Crescent Mjölner?

Hej!

Har en kompis som tänker köpa en ny mountainbike. Han vill ha en allround-cykel som han kan cykla i skogen med och har sett en annons för en Crescent Mjölner från -98. Är detta ett bra alternativ för honom?

Hoppas jag får hjälp av er att hjälpa honom!

Tack på förhand
 
Mjölner som allroundcykel?

Jag måste säga att det inte låter som ett bra köp om han är intresserad av en allround cykel. Mjölner är ett DownHills Monster som lämpar sej bäst nerför en slalombacke. Den är tung och mjuk(svamping) när du trampar på normal väg vilket gör att du förlorar momentum. Först och främst leta upp en Hardtail en cykel som ej är dämpad back. Den peng som han kan lägga på Mjölner kan han nog lägga på en fin XC-cykel istället med en fin framdämpare.
Hitta någon med erfarenhet av just Mjölner om det lämpar sej som citybike.

Mvh Pege
 
hur dyr

Det beror ju på hur mycke han vill lägga ut. Själv föredrar jag nog heldämpade XC-cyklar. Vilken modell och så blir svårt att säga om du inte nämner prisklass.
Thomas.
 
Vad får det kosta?

Jag håller med, det är svårt att ge råd utan ett kostnadsförslag. Men om du kommer med vad din vän har tänkt sej lägga ut på en cykel så kan vi hjälpa dej vidare.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.