Den tunga vikten på dagens komfortabla bärsystem

I en urspårade tråd "Bära hur mycket?" på tjejforumet var det en intressant synpunkt som jag håller med - Johan Rundsberg, han skrev:

""Att ryggsäckarna idag är bekvämare att bära genom bättre inställningsmöjligheter och genom styvare bärremmar och smartare höftbälten är för mig en positiv och inte en negativ utveckling. Den ngt högre vikten på en välgjord säck uppvägs av betydligt bättre ergonomi.

Jag skriver välgjord. Det finns tyvärr en uppsjö av ruggiga ryggsäckar som är bemängda med olika "smarta" plastprylar som egentligen bara finns där för att man ska kunna fylla ut texten i katalogen (min åsikt ).""

Jag är böjd att hålla med honom därför att jag har hittat en underbar ryggsäck vars höftbälte är otroligt skönt och detta har gjort att jag har kunnat orka bära ryggsäck mycket bättre och inte blivit lika trött som förut. Inte fått skavsår på höften, eller ömma axlar och nyckelben. Nyligen var jag och en kompis ute på en Sarek-tur i 10 dagar. Startvikten var 22 kg och slutvikten var 14 kg. Vi hade några tuffa etapper men jag klarade dem bra. Förut fick jag slita för att orka bära på samma vikt!

Att jag kunna orka bära utan att bli trött har inte inneburit att jag packat mer, snarare, fortsätter minska på vikten när det är möjligt tex lättare sovsäck osv. Men nackdelen med ryggsäcken (om det är nu en nackdel...) är att vikten på säcken är ca 3,1 kg tror jag.

Men men, eftersom jag har kunnat orka bära bättre utan att bli trött och inte behöver slita har jag kunna njuta av vandringen bättre istället för att härda ömma axlar och nyckelben.

UL-diskussioner om att dra ner på säckens vikt är frestande. Jag frestas ibland att hitta ännu lättare ryggsäck som väger högst 2 kg men det känns alltmer mindre viktigt eftersom jag ändå orkar bära bättre samma vikt.

Så jag tror en välgjord ryggsäck med utmärkta ergonomiska inställningsmöjligheter på bärsystemet är guld värt trots de kan väga 3 kg eller lite mer.

Jonas
 
1. När vi pratar startvikt är det då ryggans startvikt eller vikten på allt inklusive allt på kroppen?

2. Hela konceptet med att bära lätt är att man på 10 dagar i Sarek skall bära 14kg som startvikt, med en startvikt på så få kilon så faller funktionen med avancerade bärsystem bort och vikten på ryggsäcken blir viktig med ens.. Varför tungt och jobbigt när det kan vara lätt och smidigt..
 
...och varför ha en fyrakilossäck för att bära 22 kilo packning när det finns tvåkilossäckar som bär större vikt lika bekvämt?
Under 20 kg behöver man inte ens använda avbärarbältet på en Vulcan. ;)

Skrävel åsido, frågan är som sagt varför man ska bära 22 kg när man kan leva lika bekvämt på tio kilo mindre? För fötterna spelar det ingen roll hur bra ryggsäck du har, 25 kilo är fortfarande tio mer än 15.

Men alla gör som sagt som de vill :)
 
Syftet med mitt föregående inlägg var att säga att det kan vara värt att ha bra och komfortabelt bärsystem för att kunna bära bra som möjligt utifrån ergonomiskt perspektiv även om själva säckens vikt innebär 3 kg. Startvikten och slutvikten syftar naturligtvis på packningen i ryggsäcken. Vilket bärsystem är passar en bäst är högst subjektiv, vilken denna underbara ryggsäcken som jag äger passar mig utmärkt. Ett annat bärsystem oavsett vikt passar en annan bäst.
 
jo, jag fattade vad du menade men jag hävdar fortfarande att dryga 3 kilo är oförsvarbart för en ryggsäck. ville du inte diskutera ämnet så kanske du inte skulle ha startat tråden, var du bara ute efter att tala om vilken grym rygga du köpt kanske du skulle gjort en recension istället..


.
 
Nordesjö; sa:
...och varför ha en fyrakilossäck för att bära 22 kilo packning när det finns tvåkilossäckar som bär större vikt lika bekvämt?
Under 20 kg behöver man inte ens använda avbärarbältet på en Vulcan. ;)

Skrävel åsido, frågan är som sagt varför man ska bära 22 kg när man kan leva lika bekvämt på tio kilo mindre? För fötterna spelar det ingen roll hur bra ryggsäck du har, 25 kilo är fortfarande tio mer än 15.

Men alla gör som sagt som de vill :)
Den som lever lika bekvämt i lägret på 12 kg som på 20 kg har inte tänkt igenom packningen. Har man tänkt igenom packningen är det omöjligt.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Den som lever lika bekvämt i lägret på 12 kg som på 20 kg har inte tänkt igenom packningen.

Det har du ju faktiskt helt rätt i! Tänkte inte på det. 8 kg väl genomtänkt lyx är en hel del!

Kontentan:
om man verkligen MÅSTE bära sketatungt (30 +) är det värt vikten att satsa på ett rejält bra bärsystem.
Problemet är väl att de som har 15 kg ofta har tänkt igenom sin packning bättre än de som bär 25 kg och alltså bor lika bekvämt.
 
Det finns absolut situationer då jag hellre bär några kilo extra lyx än är utan densamma. Var man lägger nivån är naturligtvis individuellt. Någon 90-kilosbest på forumet kanske lider mindre av en trettikilossäck än vad jag gör av en 25-kilos?

Men sedan bär jag hellre mina 23 kg i en skön säck än jag bär 17 kg (hypotetiska siffror) i en oskön säck. Jag säger inte att alla tunga säckar är bättre att bära i än de lättare, men såpass många säckar har jag provat att jag vågar påstå att flera av de lättare ryggsäckarna (inte alla!) är grymt osköna att bära mer än 15 kg i (för 15 kan man nästan bära i en ICA-kasse). Och, för att komma ned i de där femton kilona så tvingas jag sova under ett skynke av silnylon, jag kan inte avlasta vandringskamrater om nåt händer (har hänt mig 2x senaste 5 turerna med andra), jag måste lämna fjällflora, fiskegrejor, kamera och Tranströmer hemma, och sist men inte minst måste jag svälta. Varför då? Jo, för att mindre än ett kilo mat per dag (4000-4500 kcal) gör att jag tappar en massa vikt, och det tål inte mitt BMI...

Så att jag stoppar mitt 2,5-kilostält, 7 kilo mat för en vecka, 3 kg hundmat, någon bok och en liten (inte en liter) konjak i min 2,5-kilossäck, och snör på mig mina horribelt tunga men sköna kängor är det inte bara ren dumhet, det är en övervägning. Och slutvikten landar alltid bortom 20-strecket. Vilket jag inte lider av. Kort sagt är jag en jävel på att bära :) Och lita på att jag som 70-åring ska sitta i stugorna och skryta om när jag bar tretti kilo konserver för en femdagarstur (för dom gubbarna har väl inte undgått någon?).

Har ägt 2 st säckar kring 4 kilo. Dessa är nu utbytta (money talks) mot en löparsäck, en skidsäck (ca 2 kg på 65L), en Atlas (ca 3kg inkl allt/100L) och en strippad Vulcan (2,2 kg/80L). Sköna säckar allihop, och det känns inte motiverat att slänga ut 2-3000 för att få en lättare, potentiellt oskönare ryggsäck som riskerar att ge upp den gång jag måste överta en vandringskamrats packning.
 
macpac; sa:
Så jag tror en välgjord ryggsäck med utmärkta ergonomiska inställningsmöjligheter på bärsystemet är guld värt trots de kan väga 3 kg eller lite mer.
Att bära kan aldrig vara 'komfortabelt' och dessa polstrade bärselar och höftbälten känns nog sköna men ett för mjukt höftbälte sitter aldrg bra. Man drar åt allt vad man kan men den fortsätter glida ner när man går, det blir bara ständiga justeringar.

Till råga på allt skall det vara mjukt mot ryggen och man bygger ut ryggan från ryggen för att få 'ventilation'. Detta medför att ryggans tyngdpungt förskjuts bakåt. Skall man ha en rygga som gör att man inte blir svettig om ryggen så får man nog montera in en fläkt.

Jag har hittat en ryggsäck som inte har så mycket polstring, sitter nära ryggen och inte har något lulllull vilket gör den lättare. All utrustning i säcken, förutom liggunderlag. Den sitter som gjuten mot ryggen och är det bästa jag burit med. Framför allt får jag två BASK till priset av en 'komfortsäck'.

Men gillar du din 3 kilos rygga så skall du givetvis ha den kvar. Vi är vad vi bär ;-)
 
Rungá; sa:
Jag har hittat en ryggsäck som inte har så mycket polstring, sitter nära ryggen och inte har något lulllull vilket gör den lättare. All utrustning i säcken, förutom liggunderlag. Den sitter som gjuten mot ryggen och är det bästa jag burit med. Framför allt får jag två BASK till priset av en 'komfortsäck'.
BASK låter mycket intressanta, men möjligheterna att få prova säcken med packning är liksom A och O. Som vanligt slås de mindre aktörerna (åtm på den svenska marknaden) ut av "tungviktarna" (ja, 4-kilossäckarna).
 
Om en ryggsäck skall klara tung packning så krävs att hela systemet med viktöverföringar och polstringar klarar detta utan att kollapsa. Detta leder normalt, men inte alltid till att det krävs tyngre doningar. Eftersom vi konsumenter inte förrän på senare år (och mest i USA) efterfrågat lätta ryggsäckar har tillverkarna inte behövt satsa på smarta och lätta konstruktioner. Istället har de obehindrat kunnat satsa på att bygga ut sina ryggsäckar till 4-kilos monster.

Vad trådstartaren verkar ha råkat ut för är den lyckliga kombinationen av en stabil säck som passar honom som handsken, och som inte tillhör de tyngsta. Ryggsäckar börjar bli som skor, även om du och jag har samma storlek kan man inte vara säker på att det som passar mig är bekvämt för dig.

Själv har jag sedan några år använt hemsydda säckar som väger 200-600 g och saknar ram. Även enligt den amerikanska UL-expertisen skall man inte kunna bära 18 kg i en sådan utan att systemet kollapsar. Vilket jag gjort och faktiskt inte upplevt som tyngre än 24-25 kg med en monster-säck. Antingen har jag tur eller så är jag mycket speciell (utrymme här för instämmande inlägg..).

Men jag tror faktiskt inte att jag är SÅ speciell, utan att andra också skulle kunna uppleva fördelarna med ett sådant system. Men det bygger naturligtvis på att man bantar baspackningen ordentligt.

Några bilder på och en beskrivning av den säck min son bar i Kebnekaise senast finns på min hemsida:
http://jorgenjohansson.blogspot.com

Jörgen
 
Mina synpunkter.

1: Jag inbillar mig att säcken i varje tillfälle skall väga en viss procent av (säck + inehåll). Säg 10-20%, har ingen verifierad siffra. Alltså vid tung packning är det motiverat med en tyngre säck för bättre stöd. Med 30+ kg packning gör ett extra kilo på säcken knappt inget märkbart, men kan ge en grym förbättring av bärkomfort. Med 10- kg packning är det katastrof om säcken väger över 2 kg.

2: Det är helt rätt att säcken skall sakna lullull. Det ger onödiga kilon. Någon tipsade om 80%-regeln här på utsidan. 80% av prylens funktion skall utgöra 80% av vikten, mycket bra regel.

3: Personligen håller jag med om helre svetting rygg än tyngre ventilerad säck.

4: Vad gäller mjuka AB-bälten, så skall de vara styva först och främst. Sen kan man lägga på lite stoppning ovanpå det styva för bekvämlighetens skul. De extra grammen bär jag gärna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Argusgranskare Tunga saker ska stuvas nära ryggen?? Transportera 54
LightDan Packa ryggan med tunga saker högt upp - varför? Transportera 26
Joakim Ambrosson Varför så tunga nuförtiden? Transportera 47
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
grodanbolle Standardavvikelse för vikten på ryggor? Transportera 11
sunderlux Hur väger ni vikten? Transportera 33
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4
Snödrivan Kajak på pinne, höglastare Transportera 2
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.