Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"?

Så lätta men ändå hyfsat "tekniska"! Dessa skor vore en snyggt minimalistisk lösning på mycket av sådant jag sysslar med, men hur mycket tål de, om man också tänker sig "barfotavandra" i dem längre sträckor i ruff terräng? Någon som använt dem ett tag och kan yttra sig om fr a hållbarheten?
 
Jag har en annan liknande BD modell. Har bara använt dom till vardags och till/från lokala crags. Har haft dom i två säsonger nu, lätt användning och de håller. Men den typen av sko är för mig nästan lite för minimalistisk. Jag går (också till vardags) vanligtvis i mina låga (eller mid?) Lundhags Professional. I dom är jag trygg, inte så noga om jag trampar i ett lerhål eller måste gå genom snöslask till jobbet osv. Är skeptisk till om BD Tag LT tål längre sträckor i ruff terräng över tid. Man använder upp livstiden fort kanske. Men vid utvalda turer så funkar det säkert. Eller om man är ok med att köpa nya efter kort tid.
 
Tack, silenhag. Jag klarar mig fint utan "stöd" och skulle helst vandra barfota, men behöver ändå något som funkar i mer teknisk terräng. Går i Lundhagare i fjällen bara för att jag inte klarar kylan, men (så länge jag inte behöver stegjärn) helst i lättast möjliga approachskor nere på kontinenten, där det jag sysslar med bäst kan kallas för scrambling.

Dessa såg ju ut som något så pass lätt, att jag t o m kunde tänka mig att ta med dem som alternativskor för torrt väder, både till Lundhagarna och till mina stegjärnskompatibla mids.

Men min inre Luther hindrar mig från att med berått mod köpa kortlivade prylar, därav frågan...
 
Hej,

Just den Black Diamondskon har jag inte heller provat. Men har använt deras Circuit-sko i liknande (men inte exakt design) i snart 2 år. Eller ja, de snöfria delarna av 2 år eftersom de väl inte är helt idealiska för norrbottnisk vinter.

Gränssnittet mellan gummiförstärkning och tyg på höger sko är det enda som slitits något, vilket väl får anses rimligt med tanke på hur frekvent jag använt dem. Skulle tro att det är en fråga om när jag sitter på huk och belastar området extra igenom att skon böjer sig. Så på det stora hela taget är jag tillfreds med hållbarhet eftersom det är enda lilla slitaget jag har alls förutom sulan då.

Ganska mjuk sula, lite småtunn så man känner lite mer igenom sulan, vilket för mig är en fördel för det mesta då jag gillar det. Kan ibland kanske känna att sulans relativa tunnhet och mjukhet gör att de inte är en "heldagssko" på tyngre hårt underlag, då blir fötterna lite möra.

Kan inte påstå att jag vandrat några dramatiska saker i dem, det är mer än daglig knatare som fått följa med ut i både skog, på båt och annat och gjort så med i mitt tycke bra resultat. Skulle tro att Tag LT presterar rätt så likadant.
 
Tack danix81! Tunn/mjuk sula är ingen nackdel för mig heller, så det är inte det jag fegar ur för. Circuit är något tyngre än LT och ser lite robustare ut, så inte säkert LT håller lika bra. Fan att de inte går att klämma på IRL någonstans i Skåne.
 
Tack, silenhag. Jag klarar mig fint utan "stöd" och skulle helst vandra barfota, men behöver ändå något som funkar i mer teknisk terräng. Går i Lundhagare i fjällen bara för att jag inte klarar kylan, men (så länge jag inte behöver stegjärn) helst i lättast möjliga approachskor nere på kontinenten, där det jag sysslar med bäst kan kallas för scrambling.

Dessa såg ju ut som något så pass lätt, att jag t o m kunde tänka mig att ta med dem som alternativskor för torrt väder, både till Lundhagarna och till mina stegjärnskompatibla mids.

Men min inre Luther hindrar mig från att med berått mod köpa kortlivade prylar, därav frågan...
Jag skulle överväga GEA Waldviertler Sommertramper. Inte superlätta men hyfsat, inte superminimalistiska men hyfsat tunn sula som dessutom kan bytas ut, med plats för tårna och zero drop.

 

Bilagor

  • 20230922_210215.jpg
    20230922_210215.jpg
    1.8 MB · Visningar: 120
  • 20230922_210220.jpg
    20230922_210220.jpg
    2 MB · Visningar: 126
Tack Smogz, de är väldigt fina men helt fel för det jag tänkt syssla med i LT-skorna. Jag behöver något med "klistrig" sula, climbing zone under tårna och så pass mycket vridstyvhet att jag kan kanta, peta in tårna i pyttesmå grepp, med mera sådant klätter-aktigt i brant och teknisk terräng. Annars hade jag gärna gått helt barfota :)
 
Tack Smogz, de är väldigt fina men helt fel för det jag tänkt syssla med i LT-skorna. Jag behöver något med "klistrig" sula, climbing zone under tårna och så pass mycket vridstyvhet att jag kan kanta, peta in tårna i pyttesmå grepp, med mera sådant klätter-aktigt i brant och teknisk terräng. Annars hade jag gärna gått helt barfota :)
Ah, jag förstod nog inte riktigt användningsområdet. Tar tillbaka. Men det är sköna skor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
avslutad150402 Erfarenheter kring Mammut Kläder 11
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.