Feltemas nya gasolflaska

Ja se bara hur det blev med Hilleberg när de flyttade produktionen till Estland, eller när Tentipi flyttade till Kina.....

Själv är jag ganska övertygad om att detta rör sig om ett fel i toleranserna på ett verktyg eller på ventilen, vilket rättar till sig självt genom marknadens påtryckningar.
 
Jag har väldigt svårt att tro att ens Primus lägger de resurserna på "sina" gasflaskor.
Seriösa företag med kvalitetssystem tar åtminstone stickprov ur produktionen. Beroende på hur ventilerna tillverkas så kontrolleras kanske inte varje ventil, men de kontrollmäter med största sannolikhet regelbundet för att kunna justera så de hela tiden håller sig inom toleranserna.
 
Sköter du tillverkningen på ett bra sätt brukar felfrekvensen mätas i PPM på enklare produkter. Det är med andra ord godtagbart om ett par flaskor på miljonen är utanför specifikation. Du testar inte nödvändigtvis alla, men du testar tillräckligt ofta för att ha koll.

Om endast priset är viktigt går ofta felfrekvensen upp. Jag har än så länge aldrig drabbats av en flaska som inte fungerat, men då köper jag inte heller ofta biltemagas, speciellt inte om jag ska upp på fjället.
 
Köpte härom veckan en ny 450g-tub (17-977 alltså) Biltema för att ha hemma (bra att ha någon extra tub). Efter att ha sett den här tråden tänkte jag det var lika bra att kolla tuben på en gång, och inte strax innan jag verkligen behöver den.

I alla fall prövade jag tuben med två brännare, Trangia GB450 och någon av Biltemas tidigare toppmonterade brännare, en som ser misstänkt ut som en Fire Maple fms-116. Förutom det som nämnts tidigare att ingen gas hörbart pyser ut vid av-/påskruvning av brännarna fungerade bägge alldeles utmärkt. Jag misstänker därför även jag att toleranserna vid tillverkningen kanske är lite väl generösa? Så bästa är väl som alltid, pröva grejerna innan du behöver dem.

i den andra tråden om Biltemas nya gasflaskor nämns också att gasblandningen enligt databladet skall vara annorlunda i de nya flaskorna: 95% butan! Enligt texten på min nya flaska är dock innehållet det samma i den som de gamla flaskorna.
 
Kvalitet kostar, även om produkten kanske tillverkas i samma fabriker.
Ett mer seriöst företag har krav samt troligen nån form av uppföljning på det dom köper in. Allt detta kostar. Om det kostar motsvarande prisskillnaden är en annan fråga.
Sen handlar det om kompetensen hos inköpare, all gasblandning är inte samma, lätt att ta en billigare blandning och hålla nere priset och därmed prestandan.
Ett sätt att hålla koll på ett företags egenkontroll är att se hur många återkallningar dom har. Biltema har ofta återkallning av produkter, vilket tyder på sämre kontroll och kravställning.
/P
 
Att gasblandnigen till en högre andel butan ändrats kan vara en direkt effekt av bytet till en leverantör i Albanien. Om Sydeuropa med varmare klimat är primär marknad för denne leverantör är högre andel butan naturligt, men för oss i norra Europa är detta en nackdel och begränsande faktor.
 
Att gasblandnigen till en högre andel butan ändrats kan vara en direkt effekt av bytet till en leverantör i Albanien. Om Sydeuropa med varmare klimat är primär marknad för denne leverantör är högre andel butan naturligt, men för oss i norra Europa är detta en nackdel och begränsande faktor.
Fast det är ju inte relevant, det relevanta är ju om Biltema har ställt några krav eller begripit vad ändringen innebär.
/P
 
ˋmer seriöst företag´?
Biltema har höga vinstmarginal krav och den kundkrets de vänder sig till saknar ofta den kompetens som krävs för att avgöra vad det är man köper.
Men andra fördelar som långa öppet tider öppet de flesta dagar,och har affären ej öppet du brukar handla på eller om webköp postnord ej leverat som de skulle osv så kan man bli Tvungen att handla på biltema ibland.
Men kolla Jula först som kan ligga i närheten ibland.
 
Köpte en biltema450g 2 v sedan i malmö,som fungerar. Dom funkar bra sommar höst å billigaHar 5 olika gasflaskor och testar alltid direkt att dom fungerar på mitt 20åriga primuskök.Då vet man innan man behöver dom i fält.
 

Bilagor

  • 20220924_125345.jpg
    20220924_125345.jpg
    2.1 MB · Visningar: 88
Ett år sedan senaste inlägget. Kvarstår problemet med 300g gasen från Biltema? Är det med alla kök eller bara någon modell? Har Biltema gjort något åt problemet?
 
Jag hade en 300g Biltema med mig på en veckas vandring i Padjelanta, tillsammans med en MSR Pocket Rocket 2. Det funkade ok med ett par anmärkningar:
  • Första gångerna var det svårt att hitta gängan när jag skulle skruva på brännaren. Ingen bra känsla när det var dags att laga första middagen, men det löste sig och blev med tiden bättre. Känslan är dock att det kanske inte här helt rätt toleranser på gängan och tänk om jag hade dragit sönder den? Bara det faktum att det blev bättre gör ju att jag misstänker att metallen är lite mjuk, och då är risken uppenbar att man kan dra sönder gängan också.
  • Jag hade en trefot i plast som man sätter på botten för att flaskan ska stå stadigare, och den var ovanligt trång att få på, så trång att trefoten sprack så småningom. Åter en fråga om toleranser, antar jag.
Jag tycker 300g är en vettig storlek, den ger marginal jämfört med 225 och ryms samtidigt i mitt kokkärl till skillnad från 450. Flaskan har heller inte läckt heller vad jag kan bedöma, och den räckte med god marginal. Med det sagt lär jag inte köpa den igen eftersom risken med att gänga på den på brännaren inte är värd att ta. Hoppas någon annan tillverkare börjar göra flaskor i samma storlek!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel.jonasson Gasolflaska p2000 - hållare Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.