Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga?

Har tidigare bara rest med bagar på hjul eller med axelrem, men behovet för något smidigare att ha på ryggen har alltid funnits och nu är det snart ett måste. Här närmast står en månad av kringresande mellan öar och platser i sydostasien planerad, och väskan kommer även användas på flerdagarsturer med specimenfiske (karp- och sutarmete där en mindre lastbil i stort sett krävs för att få med alla prylar).
Då någon fjällvandring troligen inte kommer ske anser Jag heller inte att en förmögenhet behöver läggas på produkten. Just för att Jag troligen inte kommer hamna i de situationer då en förstörd ryggsäck innebär katastrof. Med det inte sagt att bagagehantering på flygplatser är direkt skonsam för bagaget, så det bör säcken klara av. Maxpriset Jag tänkt mig är 1500-1800 kr någonstans.

Varit runt och känt och klämt på olika ryggor, allt från riktiga budgetmodeller hos Classe/Jula/Rusta till de mer robusta hos naturbutikerna. Har kommit fram till att volymen bör vara kring 50L.
Tidigare idag testade Jag några av Stadiums Everest-ryggor, vilka kändes helt OK, men senare fick

Jag fick senare syn på Fjällrävens Helags 40 liter och tyckde den satt mycket bra på ryggen och kändes robust. Inte överdrivet med remmar och fästen som kan fastna och bra med utrymmme, även om ytterligare tio liter, dvs 50-modellen känns mer lämpad för 3-4 veckor på resande fot. Ligger på 1690kr som billigast vad Jag har sett.

Hittar inget omdöme om säcken på nätet vilket är lite oroväckande, kanske är den inte populär nog?

Om någon har erfarenhet av ryggsäcken eller något att ligga är Jag tacksam om ni delar med er av det.
 
Jodå, jag har en sådan och är mycket nöjd...

Har både haft den fullpackad med fotoutrustning och diverse för naturfotografering och lastat den full med julklappar i julas, har fått hänga med både på cykel, i bil, på tåg och till fots genom de flesta terränger man kan hitta i södra sverige..

Jag gillar den lite klassiska designen med stora fickor på utsidan och locket är även det en ficka och på framsidan finns en liten ficka. Fickor även i höftbältet.. Så inte så många remmar men många fickor vilket jag gillar eftersom det då är lätt att organisera och komma åt saker utan behöva gräva sig ned djupt i säcken varje gång...

mvh // Johannes
 
Jag har också kikat på den just för att den verkar lite robustare än vanliga moderna säckar.

Glännman,
Kan man justera bärsystemet ? Jag är 190 cm och tror att den kan vara lite liten.
 
Nu har jag den på 40 liter men jag har inte hittat något sätt att justera bärsystemet på den annat än de vanliga justeringen som finns på i stort sett alla ryggsäckar... Kanske är det annorlunda på 50-modellen jag vet inte..

mvh // Johannes
 
Tack för svaret Glennman.

UAO: Jag är 189cm och Helags 40-ryggan kändes inte obekväm på något sätt, snarare smidig. Men som sagt: 50 eller 60 liter gör sig troligen bättre i mitt fall.
 
Jaha, fick nyss svaret från en butik att Helags 50 har utgått ur Fjällrävens sortiment. Tråkigt, då Jag än så inte hittat något liknande i samma prisklass.
 
Olyckan,
Verkar som outnet och skövde natur har 50L kvar.

Kommer själv köpa 40L, den verkar bra för skogsvandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 55
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 151
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.