samla på sig snö undertill. I mjuk snö behöver man då inte gå många steg förrän taggarna inte når ner till marken och järnen blir halare än ett par dansskor. Kan vara rätt läskigt på brant mark. Man kan sätta på en plastflärp under men det blir ändå inte riktigt bra (vill du ändå prova så tillverka en av locket till en bigpack låda, bra plast som klarar kyla bra, betydligt billigare än att köpa färdiga och så får man ju äta glass också).
Typen G12 eller ecrins där ramen ligger platt mot sulan har mycket mindre benägenhet att samla snö så om du mest kommer göra alpint och glaciär så tycker jag absolut att du ska satsa dina pengar på dessa. Dessutom går dessa att trycka ihop så att dom tar mindre plats i ryggan.
 
Sant

Håkan har helt rätt i att det lättare samlas snö under ramkonstruktioner. Detta vet uppenbarligen Grivel eftersom antibotter (gummimupparna vi talar om) levereras med stegjärnen. De ingår lixom i priset.

Jag har valt 2F därför att jag trodde de skulle vara stabilare med telispjäxor. Ett par ledade stegjärn kan "floppa" dvs hälen hoppar av. Mycket irriterande eftersom det leder till fall. Min erfarenhet är dock att de nya stegjärnen klarar detta bättre än gamla modeller.

Ska du bara ha ett par järn, kolla vikten. Eftersom man på en lång skidtur använder järnen kanske 2 timmar, men bär dem kanske 40 timmar är vikten av betydelse. Därför skulle jag överväga 2 järn...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.