Exped Downmat - älska eller hata

avslutad210712

Gäst
Att älska

Dessa madrasser är extremt sköna att sova på vintertid och packningsvolymen är rätt human med tanke på det uppblåsta formatet på dem.


Att hata

Kvaliten eller kanske man skall säga bristen på densamma *suck*

Våren 2007 beställde jag två stycken Exped Downmat 9 DLX. Det ena fick jag utbytt direkt eftersom det läckte där ventilen är infäst i madrassen. Av olika orsaker så har dessa madrasser ej blivit använda förrän nu. Både 2007 och 2008 blev vårturerna inställda pga diverse orsaker. I år blev dock resan av. Sista morgonen (nej det blev inte sista morgonen pga av madrassen men det hade kunnat bli det.......) när jag skulle rulla ihop det ena underlaget så kunde jag inte rulla ihop det mer än halvvägs och sen var det tvärstopp. Lite förvånand började jag undersöka vad som hänt och det visade sig att båda ventilerna var fulla med dun. Efter att ha rensat lite kunde jag rulla ihop underlaget men det stod ett dunmoln ut genom båda ventilerna när jag rullade ihop den sista biten. Att kalla den kvaliten för expeditionskvaltet vete tusan om jag skulle ställa upp på. Att två av fyra madrasser i den prisklassen är defekta är ett klart underbetyg. Har kontaktat leverantören och det blir intressant att höra vad de säger. Enligt Exped är det fem års garanti och tyvärr kan jag inte hitta kvittot men om jag har förstått det hela rätt så räcker det med att jag på något sätt kan påvisa att jag köpt det av dem och när och på deras hemsida kan jag lista alla mina beställningar och det anser i alla fall jag skall räcka.
 
Jag har använt min flitigt,senast i helgen.
Så komfortabelt och varmt.
Har jag haft tur eller?
Inga problem med läckade eller att dunen verkar klumpa sej mot öppningen,ändå komprimerar jag det rätt häftigt i pump-påsen;trycker ur all luft som går så paketet blir tillplattat innan jag trycker tillbaka proppen.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har använt min flitigt,senast i helgen.
Så komfortabelt och varmt.
Har jag haft tur eller?
Inga problem med läckade eller att dunen verkar klumpa sej mot öppningen,ändå komprimerar jag det rätt häftigt i pump-påsen;trycker ur all luft som går så paketet blir tillplattat innan jag trycker tillbaka proppen.

Jag komprimerade inte ens speciellt hårt. Eftersom jag kör med pulka så räcker det med att rulla en gång utan att dubbelvika madrassen och sen stoppa ner i förvarings/pumppåsen.
 

avslutad210712

Gäst
Går det att förvara nedpackat utan att dunet förstörs?

Ingen aning men jag förvarar vare sig exped, thermarest, tält eller sovsäckar komprimerat. De enda gångerna jag komprimerar mina grejor är under vandringar/skidfärder för då är det liksom rätt opraktiskt med luftfyllda madrasser :)

Egentligen är det konstigt att en så hatad företeelse som luftmadrasser blivit högsta mode inom friluftsvärlden. De första madrasserna jag sov på för läääääänge sen läckte alltid vilket innebar att man vaknade på ett hårt golv eller hård mark om man nu orkade bära med sig dem när man tältade. Fast tanken i sig själv är genialisk. Och behövs egentligen dunet i ett liggunerlag? Det jag är mest rädd för är att dunet täpper till ventilen så man inte får in luft i madrasssen och DET är oskoj om man skall sova ute.
 
Ingen aning men jag förvarar vare sig exped, thermarest, tält eller sovsäckar komprimerat. De enda gångerna jag komprimerar mina grejor är under vandringar/skidfärder för då är det liksom rätt opraktiskt med luftfyllda madrasser :)

Egentligen är det konstigt att en så hatad företeelse som luftmadrasser blivit högsta mode inom friluftsvärlden. De första madrasserna jag sov på för läääääänge sen läckte alltid vilket innebar att man vaknade på ett hårt golv eller hård mark om man nu orkade bära med sig dem när man tältade. Fast tanken i sig själv är genialisk. Och behövs egentligen dunet i ett liggunerlag? Det jag är mest rädd för är att dunet täpper till ventilen så man inte får in luft i madrasssen och DET är oskoj om man skall sova ute.
Jag har legat i tält på en luftmadrass från Pacific Outdoor under tre fjällturer sommartid. Den madrassen var skönt att ligga på, men det saknade isolerande fyllning, och det kändes allt lite kyligt på morgonkvisten. Jag tror absolut att dunet behövs i ett liggunderlag, om det används vintertid.
 
Komprimera eller inte?

Jag och en kompis köpte Downmat 7 inför vår cykling mellan Treriksröset och Smygehuk. 38 dagar på härligt sköna madrasser. Har inte haft något problem någonsin med min downmat.

Dock funderar jag nu på om det kanske är smart att inte ha den komprimerad nu när jag är hemma. Har ju inte sovsäcken komprimerad men har inte tänkt på att detsamma kanske är smart för liggunderlaget. Tar så massa plats bara om man har den uppe och inbillar mig att den lättare kan få hål eller så om man inte aktar sig. Ligger ju skyddad i sin förvaringspåse nu.

Hur viktigt tror ni det är att ha den uppe?

Mvh /Erik
 
Otur?

Finns rätt många positiva omdömen om dessa madrasser att läsa här. Kanske var det tillfälliga produktionsproblem på de madrasser du hade oturen att få levererade?

Thermarest är ju mera beprövade men inte lika varma och inte fullt så hög komfort.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Finns rätt många positiva omdömen om dessa madrasser att läsa här. Kanske var det tillfälliga produktionsproblem på de madrasser du hade oturen att få levererade?

Thermarest är ju mera beprövade men inte lika varma och inte fullt så hög komfort.

Thure

Visst kan det ha varit ett serieproblem för det underlag som gav upp nu senast (dunläckaget) vet jag inte om det är det ursprungliga eller det utbytta.

Kontentan av det hela är i alla fall att Addnature böt madrassen med vändande post. Eller rättare sagt fick jag välja mellan pengarnba tillbaka eller ett nytt underlag och eftersom jag trots allt köpt underlagen för att använda så valde jag ett nytt. Dessutom fick jag då ett med inbyggd pump. Har inte packat upp underlaget ännu så jag vet inte hur bra pumpen fuingerar utan det gör jag på tisdag när vi skall åka ut i skogen med jobbet. Vi får välja mellan att sova i stuga eller tälta - gissa vilket mitt val blev..... :)
 
Punka!

har precis beställt ett underlag, har dock en fundering hur man ev fixar en punka ute på fjället.
Finns det speciella reparations prylar ?
Eller blir det som vanlig gummi slang, bar att veta vad man ev bör ta med sig .
 
Älskar!

har precis beställt ett underlag, har dock en fundering hur man ev fixar en punka ute på fjället.
Finns det speciella reparations prylar ?
Eller blir det som vanlig gummi slang, bar att veta vad man ev bör ta med sig .
Det följer med en reparationssats med varje liggunderlag innehållande laglappar och en limtub. Dessbättre har jag inte behövt pröva hur bra eller dåligt det fungerar att laga punka i fält. Hoppas jag slipper fortsättningsvis också.

Jag älskar min Downmat!!!
Även en Synmat med inbyggd pump, finns numera bland friluftsprylarna, den är bara testad en natt ännu, men det är till belåtenhet så här långt.



Hälsn BM
 

avslutad210712

Gäst
Har testat mitt nya downmat med pump på jobbhajken och visst fungerar den inbyggda pumpen men huja så många gånger man får pumpa :) Köpte en separat pump inför vårens skidtur och tyckte att den var lite jobbig att pumpa med jämfört med förvaringspåsen men den var ändå snabbare än den inbyggda. Fördelen är dock att om man som jag har ett kupoltält så slipper man sitta utanför tältet när man pumpar upp liggunderlaget vilket är en fördel om det är dåligt väder. Så troligen köper jag ändå ett nytt med inbyggd pump och säljer eventuellt det gamla. Har ändock kvar en packpåse som jag kan använda för att pumpa med om jag tycler att den inbyggda pumpen går för sakta. Och appropå det så går det hyfsat fort att pumpa med packpåsen när man väl får in tekniken.

Liggkomforten är fortfarande toppklass och här kan man verkligen prata om "hemmakomfort"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
xely Exped downmat - hållbarhet Bo och sova 10
pelka Hur käsnligt är Exped Downmat 7 Pump?? Bo och sova 2
GAVIAARCTICA Förvaring av Exped downmat 9 Bo och sova 5
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
anderse Exped downmat + Themarest Down Comforter kompatibelt? Bo och sova 2
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
_Oscar_ Exped Downmat - läcker fjädrar Bo och sova 6
Mr DeeJay Exped Downmat, läckage Bo och sova 26
brigas Exped downmat short Bo och sova 6
Pumpa Exped Downmat Bo och sova 12
Gohan Exped downmat hjälp Bo och sova 8
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
avslutat080903 Exped downmat 9 Bo och sova 9
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.