Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor

Vädret är som sagt det avgörande för en topptur, men vi vill ändå planera för en.

Vi funderar på att passera förbi Sylarnas fjällstation och gå närmare sylarna för att ha kortare startsträcka dagen
efter. Eftersom jag är helt off på området undrar jag lite om lämpligt område att slå upp tältet, på kartan har jag märkt ut några platser som jag tycker ser ok ut på kartan men då jag inte vet vart man går upp på storsylen och lillsylen blir det bara spekulationer. Ni som varit där, är någon av dessa platser fina/ok?
Ska ni upp på toppen så är nog vanligaste att man går ungefär från plats 1 upp på lillsylen och fortsätter därifrån till storsylen.
 
Vädret är som sagt det avgörande för en topptur, men vi vill ändå planera för en.

Vi funderar på att passera förbi Sylarnas fjällstation och gå närmare sylarna för att ha kortare startsträcka dagen
efter. Eftersom jag är helt off på området undrar jag lite om lämpligt område att slå upp tältet, på kartan har jag märkt ut några platser som jag tycker ser ok ut på kartan men då jag inte vet vart man går upp på storsylen och lillsylen blir det bara spekulationer. Ni som varit där, är någon av dessa platser fina/ok?

De gånger jag gått upp mot toppen har jag gjort det via 1, på kartan är där markerat en stig. Har dock aldrig tältat där men det bör gå. Går ni upp till 1 och tältar så sparar ni många höjdmetrar jämfört med 3
 
Gällande kök föresten, bensin eller gas, har ju några att välja på.
Jag gillar bensinköket men är det bara varmt ute är det väl lite "over kill" för en sån här tur?
Kommer att tillaga enklare mat så väl som koka vatten till frystorkat.

Jag använder gas och är väldigt nöjd med det. Väldigt lätt att hantera
 
Beträffande tältplatser så satsa på trean. Enl.vegetationskartan är det rished vid trean, vid 2 och 4 är det blockterräng/hällmark. Kan funka vid ettan, men det är mycket snölegor i området så det kanske är blött.

Varför trean? Den normala vägen upp passerar ju ettan och då har du ju inte tjänat någonting mot att tälta på andra sidan jokken från fjällstationen sett... Vilken väg tog du egentligen upp på toppen?

Jag skulle säga: följ prickstigen från fjällstationen i västlig riktning tills det inte går att tälta längre på grund av all sten. Gå därefter ner igen några hundra meter tills du hittar en plats som är acceptabel med tanke på tjockleken på liggunderlag och ryggproblem och så upp tältet där.

Eller slå helt enkelt upp tältet strax väster om jokken och vandra lätt istället. Frågan är om du tjänar någon tid över huvud taget på att bära tungt i uppförsbacke eller om det är enklare att gå lite längre med lätt packning - jag skulle satsa på det senare...
 
Jag fick sy ihop en åt en gäst när jag var stugvärd i somras. Tyckte det var snålt tilltaget med stygn så hela axelremmen hade släppt från säcken och den andra var på väg. Guld värt med björntråd och metallfingerborg.

Kvaliten på Abisko 65 är det knappast något fel på, men den är tung.
 
Neeeej... Beställde ju en i dag, nu blir jag orolig :-/
Nåja, hinner prova den rejält innan då jag/vi är ute nästan varje helg.

Tack för tipsen ang tältplats :)
 
Jag fick sy ihop en åt en gäst när jag var stugvärd i somras. Tyckte det var snålt tilltaget med stygn så hela axelremmen hade släppt från säcken och den andra var på väg. Guld värt med björntråd och metallfingerborg.

Neeeej... Beställde ju en i dag, nu blir jag orolig :-/
Nåja, hinner prova den rejält innan då jag/vi är ute nästan varje helg.

Tack för tipsen ang tältplats :)

Det finns garanterat dåliga exemplar av alla modeller. Om det är ett vanligt förekommande fel bör det vara åtgärdat på nyaste modellen. Ta till dig Niklas tips för att dämpa oroskänslorna. :)
 
Gällande kök föresten, bensin eller gas, har ju några att välja på.
Jag gillar bensinköket men är det bara varmt ute är det väl lite "over kill" för en sån här tur?
Kommer att tillaga enklare mat så väl som koka vatten till frystorkat.

Själv eldar jag bensin i köket året runt och har aldrig reflekterat över att det skulle vara "over kill". Jag tycker bara det är skönt att slippa alla gastuber med småslattar som slutligen tenterar att samla sig i hemmet.

Tycker du bäst om bensinköket och är van och hantera det så kan du ju lika gärna använda det på sommaren. Men du skriver en del om vikt, och med barn på tur kan jag tänka mig att packvikten lätt drar iväg, så utifrån det bör du välja det kök som lägst vikt, men som samtidigt har den kapacitet som krävs för er matlagning.

Ett annat alternativ är ju att helt lämna köket hemma, tälta i anslutning till stugor/stationer och nyttja självhushållet. Om ni till luncherna bara behöver varmvatten funkar det bra att fylla termosar och ta med sig. Jag gjorde ett liknande upplägg på en tur nu i vintras och upplevde att avsevärt minskade både volym och vikt på packningen.

Hej,

Om man väljer att gå mellan fjällstationerna. Bör man då ha med sig sovsäck och liggunderlag eller tillhandahåller fjällstationerna med täcke/madrass? Om det är fullt kanske det är lättare att få plats om man inte har förbokat boende.

En annan fråga. Jag kommer gå jämtlandstriangeln i skiftet juni/juli. Finns det snö kvar då?

/Dagsvandraren

Jag bjuder på en bild tagen mellan Storulvån och Sylarna den 18/6 2012. Det fanns som synes en del snö kvar i slutet av juni detta år. Men som någon annan redan påpekat kan det variera kraftigt från år till år.
 

Bilagor

  • sylarna.jpg
    sylarna.jpg
    27.8 KB · Visningar: 675
Vädret är som sagt det avgörande för en topptur, men vi vill ändå planera för en.

Vi funderar på att passera förbi Sylarnas fjällstation och gå närmare sylarna för att ha kortare startsträcka dagen
efter. Eftersom jag är helt off på området undrar jag lite om lämpligt område att slå upp tältet, på kartan har jag märkt ut några platser som jag tycker ser ok ut på kartan men då jag inte vet vart man går upp på storsylen och lillsylen blir det bara spekulationer. Ni som varit där, är någon av dessa platser fina/ok?

Har tältat både vid punkt 1 (eller nästan. Tältade vid sjön på 1300 m.ö.h.) och 3. Ska du göra en topptur är 1 bäst. Slår ni läger där tjänar ni 1-2 h jämfört med en start vid fjällstationen. Vacker men vindutsatt plats. I min anteckningar har jag skrivit: "Som om inte regnet vore nog lyckas vi slå läger i ytterligare en vindtunnel. Närmare bestämt uppe vid Slottsdalen på 1 266 meters höjd."

Läger vid punkt 3 ger en längre topptur plus att kanske måste korsa jokken vid två tillfällen vilket kan vara lurigt. Rätt mycket vatten.

Tveksam om det ens går att tälta vid punkt 2 och 4. Lär kunna vara blött och hårt underlag.
Bild 1 är vid din punkt 3.
Bild 2 är tagen uppe från Templet mot tältplatsen (din punkt 3). Tältet syns dock dåligt på bild. Finns en liten orange prick därnere någonstans.
Bild 3 är tältplatsen vid sjön på 1300 m och där stigen slutat. (ungefär din punkt 1)
 

Bilagor

  • IMG_1834.jpg
    IMG_1834.jpg
    36.3 KB · Visningar: 674
  • IMG_1851.jpg
    IMG_1851.jpg
    58.1 KB · Visningar: 670
  • IMG_1922.jpg
    IMG_1922.jpg
    66.9 KB · Visningar: 656
Senast ändrad:
Själv eldar jag bensin i köket året runt och har aldrig reflekterat över att det skulle vara "over kill". Jag tycker bara det är skönt att slippa alla gastuber med småslattar som slutligen tenterar att samla sig i hemmet.

Tycker du bäst om bensinköket och är van och hantera det så kan du ju lika gärna använda det på sommaren. Men du skriver en del om vikt, och med barn på tur kan jag tänka mig att packvikten lätt drar iväg, så utifrån det bör du välja det kök som lägst vikt, men som samtidigt har den kapacitet som krävs för er matlagning.

Ett annat alternativ är ju att helt lämna köket hemma, tälta i anslutning till stugor/stationer och nyttja självhushållet. Om ni till luncherna bara behöver varmvatten funkar det bra att fylla termosar och ta med sig. Jag gjorde ett liknande upplägg på en tur nu i vintras och upplevde att avsevärt minskade både volym och vikt på packningen.




Jag bjuder på en bild tagen mellan Storulvån och Sylarna den 18/6 2012. Det fanns som synes en del snö kvar i slutet av juni detta år. Men som någon annan redan påpekat kan det variera kraftigt från år till år.


Det är lätt att tro att man sparar vikt genom att bära en termos istället för ett kök men en termos är sällan lätt och så ska man bära vattnet också som då bör väga 300-500g. På dom där lederna behöver man aldrig bära med sej vatten om man har ett kök. Enda anledningen till att bära en termos är egentligen om man jagar minuter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.