Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager?

Tjena,

Min gamla och trogna 200 kronors dunjacka behöver ersättas och jag funderar på olika alternativen för att hålla sig varm i fjällen. Eftersom jag är väldigt varmblodig så ser jag inte något användningsområde för en fleece, känns som att en vindjacka skulle fungera i sådana situationer där jag får kyligt medan jag går, dvs det blåser mycket. Men då tänker jag att en fleece + vindjacka kombo kanske fungerar måttligt för att hålla dig varm i jämförelse med en tunn dunjacka? Eller istället för dun så tar man en jacka i syntet ifall det är väldigt blött?

Vad använder ni som mellan/ytterlager?
 
Förstår inte helt situationen men en lätt vindjacka är ett väldigt bra plagg när det blåser och därför bra att ha med på tur.

Det blåser rakt igenom en vanlig dunjacka så det behövs bra mycket mer material för samma värme som en vindjacka men en dunjacka är självklart bra som värmeplagg når det behövs.
 
En vindjacka vid pausar, kvällsmys vid tältet eller när det blåser kyligt i fjällen tycker i varje fall jag är ett måste. För lite kyligare väder och lägerliv under sommaren har jag med mig en Patagonia Nanopuff jacka (syntetfiber) som både dubblar under vindjackan, kudde i tältet eller om det blir riktigt kyligt förstärkningsplagg i sovsäcken vid behov.
 
Både och i mitt fall, dvs både dunjacka och tröja fast bägge rätt tunna. Det blir mer flexibelt än en tjockare tröja.

Jag vill inte använda dunjackan när jag är aktiv - den ska hållas fri från kroppsfukt och annan väta och fungera som ett renodlat rast- och förstärkningsplagg.

Men jag klarar mig inte alltid (fast oftast) med bara tunt ullunderställ och vindjacka/skjorta, när jag är igång - det blir "plåt mot huden"-känsla när det är för kallt och blåsigt, även om jag teoretiskt är tillräckligt varm "i snitt".

Så jag har med en rätt tunn och fluffig, helzippad ulltröja (ca 200 g) som mellanskikt på sommaren, (men ända upp till M90-tröjan för kallare och/eller högre turer). Den "mellantröjan" ligger nästan aldrig i ryggsäcken, utan jag bara öppnar blixtlåset, kränger ur armarna och rullar ner den kring höftbältet, när det blir för varmt, och tvärtom när jag fryser. Så jag behöver inte ens stanna, fast jag håller på och fixar med detta fram oh tillbaka.

Min florstunna vindjacka (75 g) har jag mer permanent innanför denna "mellantröja", men även den går att öppna upp helt.

Men jag är ett ånglok och en fryslort samtidigt, och lite extra kräsen med att kunna finreglera min kroppsvärme :p
 
En regnjacka, sen kan man ha vad som helst under på sommaren. Vanliga tröjor. Tshirt och någon collagetröja tex funkar fint.
 
Tycker skaljacka blir för tätt vid rörelse så en tunn, lätt vindjacka med huva som ytterlager om det blåser. Under det sällan mer än underställ då jag blir varm, ibland kompletterat med ytterligare en t-shirt i ull.
Som rastplagg och på kvällen en dunjacka med huva från Stellar som kanske är snäppet varm på sommarkvällar, men det är reglerbart. Fleecetröja, eller motsvarande kommer inte alltid med, om det gör det så är det en tunnare variant från Houdini utan huva.
Skaljacka enbart vid regn

//P
 
Jag är frusen och under gång har jag nästan alltid en ullväst, vilket ger mig lagom med värme men ändå välventilerat. Behöver jag mer värme under gång tar jag även med en tunn fleecetröja med dragkedja.

Oavsett mellanlager under gång så har jag en tunn dunjacka med till kvällen. Jag har även en tunn syntetisk täckjacka. Jag brukar försöka hålla den torr till kvällen oavsett, men den kan fungera som nödlösning under gång också så om jag är osäker, men ändå vill skippa fleecen, så blir det den syntetiska jackan som fungerar bättre än dunjackan under gång. Men den är nästan alltid för varm ändå.

Istället för vindjacka har jag skjorta som blockar vinden lite lagom och blåser det mer blir det regnjackan som blockar vinden väldigt bra. Men nu har jag fått en extremt, helt löjligt lätt vindjacka i present så jag ska testa den. Den har ingen självklar plats i mitt system då skjortan duger och behöver jag regnjackan som vindjacka är det ändå inte för varmt att ha regnjackan. Men kanske kommer vindjackan visa sig vara skönare och bättre än jag tror. Den väger bara ca 50g och tar ungefär lika mycket plats i fickan som en hundbajspåse.
 
(...) Istället för vindjacka har jag skjorta som blockar vinden lite lagom och blåser det mer blir det regnjackan som blockar vinden väldigt bra.
Känns igen - min bästa "vindjacka" är egentligen min salige fars supertunna men tätvävda polybomulsskjorta från (tror jag) 70-talet :), som jag bara sprättade bort krage och (delvis) manschetter på. Använt den i årtionden - den är precis lagom luft- och ånggenomsläpplig.

Men så råkade jag springa på 75 g-jackan på loppis och ville testa; den är inte fullt lika skön, men (ännu) lättare och mer packbar.
Men nu har jag fått en extremt, helt löjligt lätt vindjacka i present så jag ska testa den. Den har ingen självklar plats i mitt system då skjortan duger och behöver jag regnjackan som vindjacka är det ändå inte för varmt att ha regnjackan. Men kanske kommer vindjackan visa sig vara skönare och bättre än jag tror. Den väger bara ca 50g och tar ungefär lika mycket plats i fickan som en hundbajspåse.
50 g slår ju min loppisjacka :). Vad är det för modell/märke?
 
Känns igen - min bästa "vindjacka" är egentligen min salige fars supertunna men tätvävda polybomulsskjorta från (tror jag) 70-talet :), som jag bara sprättade bort krage och (delvis) manschetter på. Använt den i årtionden - den är precis lagom luft- och ånggenomsläpplig.
Jag har ingen sådan släktklenod som skjorta utan tar en som är lagom bara. En stor fördel med att skjortan varken har ekonomiskt eller affektivt värde är att jag kan använda den mer fritt. Som grytlapp, haklapp, duk, att sitta på, som handduk, till och med torka hunden ifall det skulle behövas. Jag har den ofta utanpå regnjackan eller dunjackan för att skydda dessa plagg mot alltifrån hallonsnår till hallonsylt.
Men så råkade jag springa på 75 g-jackan på loppis och ville testa; den är inte fullt lika skön, men (ännu) lättare och mer packbar.

50 g slår ju min loppisjacka :). Vad är det för modell/märke?
Det är en vindjacka från Montbell. Jag har en cyklist i familjen som förser mig med ungefär ett tekniskt plagg om året. Det är ofta sådant jag aldrig hade köpt själv men som jag ändå uppskattar mycket, perfekta presenter alltså.

Men jag blev osäker på om det vekligen var sant att den bara väger 50g så jag lade den på vågen nu. 40g väger den i storlek S.

Den blockerar verkligen vinden bra, och har små andnings hål längst med sömmen i sidan. Min enda invändning är att dragkedjan inte är vindtät. Den hamnar ju precis över dragkedjan på jackan under, som oftast inte heller är vindtät, så det drar lite kallt där. Men det fungerar ju väldigt bra ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Avslut090305 "Syntet-Dun-Jacka?" Kläder 10
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2
kallegroda Bomullsblandat syntet Kläder 4
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
madir Värmeplagg i syntet? Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.