Facebook...? Njae, Utsidan äger! (och låt oss verka för att det ska förbli så)

Jag har inte något konto på någon av social medier plattformarna.
Tänker inte skaffa något heller.
Ett bra forum som utsidan skall inte förstöras genom att blanda sådan skit.
Vill folk hålla på med sociala medier så låt dem göra det utan att kleta
av sig på detta forum.
 
Det finns väl en anledning till att utsidan överlevt när andra forum och plattformar försvunnit?
Facebook är väl dessutom en plattform på dekis idag. Visserligen fortfarande stor bland oss grånande stofiler, men ganska marginell bland personer under trettio och typ obefintlig bland tonåringar.

Det som oroar mig när det gäller utsidans utveckling är att det känns länge sedan det flödade in nya skribenter i klass med de som joanna räknade upp. Det är en sak att personer tröttnar på att aktivt skriva här så småningom, det är bara naturligt, men när det inte fylls på kan det bli tunnt.
 
Det finns väl en anledning till att utsidan överlevt när andra forum och plattformar försvunnit?
Facebook är väl dessutom en plattform på dekis idag. Visserligen fortfarande stor bland oss grånande stofiler, men ganska marginell bland personer under trettio och typ obefintlig bland tonåringar.

Det som oroar mig när det gäller utsidans utveckling är att det känns länge sedan det flödade in nya skribenter i klass med de som joanna räknade upp. Det är en sak att personer tröttnar på att aktivt skriva här så småningom, det är bara naturligt, men när det inte fylls på kan det bli tunnt.
Jo ungdomarna lämnade FB för tio år sedan.

Jag tycker också att FB börjar bli riktigt tråkigt, och de flesta grupper är fyllt av folk som vet och kan allt bäst. Det blir oftast inga diskussioner utan bara konstaterande om vad vissa tycker är bäst.
 
Nej, jag har inte heller använt FB:s öpna funktioner på 10+ år, så "boomer" jag är. Där finns lite dolda tillgångar som bl a end-to-end-krypterad kommunikation, men inget av värde för mig i den öppna delen. Själva upplägget slår sönder varje ansats till mer nyanserade samtal.

Jag gick som sagt med i ett par "frilufts"-grupper först när diskussionen om flykten till FB (och andra sociala media) och risken för FB:ifiering av Utsidan uppstod på detta forum; det hade känts lättviktigt (ursäkta) att ha åsikter i den debatten annars.
 
Senast ändrad:
Behövs en kritisk massa med skribenter för att en plattform skall fungera. FB läses och används av många. Olika FB-grupper lider i olika grad av obalans mellan relevanta och icke relevanta inlägg. Utsidan har många fördelar men lite för lite nya inlägg i underfora.

Många ungdomar och även 70-plussare har övergivit FB för Instagram och annat. Men FB kommer säkert att finnas kvar ytterligare ett par decennier.

Thure
 
Det finns ingen som helst "etikett" i trådar på FB.
En stor andel tycks tro att det är viktigare att svara än att svara på frågan.
En lika stor andel, ibland större, tar väldigt illa upp om någon ifrågasätter, och inte sällan går en moderator in med inställningen att många svar och inga sura miner är viktigare än kvaliteten på svaren.

De få personer som faktiskt försöker föra en kvalitativ dialog försvinner i vimlet.

Det är en helt annan nivå på internetforum, både vad gäller regler och moderering, men även etikett och kvalitet.
FB fungerar som underhållning, men inte till mycket mer än så.

Vad kan man göra annat än att rekommendera folk att söka sig till internetforum om de söker bra svar, diskussion och dialog?
 
Vad är det för grupper ni har hittat? Tycker det fungerar bättre att diskutera på ett forum än facebook men jag känner inte alls igen mig i deras upplevelser.
 
Jag är med i ett par användbara Facebook-grupper, om Sarek resp Padjelanta. De fungerar tack vare god moderering och de ganska smala intresseområdena. De stora generella friluftsforumen på FB har jag lämnat för länge sedan. Kombinationen av lågoktanigt innehåll och uselt samtalsklimat gör det omöjligt att få så stora forum att fungera. Värst var det under pandemin då det över huvud taget inte gick att andas om en planerad tur utan att bli överfallen av lockdown-mobben.
Jag ser inget dramatiskt med Utsidans nya regim, ser försiktigt positivt på utvecklingen. Tror verkligen på forumtanken men att Utsidan skulle vinna på att minska antalet delforum för att få mer liv i varje tråd. Samt lite uppstyrning för att inlägg hamnar rätt - det kända fenomenet med purfärska användare som skriver sin första fråga om kängor och glatt postar i "Fjällvandring" är kanske inte så allvarligt men visar på ett utbildningsbehov.
Känner mig lite skyldig till att inte bidra med mer innehåll, då jag har flera oskrivna berättelser som skulle passa. Får ta det som en hemläxa efter sommarens vandring.
 
FB och Messenger har en snabbhet som är jättebra. Det går snabbt att få ingång en relevant diskussion i varje fall på smala FB-grupper.

För att få kamrater på t ex långfärdsskridskoturer så är en smal FB-grupp eller en specialkomponerad Messengergrupp inför t ex en mer avancerad tur som t ex Stockholm Örebro suverän.

Vi har kunnat stå på den lokala isen 15 min efter att jag skickat en trevare.

Jag värnar om Utsidan också och är lite orolig när trafiken minskat. Utsidan har definitivt styrkor som saknas på andra ställen i cyberrymden.

Thure
 
Jodå, ett par icke-offentliga FB-grupper, skapade i ett särskilt, väl avgränsat syfte, har fyllt sin avsedda funktion även för min del.

Men de är inte till för alla som kanske bara söker efter råd, tips, erfarenheter eller inspiration, och/eller vill vädra sina funderingar i diskussioner med andra med liknande intressen. Utsidan är ju öppen för alla att gå med i, så det är den sortens bredare FB-grupper man borde jämföra med. Och både min, visserligen anekdotiska, upplevelse och flera andras beskrivningar i denna tråd tycks ju bekräfta, att de inte fungerar särskilt bra.

Jag är nu ännu mer övertygad om att de inte kan ersätta Utsidan, men för att det ska förbli så behöver vi båda vara rädda om den och hyfsat aktiva.
 
Ja, det är numer i princip endast på grund av några avgränsade hyfsat fungerande grupper som jag fortfarande använder Facebook. Lite föreningsinformation, lite byskvaller.
Jag kan knappt minnas när jag sjävl senast postade något offentligt...
 
Ja, det är numer i princip endast på grund av några avgränsade hyfsat fungerande grupper som jag fortfarande använder Facebook. Lite föreningsinformation, lite byskvaller.
Jag kan knappt minnas när jag sjävl senast postade något offentligt...
Jo, FB används mest som anslagstavla om vad som händer i byn. Och lite information om dotterns aktiviteter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.