Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar

Är i färd med att köpa mig ett liggunderlag men undrar lite om vilka för-/nackdelar det finns mellan dessa två.

Min vän som är en erfaren uteliggare förordar stenhårt DownMat men kan inte riktigt motivera sin ståndpunkt.

Någon som kan bringa lite ljus i vintermörkret?
 
Jag äger en SynMat och är hur nöjd som helst med den. Har en vän som kör med DownMat och är lika nöjd med sin. Men jag har lite svårt att se några större skillnader på dom. Bortsätt från att DownMaten är ett par hundralappar dyrare. Dom väger till och med detsamma.

Enligt naturkompaniet så är komforttempen på SynMaten -17 grader och extremtempen (varför skriver dom inte komforttemp?) på DownMaten -24 grader. Så där tror inte jag det kan skilja mer än någon grad bättre isolering på DownMaten.

En sak jag vet är däremot att när jag och min vän var ute på en veckotur blev båda våra liggunderlag blöta pga lite snö i tältet. Min var torr till kvällen medans min väns DownMat inte blev torr på flera dagar.

Jag skulle säga att spara du dina 400kr (eller något sådant) och köp en SynMat, du kommer bli helnöjd med den och ni kommer knappast märka någon skillnad på dom.
 
Hmmmm ....

...
Min vän som är en erfaren uteliggare förordar stenhårt DownMat men kan inte riktigt motivera sin ståndpunkt.
...

Jamen han/hon/hen är nog ute och cyklar.
Jag rekommenderar en DownMat, kanske 7:an, billigare än 9:an, samt komplettera med ett traditionellt liggunderlag som underlag till DownMaten.
Fast jag vet inte riktigt varför jag gillar DownMaten, men den har då funka för mig
:)
 
Risken för hål sålänge man undviker att sova nära sprakande eldar, med knivar i sovsäcken eller på direkt på vassa kottar är nog ganska liten tror jag.
Men som sagt tidigare här. På sommarhalvåret använder jag alltid ett vanligt 1cm liggunderlag för att komma ifrån det vassa på kottar, rötter, stenar.

Sen bör man vara lite försiktig med att sitta fler än en person på madrassen, har hört om limningar som släppt efter att man suttit två på madrassen. Men detta kanske varit ett måndagsex.
 
Jag har Synmat 9 LW och är väldigt nöjd med denna. Ännu inga hål eller läckage och det ska nog klara sig väldigt länge bara man tänker efter med hanteringen. Downmat är aningen varmare och kanske att föredra för polarturen men sett till att Synmat landar någonstans runt -25 grader så ska det räcka länge.
 
Lättare, varmare, mindre...

Hejsan,

Det finns tre bra skäl varför man bör välja downmat framför synmat. Låt oss till exempel jämföra downmat 7M med synmat 7M

Downmat: R-värde = 5.9 (isoleringstal, högre = varmare). Rekommenderad temp = -25. Vikt = 630g. Volym=2.19 liter

Synmat: R-värde = 4.9. Rekommenderad temp = -17. Vikt = 835g. Volym = 3.71 liter

Så Downmat är som synes varmare, lättare och mindre än motsvarande Synmat. Ett lätt val om du frågar mig!

Enda vassare alternativet på marknaden är Thermarest No-Air XTherm:
R-värde = 5.7 (dvs nästan samma som 7M). Vikt = 430 g. Volym anges inte på samma sätt, men det tar mindre plats.

/ Stefan
 
Det finns tre bra skäl varför man bör välja downmat framför synmat. 1 liter

Så Downmat är som synes varmare, lättare och mindre än motsvarande Synmat. Ett lätt val om du frågar mig!

Tydliga argument. Men för mig är dessa skillnaderna marginella. Priset avgjorde att det blev ett Synmat. Tillräckligt bra, tillräckligt lätt, tillräckligt varmt, tillräckligt litet och absolut tillräckligt dyrt.

Sen finns det eventuellt andra skillnader som yttermaterialets torkförmåga, hantering med att få in/ut luft, utförande på sömmar/limningar osv. Dessa har jag inte undersökt alls men det kan man väl få en uppfattning om i butiken.

thomas
 
Som påpekats har Downmat betydligt bättre R-värde. Har du pengarna tycker jag Downmat är det självklara valet mellan dom två, i a f var det ett självklart val för mig. Någon skrev hur deras underlag blev blöta. Hur gick det till? Materialet är ju vattentätt?
 
Jag tackar för bra synpunkter även om de spretar iväg åt lite olika håll.

Kam tillägga att jag kör skoter på mina utflykter och därför är både vikt och storlek av mindre, nästan obefintlig, betydelse. Har dessutom gått tag i en SunMat till halva priset men undrade om det var ett sämre köp.


/Vojma
 
Som påpekats har Downmat betydligt bättre R-värde. Har du pengarna tycker jag Downmat är det självklara valet mellan dom två, i a f var det ett självklart val för mig. Någon skrev hur deras underlag blev blöta. Hur gick det till? Materialet är ju vattentätt?


Hårdtestar ett Exped DownMat UL och märker att blåser det in regn/snö via tältöppningen så kan underlaget se fuktigt ut länge där vattnet träffat men jag bedömer det ej som blött. Ser fläckigt ut ganska länge men det är nog bara kosmetiskt.

Även här anser jag att man här får Vad man betalar för.

Skall återkomma med testresultat efter vintersäsongen och ser gärna andras erfarenheter av Expeds UL underlag.
 
Har för mig att det finns någon recension på naturkompaniets sidor där en person säger att dunen själva kan ta hål på dunmattan. En sökning på downmat leak ger inte så få träffar heller. Inte fullt så illa som det där pacific outdoor peak oyl som tycks ha gått sönder i parti och minut. Jag har inte sovit så gott utomhus någonsin som på ett synmat 9. Faktum är att jag knappt kunnat sova ute alls innan jag köpte den madrassen. Jag var lite orolig att det skulle vara för varmt under sommaren, men farhågorna skingrades. Det värmer en ju inte utan håller bara borta markkylan.

Jag tog det orangea 9 LW istället för det nyare gula UL då jag tyckte tyget kändes väl tunt och blankt på UL-varianten. Någon som provsovit det gråa downmat lite?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.