Exos 58, max vikt?

Kanske en dum fråga, men när den här säcken ändå diskuteras: jag tittade på en exos häromdagen, och noterade att fickorna på bältet är gjorda i mesh. Ni som har en exos, vad förvarar ni i fickorna? Om det regnar blir ju allt vått, eller? Läggs allt i plastpåsar?
 
Jag har haft lite smått som kniv och snacks till kamera (när det inte regnar).. Däremot kan jag tycka att man tar i lite när manvandrar med stavar och har klämt ner något bylsigt i fickorna.
 
Ja, ganska konstigt att visa på ett fel med Exos 58 genom att dra stenhårt i axelremmarna, de skall ju bäras huvudsakligen med bältet.

Jag testade i alla fall diverse andra, ingen passade min rygg riktigt, för korta. Black Diamonds olika passade dock bra. Deras system med "rörliga axelremmar och bärarbälte" var dock mycket sköna. Inte så kul med 1,7-1,8kg dock.

Får leta vidare, och testa Exos igen.
 
Kanske en dum fråga, men när den här säcken ändå diskuteras: jag tittade på en exos häromdagen, och noterade att fickorna på bältet är gjorda i mesh. Ni som har en exos, vad förvarar ni i fickorna? Om det regnar blir ju allt vått, eller? Läggs allt i plastpåsar?
Ja, jag "fodrar" fickorna med plastpåsar, men slarvar rätt mycket med vid vackert väder.
Sol- och/eller myggstift
Pannlampa
En dagspåse mandel/russinblandning e.d.
Skavsårstejp och lite toapapper
Mini-kit ur "apotek & annat praktiskt" (en spritkudde, ett par plåster, säkerhetsnål etc)
Liten fickkniv (i samma minipåse som "apoteket")
Ibland vantar och halsduk
 
Ogedigen

Ryggsäckens bärsystem är ju sjukt ogediget, dvs. det äri princip gjort av mesh. Detta påverkar självklart slitstyrkan. Dessutom är det väl inte värt att ryggsäcken är UL om grejorna i den känns tio kilo tyngre för att bärsystemet är för mjukt och sladdrigt!? Bättre att säcken väger halvkilot mer, packningen känns tio kilo lättare och ryggsäcken håller tio fler år!!! Ibland blir jag orolig att UL-tänket gått alldeles för långt....
 
Slitstyrka?

Just slitstyrkan tycker jag är en intressant fråga. Jag överväger möjligheten att använda en dylik lättviktsryggsäck med en startvikt utom själva säcken på ca 17kg. Jag undrar dock hur de håller i längden. Min mycket gamla Berghaus Scorpion( 80l 2,3 kg) visar inga tecken på nötning och tål det mesta. Man kan begrunda följande :
http://phreerunner.blogspot.se/2011/12/gear-review-golite-quest-backpack.html

Säckarna är fortfarande ganska nya.
 
Ryggsäckens bärsystem är ju sjukt ogediget, dvs. det äri princip gjort av mesh. Detta påverkar självklart slitstyrkan. Dessutom är det väl inte värt att ryggsäcken är UL om grejorna i den känns tio kilo tyngre för att bärsystemet är för mjukt och sladdrigt!? Bättre att säcken väger halvkilot mer, packningen känns tio kilo lättare och ryggsäcken håller tio fler år!!! Ibland blir jag orolig att UL-tänket gått alldeles för långt....

Endast ryggplattan, och det är den känsligaste delen, speciellt vid transporter med buss och tåg.
Man bör se över säcken en gång varje sommar, ofta finns enklare slitage som kan repareras.
Min har följt mig under 106 vandringsdagar med därtill hörande resor och nu är det dags att se över två hål i ryggplattan.

Bältet är fullt tillräckligt för bördor (inklusive säck) upp till 16 kg (inklusive säcken). Jag vill helst hålla vikten under 15 kg. Inget bärsystem kan få packningen att tynga 10 kg mindre på leder och senfästen.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.