Fjällräven Skule är inget att ha

Eller?

Jag är nyfiken på vilka erfarenheter ni har av denna sovsäcken? 3-säsongsvarianten vill säga. Jag tycker priset verkar vettigt och jag gillar att den har bredare utrymme vid knäna. Är inte villig att lägga ut pengar på en dun i dagsläget. Tar gärna emot andra förslag också under 1500:- . Gör ju inget om den inte dunderstor heller.
Jag har läst några andra trådar men tyvärr inte hittat något bra konkret.
 
Har fjällräven skule 3 seasons extra long. Den är lite för tight för mig, jag är inte direkt superstor. 184cm 85 kg.

Sen fryser jag nästan alltid om rumpan, trots dubbla underlag. Kanske har jag fel på min rumpa, men jag tror snarare det är fel på säcken.

Upplever att jag inte trivs bra med den när det är kallare än +5 celcius.

Skulle nog rekommendera folk att titta på andra säckar. Jag känner rent generellt att man ofta betalar extra för "märket" när man köper fjällräven. Men det är mer en känsla än något jag har bevis för.
 
Den funkar om det inte är för kallt. Ju närmare nollan ju sämre den funkar.
Det finns mycket bättre sovsäckar för billigare pris än fjällräven skule 3. Den är medioker.
 
Extremtemperatur minus tjugo grader...
Det måste vara synnerligen extremt för en tresäsongers säck som nog snarare är att betrakta som en sommarsäck. De här omdömena är förrädiska när en mindre van person ska köpa sovsäck. Själv ligger våra sovsäckar för ”tre säsonger” på komforttemp runt minus 8 - 10 grader. Har hittills fungerat bra. Blir vi överraskad av några minusgrader har vi en säck som klarar det. Är det för varmt så ligger säcken runt knäna som ett vanligt täcke.
 
Från danska utsidan:
-------------
Upper limit

Upper limit angiver den øvre (varmeste) temperatur, hvor en mand kan sove i soveposen uden at svede. Det skal han kunne med lynlåsen åben og uden at hætten er snørret til.

Komfort

Komfort (comfort) er den temperatur hvor en kvinde kan forvente at sove behageligt uden at fryse.

Lower limit (Limit)

I denne temperatur skal en mand kunne sove med knæene trukket lidt op i 8 timer uden at vågne.

Extreme

Den laveste temperatur hvor en kvinde kan ligge i 6 timer uden at dø af hypertomi (dø af kulde/nedkøling). Man kan dog godt få frostskader.
----------------------------

Extreme temperaturangivningen har IMHO ingen praktisk betydelse vid normal bruk av sovsäcken.
 
Det är bättre att hålla budgeten lite huttrande på natten och bära lite lättare på dagen.
Instämmer inte, att frysa sig genom natten är ingen trevlig upplevelse och gör inte kommande dagars vandring till någon positiv upplevelse. Jag har gjort misstaget i mina yngre år att köpa lätta och överreklamerade fibersovsäckar (det var innan EN-normen fanns). Kommer speciellt ihåg en från Ajungilak som var utlovad till -7C, jag frös som en hund redan vid +7C. Det blev retur till butiken direkt efter hemkomst från den vandringen.
Nu med lite högre ålder och kanske ett uns av egen erfarenhet brukar min personliga lägsta komfortgräns (med underställ) ligga närmare EN-comfort än EN-limit även om jag är man.
 
Senast ändrad:
Instämmer inte, att frysa sig genom natten är ingen trevlig upplevelse och gör inte kommande dagars vandring till någon positiv upplevelse. Jag har gjort misstaget i mina yngre år att köpa lätta och överreklamerade fibersovsäckar (det var innan EN-normen fanns). Kommer speciellt ihåg en från Ajungilak som var utlovad till -7C, jag frös som en hund redan vid +7C. Det blev retur till butiken direkt efter hemkomst från den vandringen.
Nu med lite högre ålder och kanske ett uns av egen erfarenhet brukar min personliga lägsta komfortgräns (med underställ) ligga närmare EN-comfort än EN-limit även om jag är man.

Helt rätt!
Jag försökte mig på det svåra konststycket med ironi med koppling till fg. kommentar. Skulle ha avslutat med en...
😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
rune1974 fjällräven skule r/s 3 Bo och sova 2
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Homie Fjällräven SKULE R/S light vs HELSPORT PASVIK Camp Bo och sova 9
nannes Fjällräven Skule II Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
pelka Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 47
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.