Everest och McKilney är de prisvärda tält?

När tält betygsätts så finns aldrig Everest eller McKilney med. Är det någon som vet hur dessa två märken står sig i konkurransen mot de dyrare och mera etablerade märkerna? Är de prisvärda? Hur är kvalitén?
 
Jag har ett Everest-tält som jag fått av min mor. Det är ett tremans tunneltält med motsv. GT-absid. Jag har bara slagit upp det på prov ett par gånger, men tycker ändå att det verkar ha en acceptabel kvalitet. Jag skulle nog säga att det är perfekt till camping och mindre krävande strapatser där man inte riskerar rejält hårt väder och stark vind. Det man inte får med ett så här billigt tält är slitstyrka och >10 års troget bruk, men för min del är det inget problem.

Om Everest och McKinley är prisvärda eller ej beror mycket på vad du har för behov och hur ofta du tänker använda tältet. Om du bara tältar några dagar varje år och oftast under sommaren så kan det vara en fin idé, men jag skulle välja att gå upp i kvalitet (och pris) om det gäller turer på fjället eller andra ställen med hård vind och stundtals grymt väder. Hur som helst är det min åsikt att båda märkena utgör en mycket bra lågprisnisch utan att för den skull vara skräp. I min gamla scoutkår bodde patrullscouterna i Everesttält under en veckolång fjällvandring utan ett enda problem.
/Rilleman
 
Har haft ett Everest Flexible 2/3 i min ägo. Detta tält lanserades som ett lätt 3 säsongstält för cykelturer och vandring i skog då jag köpte det -01, men ska sanningen fram har jag trots anvisningarna använt detta tält i helt andra miljör. Bl.a. flera gånger i Alperna (vinter & sommar), ett par sommarturer i Tarfala/Keb samt vintertid i Skottland, Jämtland, m.m. Har aldrig varit orolig för varken vinden, regnet eller snömängden på taket. Det enda jag saknat är längre snökjolar på vintern då det haft en förmåga att blåsa in snö om man inte gräver ned tältet tillräckligt. Kanske inte helt å hållet ett TNF Ve25, men nästan! :)
 
Frågan är fel ;)

Jag kör med min gamla visa:
Titta inte på varumärken utan på produkter. Varumärken som Everest och McKinley sätts på produkter av otroligt skiftande kvalitet, och produkter som finns i butik en säsong är borta nästa.

Så att någon har ett tre år gammalt tält - som det råkar vara ett till exempel Everestmärke på - som är bra eller dåligt säger ingenting, om det inte är samma tält som fortfarande finns i butik.

Men om man vet vad man ska titta efter kan man hitta pärlor.
Så svaret på frågan är att visst - det kan finnas klart prisvärda tält med dessa varumärken. :)
 
soderkisen; sa:
Har haft ett Everest Flexible 2/3 i min ägo. Detta tält lanserades som ett lätt 3 säsongstält för cykelturer och vandring i skog då jag köpte det -01, men ska sanningen fram har jag trots anvisningarna använt detta tält i helt andra miljör. Bl.a. flera gånger i Alperna (vinter & sommar), ett par sommarturer i Tarfala/Keb samt vintertid i Skottland, Jämtland, m.m. Har aldrig varit orolig för varken vinden, regnet eller snömängden på taket. Det enda jag saknat är längre snökjolar på vintern då det haft en förmåga att blåsa in snö om man inte gräver ned tältet tillräckligt. Kanske inte helt å hållet ett TNF Ve25, men nästan! :)


Har du använt detta tält i mycket hårt väder, eller det är turen med väder som gör att du är nöjd med det? Är lite nyfiken vad det billigare tälten har till sitt förfogande, då de i tester i princip alltid kommer sist.
 
Dåligt

Och vi har oxså haft ett Everest Flexible 2/3
modell 2005..Det sämsta tält vi har haft!

Svårt att sätta upp, dålig duk och väldigt ömtåligt golv.. Nu köpte vi det på rea och betalade bara halva priset men.. Men som någon tidigare sa..allt är från Everest är absolut inte dåligt det finns vissa guldkorn, dock ej deras tält av årgång 05 :)
 
Everest funkar fint

Har bott en månad i mitt everest o de funka fint, "enkelväggigt". Tycker iaf att det håller bra kvalisort. Senaste turen hade jag ett NorthFace som väl lär vara ett hyfsat bra märke med de gick hål i yttertältet och sömmarna möglade så hmm vet inte om märket är de viktigaste.
 
Sarala; sa:
Har du använt detta tält i mycket hårt väder, eller det är turen med väder som gör att du är nöjd med det? Är lite nyfiken vad det billigare tälten har till sitt förfogande, då de i tester i princip alltid kommer sist.

Japp, har använt det i ganska hårt väder vid några tilfällen. Tältade i mars förra året i Skottland då det ösregnade snöblandat i princip hela resan med mycket starka vindar, inga problem. I Österrike har jag änvänt det vintertid vid ett par tillfällen med mycket snöfall, kanske inte det idealiska tältet vintertid men jag har överlevt alla turerna.

Eva_Lundgren; sa:
Och vi har oxså haft ett Everest Flexible 2/3
modell 2005..Det sämsta tält vi har haft!

Svårt att sätta upp, dålig duk och väldigt ömtåligt golv.. Nu köpte vi det på rea och betalade bara halva priset men.. Men som någon tidigare sa..allt är från Everest är absolut inte dåligt det finns vissa guldkorn, dock ej deras tält av årgång 05 :)

Skumt, är det detta tält ni har? Har tyvärr inga digitalbilder när tältet är uppsatt i skitväder. Det där med tältgolvet håller jag absolut inte med, ett riktigt tjockt golv som klarar vassa stenar galant. Dessutom så är det helt klart det mest lättuppsatta tältet jag någonsin använt, sätter upp det i tummvantar och mörker på 2 minuter. Men som sagt, kan vara olika år från år...

cpic447d40b60cfc2.jpg
 
Re: Everest funkar fint

Albertsson; sa:
.....Senaste turen hade jag ett NorthFace som väl lär vara ett hyfsat bra märke med de gick hål i yttertältet och sömmarna möglade så hmm vet inte om märket är de viktigaste.
Jag har svårt att tro att sömmarna möglade iväg med tältet uppsatt eller under en vandring där tältet slogs upp varje dag, eller var det när det låg fuktigt ihoppackat en vecka efter hemkomsten;-)?

Raskesven
 
Skötselrådet (från tillverkaren) för mina tält är iaf att de ska hängas upp på tork (helst med tältstängerna i) så att yttertält och innertält inte vidrör varandra. Har inte haft problem med mögel hittills iaf. Att sköta om sin utrustning är A och O för att den ska hålla, oavsett märke, fast kanske ännu viktigare med lågprismärken?
 
Billiga tält

Det verkar som att Everesttälten har skiftande kvalite. Man behöver visst lite tur också när man ska köpa lågpristält.
 
mtelgon; sa:
När tält betygsätts så finns aldrig Everest eller McKilney med. Hur är kvalitén?

Finska "utetidningen" Retki testade små tält ifjol. De hade med Mc Kinley -Light 2 i sitt test...hur gick det?
Max poäng var 5 eldar, vilket ingen fick

4 eldar fick:
-Hilleberg Akto (Testvinnare)
-Helsport Stetind 1

3 eldarfick
-Fjällräven Skule shape,
-Halti Hike&Bike,
-Haglöfs Genius 12,
-Wechsel Pathfinder Zero G-line,
-Terra Nova Laserlight

2 eldar fick
-Jack Wolfskin Gossamer

1 eld fick
-Lafuma Sherpa Light 2,
-Mc Kinley Light 2

Värt att notera var också att Haglöfs uppger att Genius väger 2600gr. Retkis våg visade 3020gr. Alltså 420 gr mer en angiven vikt!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.