Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull

Blanda inte ihop trangian och den här brännaren för förvaring av spriten. Den här saknar packning och lär läcka bränsle så absolut ingen förvaring av obränt bränsle. Rena inte heller spriten på något sätt för att få bort smaken.

Jag har lyckats förorena en måltid en gång genom att få upp knuten till påsen runt brännaren med tänderna. Sedan dess öppnar jag påsen hemma och knyter en ny knut om någon annan använt köket. Jag var 10 så vissa lärdomar behåller man länge.
 
Jag har visserligen sneglat på detta förr, men det är skosnöre som ska ha äran av att lyfta fram det på Utsidan :). TS, kan du berätta var du köpt ditt x-boil? Den försäljare jag själv kollat på är finländska Farlite.
Jag köpte direkt från tillverkaren, finns en stor knapp på https://www.x-boil.de/english.html!

Kom fram som ett litet postpaket efter ungefär en vecka, inklusive en faktura man får betala med paypal eller med direkt banköverföring. Jag valde det senare, och är lite nojig för om det blev rätt om jag ska vara ärlig.

Men deras ordersida är lite smidig för man köpa till nån extra bränsleflaska och någon reservhake för muggen. Följer ju med de 3st man behöver men jag misstänker att de kan försvinna med tanke på att de är typ 2cm långa och inte sitter fast.
 
Blanda inte ihop trangian och den här brännaren för förvaring av spriten. Den här saknar packning och lär läcka bränsle så absolut ingen förvaring av obränt bränsle. Rena inte heller spriten på något sätt för att få bort smaken.

Jag har lyckats förorena en måltid en gång genom att få upp knuten till påsen runt brännaren med tänderna. Sedan dess öppnar jag påsen hemma och knyter en ny knut om någon annan använt köket. Jag var 10 så vissa lärdomar behåller man länge.
Förvisso ingen packning men konstruktionen med filten ska göra att det inte rinner ut ens om man välter den upp och ned, och det ska gå att bränna spriten medan man håller brännaren sidledes.

Verkar som en rätt fiffig konstruktion, iaf för mig som spritköksnybörjare.

EDIT: Men, som sagt rekommenderar ändå tillverkaren att man inte lagrar sprit i den.
 
Senast ändrad:
I mitt fall är det grytmysaren som står för "långkok" på vandring, men det kan ändå vara bra att veta hur mycket vätska man kan koka upp på en fyllning.

Den minsta brännaren är Ø 0,55 x 2,3 cm; säg att man bara fyller upp till 2 cm så ger det dryga 17 ml sprit*. Det räcker ju med marginal för att koka upp en halvliter vatten, men min mest vattenrika måltid går inte över 0,3 liter. Den mängden kokar man upp på 8-11 ml sprit.

Därefter kan man - om man vill - använda resten till fortsatt kokning. Men att bara hålla grytan sjudande kräver betydligt mindre energi än att få den över kokpunkten, och det går ju inte att reglera lågan på denna brännare.

Så "långkok" är det minst effektiva sättet att använda den på, och ska man koka pasta (vilket jag inte gör) ska man nog välja den större brännaren.

***
Det som tilltalar mig mest är att det hela är så idiotenkelt och stabilt trots den låga vikten. Inte ens en gummipackning att behöva vara rädd om. Men lite förbättringspotential finns onekligen:
  1. Jag skulle genast ersätta de små lösa fippliga stöden med ett par ultralätta titantältpinnar, som jag ändå vill ha i reserv till tältet. Skärmen är faktiskt förberedd för en sådan lösning med lämpligt placerade håltagningar. Alternativt skulle jag hitta på ett sätt att fästa stöden permanent (ev. vikbart) i vindskyddet.
  2. En sparring lik Trangias skulle öka kökets användbarhet, jfr ovan. Inte heller omöjligt att fixa till själv, men funkar den ihop med en "hål-lös" brännare?

*PS
Var tydligen lite försiktig med volymskattningen. Här står det att "Kolfiltfyllningen binder lätt 20 ml sprit och gör brännaren spillsäker."
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.