Extern värme i sovsäck

Hej,

Jag brukar ha en 1 eller 1,5 l Nalgene fylld med kokhett vatten, instoppad i en drybag i sovsäcken när jag sover. Dels får jag extra värme, dels har jag vatten till frukosten, klart att värma.

Funderade på om någon har provat tex Zippos bensindrivna handvärmare eller något annat värmeelement. Känns inte alltid helt 100 att ha en vattenflaska, inte ens i en drybag i min sovsäck. Eventuella andra tips mottages tacksamt.

//Erik
 
Kör också med vattenflaska som värmare men trär över sockarna för att inte bränna mej samt att då torkar dessa under natten. Perfekt då man inte vill börja dagen med att smälta snö till kaffet.
Har aldrig upplevt att Nagleflaskan skulle läcka eller nåt
Jag har även provat värmekuddar som placeras i sovsockarna och det funkar kanon, lagom varma och ingen risk för nåt lekage el dyl.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Klader-och-skydd/Varmepase-4-pack-2000030705/
 
Jag kör med bensinvärmare. Funkar kanon.
Just att kunna tända upp ifall man vaknar och fryser på småtimmarna. Har kört lite olika märken men gissar att zippon funkar helt ok.
Det som kan vara struligt är att få igång den om det är kallt.
 
Jag bedömer risken för brand som minimal om man inte själv gör nått dumt vid tändningen, typ spiller utan att märka det och sen tänder. Finns ju en risk att man är sömndrucken. Sånt där känner man ju av själv om man är lämpad eller inte.

Men i övrigt skulle jag nog säga att de risker som finns snarare ligger åt nån form av läckage och hudirritation som följd.
Har aldrig varit med om det men kan tänka mig att en överfylld värmare kan läcka när den blir varm.
Någon öppen låga finns inte men det är klart att en elektrostatisk urladdning av det kraftigare slaget genererad av friktion mot liggunderlaget eller nått skulle kunna orsaka nått om man också lyckats med ett läckage...

Men om det skulle inträffa tror jag att det var meningen och att ens tid var kommen liksom.
 
Viktmässigt är det nog bättre att lägga de 270g bensinvärmaren väger enl Teknikmagasinet på en dun i en dunsovsäck av god kvalitet. Prismässigt kan det ju se lite annorlunda ut, speciellt om man redan har en sovsäck som nästan räcker till till det man behöver....
 
Risken för bensinläcka är väl inte mindre än risken för vattenläcka, snarare är det väl tvärtom? Ska någonting läcka så hellre då vatten. Vill man vara säker så värmer man nåt som är mer trögflytande än vatten (t.ex. återanvändbara kemiska handvärmare som "knäpps" igång och "laddas" i varmvatten), men det blir ju mer att släpa på om man inte värmer upp stenar som hittas vid lägerplatsen.

PS. "knäppare" finns också formade så att de passar in under gaskökets behållare så att gasen kommer ut i kyla - så att man får följande värmare laddat i kokande vatten.
 
Jag har haft två Zippo handvärmare och skulle aldrig någonsin stoppa dessa i en sovsäck av brandskäl.

Dessutom är Zippo handvärmare en usel produkt - i stort sett omöjligt att tända. När den trots allt fungerade i några minuter så blir den riktigt het.

Någon annan som har erfarenhet av Zippo-värmaren?


.
 
Jag som just skulle handla en Zippo på kjell.com (6h)
Kan tänka mig att en punktvärme på blir mycket varm inte ska användas i sovsäck men tänkte ha en att ta till för att värma sig när man ex lagar mat osv och inte alltid kan ha handske på.
Har läst i tester att de kan vara "meckiga" att tända.
Tar gärna emot erfarenheter från er som vet mer :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Med brännare - hur stor kan risken för kolmonoxidförgiftning vara? Större i bivvy än i ett tält i alla fall. Ventilation ger värmeförlust.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
fabola Husbil camper tält värme Bo och sova 34
Hallen Värme i tätkåta Bo och sova 27
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Perkabolo Kombinera liggunderlag för ökad värme. Bo och sova 5
skogsvakt värme i tält Bo och sova 11
Tomas Carlsson Värme och färger Bo och sova 12
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 2
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.