dagens packfråga: mat för 5 pers, 5 dar i 5 kajaker

Helgen har varit superhärlig, 30 liter lingon och 3 liter svamp. Det förra är syltat det senare torkat. Alltså är den torkade smörsoppen med som höjdpunkt på nästa års långpaddling...

Nu till frågan. Vi planerar att paddla en lite längre tur även nästa år som vi gjorde nu i somras. Men om man är 5 personer som skall vara ute 5 dygn- hur packar man maten i 5 kajaker?

När man är på fjällvandring delar man ju upp vikten och det gäller väl även med kajaker? Spritkök eller liknande åker ju upp på varje måltid. Men maten. Den vill man ha packad på något smart sätt. Vi delade upp så att en person tog basmat. Det vill sga allt som ändå alltid skall upp typ bröd och smör... Sen var olika påsar märkta med olika måltider. Kocken kunde bara ropa ut vad som önskades, och vips kom rätt innehåll fram. Det kändes som ett smart system men resulterade i många ompackningar och förvirringar. Det förutsatte en ansvarig som visste vad som behövdes och hur det var packat.

1. är det någon som har ett bättre system?
2. skulle det bli annorlunda om man är 6 personer i 3 stycken K2or?
 
Planer i all ära...

Kan inte låta bli att dra ett av mina favoritcitat:

"Plan? There ain't no plan. If we had a plan we wouldn't be in this mess in the first place, would we?"

och hälla ytterligare citron i vinet genom att föreslå läsning av förordet till Bodil Mårtenssons bok "Det är ingen ordning på mina papper..."

Skämt åsido, en förfärlig massa ompackande blir det alltid i kajak. Er idé låter ju inte alls så dum, jag skulle som kock bli jätteglad om ingredienserna kom fram bara jag ropade. Mina ingredienser har en tendens att gömma sig bakom skäddaboxen, och reagerar absolut inte när jag kallar på dem.

Möjligtvis kunde ni försöka en packningsprincip jag försöker använda mig av: Dagens lunch och mellanmål, plus nödvändiga redskap, sorteras ut och placers lättillgängligt. Då blir det åtminstone bara en stor ompackning per dag.

mvh,
Jens
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.