Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise

Ni som inte går barfota: vänligen sluta hitta på dittan o datten om hur det är att gå barfota, t ex som att vi skulle få för oss att gå barfota i -35 grader eller gå på taggbuskar.
Alla som går barfota, och de som väljer att gå över till barfota, vet vad man ska akta sig för. Att en västerlänning flygs till Afrika, o ska överleva naken i bushen, är ingen representation över hur det är att leva/vara barfota.

@Moga: jag har inte minsta ont av varken barr eller kottar, jag känner det inte som något som borras in i foten, jag behöver inte titta på terrängen när jag går i skog o mark. Och foten o benet reagerar helt av sig själv om jag trampar på en spetsig sten eller kvist som sticker upp - pareringen sker automatiskt och jag behöver inte tänka på att parera. Jag kan gå på krossat glas (inte stora glasskärvor, men mindre glasbitar går bra) utan att oroa mig, jag kan även gå på brännässlor utan att bränna fötterna. Vill poängtera att detta är min 6e säsong barfota. Ja, jag får stickor ibland, men dom stör inte (dvs jag känner inte av dom, men jag kan se dom) och dom hittar ut själva.
Fotsulan blir mer läderaktig men det betyder inte att huden känns hårdare utan den känns faktiskt mjukare. Jag kan själv känna att min hud är tjockare. Men inte bara huden, trampdynorna e oxå tjockare. Jag har inga problem att gå på 60-gradig sand/betong. Mina fötter o leder är mycket stabilare nu än när jag använde konventionella skor till vardags. På vintern har jag minimalistiska vinterkängor (bred tåbox, noll drop, tunn sula, fodrade)
Det enda "problemet" jag har är att fötterna "växer". Har gått från strax under 42 till numera 43 1/3 på vänster o 44 på höger, pga tjockare trampdynor på tårna samt tjockare hud. Lite jobbigt med olika skostorlekar 🙃 . Att höger var större märkte jag på en skidtur i fjällen i påskas då nagelbanden i höger stortå skadades, som ledde till att hela nageln nu har lossnat - inga problem, en ny växer ut :).
 
@Kogoyo Intressant, jag känner igen det där med snabba reflexer när man trampar på nåt vasst, går visserligen i barfotaskor året runt men tar bara en helt barfota promenad då och då så mina sulor kanske aldrig hinner bygga upp. Tränar dock kampsport barfota och sliter som fasen på sulan då så där borde det la byggas lite där men kanske är annat slitage eftersom jag fortf har problem med kottar etc.

Måste du "börja om från scratch" varje säsong eller behåller sulan lite av sin tjocklek?

Och vad använder du för vinterkängor? Jag hittar inga som är tillräckligt breda om man ska ha tjock socka. (Testat feelmax kuuva och sole runner transition vario). Det funkar och är varmt men man kan inte spreta på tårna. Känner igen det där med att fötterna växer, iaf på bredden, mina växer snabbare än tillverkarna får ut bredare modeller tyvärr 🤣
 
Och hur gör du i stan, barfota där med? Känns som folk tror man är psyksjuk eller nåt utan skor😅
 
Och hur gör du i stan, barfota där med? Känns som folk tror man är psyksjuk eller nåt utan skor😅

Jepp, vissa tittar till o barn kommenterar för sina föräldrar. Bor på landet så e sällan i stan.
Nej, börjar inte om från scratch varje vår, sulan behåller en hel del av härdningen. Det som tappar mest under vintern e trampdynorna på framfoten.
I barfotaskor så hjälper man inte huden så mycket. Däremot tror jag du hjälper trampdynorna desto mer. Hälsenan får definitivt hjälp av det, så för dig e d eg ba att börja långsamt om du vill gå barfota under hela säsongen. Ta en barfota promenad på 1 km varannan dag. Öka efter nåra veckor t 2 km. Sen öka t 2 km varje dag. Du kommer märka när dina fötter klarar mer. Du kommer definitivt märka när du inte längre har ont av kottar o barr. Jag kliver rakt på dom.
Jepp, både bredare o längre fötter. Jag kan knappt använda skor längre. Jag skejtar (skateboard) o cyklar i samma skor, Vans skejtskor, men mina fötter har det väldigt trångt o det är väldigt väldigt obekvämt att ha skorna på längre stunder.

Mina vinterkängor är Joe Nimble Toes Bär. Sulan suger för den e snorhal på snö o is. Kommer inte köpa dom igen när jag behöver nya.
 
Fanns ett orginal i Stockholm på 90-talet som endast hade skjorts på sig. Och det året om. Inga skor eller nånting annat. Hade helskägg och långt hår och var lite av en kändis. De sticker ju ut lite de som går all in och helt sin egen väg.
 
Annars är norra Padjelanta bra om man vill gå barfota i fjällen, stigarna där är underbara för bara fötter. Jag har gått ett par dagar där utan större problem, annat än att bara fötter är halkiga i lera ;)
Men som andra skrivit, bära packning barfota påfrestar ovana fötter.
 
Det ser ut som om jag missuppfattat en del av kommentarerna. Det är inte alltid lätt att förstå vad som menas med korta inlägg.

Jag har inte själv kommit så långt att jag går barfota -- men jag har börjat titta efter lättare skor.

Det verkar som om vi är överens om att det inte passar att gå barfota i norra Sverige året runt. Det var väl typ det som var min poäng.
 
Det ser ut som om jag missuppfattat en del av kommentarerna. Det är inte alltid lätt att förstå vad som menas med korta inlägg.

Jag har inte själv kommit så långt att jag går barfota -- men jag har börjat titta efter lättare skor.

Det verkar som om vi är överens om att det inte passar att gå barfota i norra Sverige året runt. Det var väl typ det som var min poäng.

Från början så var det aldrig någon som påstod nåt om att gå barfota i Sverige året runt, förstår inte hur du kunde få kommentarerna till året-runt barfota.
 
Det var din länk till Yaghan-folket -- utan någon ytterligare förklaring som fick mig att tro att det var det du menade.

Eftersom den låg direkt efter mitt inlägg där jag hävdade att skor var nödvändiga i norra Sverige under delar av året tolkade jag den som en kommentar om lämpligheten till barfota / nakenhet året runt.

Det var tydligen felaktigt.
 
Den länken var tänkt att vara informativ med tanke på olika åsikter från mindre insatta över i vilka klimat o tidsperioder folk lever/levt barfota.
Jag är inte helt oförstående till tron att folk vill/behöver vara skobeklädda överallt o hela tiden. Jag själv var en av dom tiss min dotter blev inspirerad av boken Born to Run. Hon fick mig att öppna ögonen, vidga mina vyer o läsa om fötter, och barfota vs skor. Jag är ingen missionär i ämnet o håller mig borta från "åsiktstrådar" om vilka kängor passar bäst. Nu gällde TS fråga just om barfota i fjällen och jag delgav min praktiska erfarenhet i detta. Efter det kom åsikter och påhittade omständigheter som inte var på tapeten en enda gång.
 
Kommunikation är inte alltid lätt. :)

Jag misstolkade ditt inlägg. Jag läste det som ett mer reaktionärt barfotainlägg än vad du avsåg. Det framkom senare i tråden att det var jag som feltolkat dig.

Som sagt var -- missuppfattning på min sida. När det inte går att samtala är det lätt att feltolka och övertolka text.

Jag är i alla fall nöjd med diskussionen ovan. Jag har lärt mig saker som jag inte kände till tidigare. Förhoppningsvis har du också fått ut något av tråden.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.