Dunsovsäck(Mountain Equipment??)

Hej!

Jag går i funderingar på att införskaffa mig en nu sovsäck. Jag kommer främst att använda den till fjällvandringar vår/sommar/höst. Just nu har jag en tung och onödigt varm haglöfs hotlite. nu tänkte jag satsa på en dunsovsäck, som ska väga runt 1 kg (helst under :) ) Jag har fastnat för kanske någon av dessa 2 säckar från Mountain Equipment: Classic Dragon 500 eller Dreamcatcher 500. Båda ska ha en komfort temp på -5 grader och väger ca 1,1 kg. Någon som har erfarenhet av dessa säckar? eller förslag på andra bra och lätta dunsäckar? eller var man billigast kan köpa dessa säckar, jag har hittat den för strax under 2000 kr på http://www.addnature.com/ och http://www.kroppshop.com/

Tacksam för svar!

Mvh
Jimmy Andersson
duvillno@telia.com
 
ME gör bra sovsäckar!

Har själv en Mountain Equipment Glacier 1000 som vintersovsäck och den funkar perfekt
(dock bara sovit i den i -12 grader än så länge). Detta är samma säck som Classic Dragon 1000 fast med ett yttertyg i deras "DriLite" för att skydda dunet mot väta (specad till 2 m vattenpelare).
Jag vet många andra som oxå är nöjda med Mountain Equipment-säckar och de har fått mycket bra recensioner i olika tidningar.

Personligen skulle jag rekommendera något vattenavvisande yttertyg för att skydda mot tex droppande kondens, vattenspill mm.

/Magnus
 
Tips

http://www.rockrun.com/ har dom just nu rea på flera av ME's dunsäckar. Tyvärr bara upp till 185cm personlängd, men för dom som är av den storleken är det fyndläge. Jag har köpt från dom förut och det har funkat bra.
/Thomas J
 
Sovsäck

JAg tycker att det är ett bra val du har gjort när du börjar kolla på Mountain Equipment. Jag har själv en ME som vinter sovsäck och jag är supernöjd med den. Har dock inte testat den i riktigt extremt väder men de kompisar som har gjort det säger att den håller vad den lovar. Haglöfs LIM serie skall vad jag hört vara rätt så bra men de är rätt så dyra oxå!

Go for it

Martin
 
Absolut ME!

Jag tycker det ar ett jattebra val att kopa en ME sovsack, har sjalv en Glacier 750 som jag anvander aret runt, med forstarkning pa vintern. Jag skulle rekomendera att du kopte en Glacier 500 istallet for en Classic. Dunet ar ganska fuktkansligt och om du bara ska ha sacken sommar/var/host sa kan det ju bli lite fuktigt......

Lycka till!

PS. om du ar pa vag att aka till Storbritannien sa ar det ett megatips. Jag sparade drygt 700 kronor pa att kopa min sack i London istallet for i sverige. Just nu sitter jag pa ett natcafe i Edinburgh, Darav avsaknaden av prickar.
 
Funderingar...

att ME gör bra säckar är ju de flesta här ense om men det finns några saker att tänka på.
Eftersom de har tunnare isolering på undersidan funkar det inge bra om du är av den typen som snurrar med säcken och inte i säcken. Det gör att du ligger på den tjocka delen och får den tunna sidan uppåt och tappar alltså mycket isoleringsförmåga (upp till hälften!).

Dun tycker inte om blöta och eftersom du planerar att ha säcken vår, sommar och höst kan det bli ett problem. Det behöver alltså inte regna på säcken så den blir dyblöt, det räcker med högluftfuktighet för att den skall få försämrad isolerande förmåga.

Optimalt vore alltså en syntetsäck med jämn fyllning som vägde runt 1 kg och kostade 1000kr. Säg till om du hittar en sådan!
Har själv en Marmot Wizard (-9) med Polarguard 3D som är lite för tung (ca 1.5kg) men alltid varm! Råkade ut för en -2 gradig natt efter en blöt dag sent i fjol och kompisen i en -10 dun säck (Haglöfs tror jag) frös trots underställ medans jag klarade mig med t-shirt.

/Björn
 
Följdfråga

Köpte nyss en Marmot Wizard men har ännu inte hunnit prova den under rätt förhållanden. Vad mer än det du skrev i ditt inlägg ovan kan du säga om den? 1474g var ju lite mer än jag hade tänkt mig viktmässigt men i övrigt verkar ju säcken bra....
Tacksam för tips!
 
ME Dewline

Jag köpte en ME Dewline för ca 1,5 år sedan och är mycket nöjd med den. Vikten är endast 750g i XL utförande, dvs längre än 185cm. Jag är 190cm och får gott och väl plats i den. Komforttemp är -5 men jag har sovit i -10 i vindskydd i den utan problem.
 
Marmot kanske

Har en Marmot Helium dunsovsäck, väger exakt 1 kg. Enligt tillverkaren komforttemparatur -9. Dragkedjan går halvägs ned till fotänden. Verkar mkt fluffig i jämförelse med ex Haglöfs. Köpte den för 1950 kr på Sportsnet, men dem har höjt priset antagligen pga dollarkursen.

Den var något för varm för sommarsarek. Blev till att använda den som täcke. :)
 
dun duger

Dun fungerar alldeles utmärkt under normala äventyr om man bara tänker sig för vid handhavandet! I tropiska trakter och polarområden rekommenderar jag jag dock syntet. Kolla på WMF säckar och Valandré - mitt förslag! Peter
 
ME Dewline

Kika in ME Dewline.
Extremt lätt och liten dunsäck som har en komforttemp på -5 vilket gott och väl räcker för vår/sommar/höst i svenska fjällen.
Den korta versionen upp til 185 cm väger 640g och den längre vägen 690 g.

http://www.litepac.com säljer den nu för 2 795 kr.
Förra året när jag köpte min kostade den bara 1995 kr ;)

Jag har aldrig haft problem med att den blivit besvärande fuktig av droppande kondens eller svett och i packningen är den ju skyddad från regn.

Mvh Per Wiklund, Umeå
 
Fel?

Den korta versionen av Dewline går bara till 175 cm. Jag vet, jag köpte en men fick byta till den långa. Jag är 181 cm. Enligt Mountain Equipment är det 175 cm som gäller. När jag påpekade detta till litepac fick jag svaret att "vi gramjägare behöver inte så mycket plats". Med för liten sovsäck ligger nog komfort tempen över nollan iochmed att man inte får in huvudet ordentligt. Tror nog att gramjägar också vill sova gott?

Dewline är en supersovsäck om man står ut med att den är jävligt trång och saknar dragkedja. Jag älskar den, men en kompis som lånade den till Grönland var inte lika lyrisk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
RolandF Mountain hardvare rook -18 Bo och sova 0
lovni Mountain Equipment Aerostat Synthetic Bo och sova 14
Skogskungen Mountain Hardwear Phantom 32 Long Backcountry Green Bo och sova 7
johanzell Mountain Equipment vs Roberts.pl Bo och sova 4
maaacus Mountain Hardwear Skyledge 3 DP Bo och sova 4
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
Annina Mountain Hardwear Lamina 35 Bo och sova 2
fuchs mountain hardwear driket 2 Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
bensson Mountain HardWare EV2 stromlinor Bo och sova 1
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
Dbang Mountain hardwear ev2 Bo och sova 8
Henke stj Mountain Hardwear Bo och sova 1
KarlK86 Mountain Equipment Glacier 500 Bo och sova 5
Morgan Mountain Hardwear tält Bo och sova 8
timothy_s Marmot eller Mountain equipment sommarsäck? Bo och sova 3
filto338 mountain equipment Bo och sova 2
josea_84 mountain hardwear Phantom 0 Long Bo och sova 1
ssundin Mountain Equipment Co-Up sovsäck Bo och sova 5
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
UsedToBeNice Mountain Equipment Firewalker III på Vintern Bo och sova 1
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.