Budgetcellplast+Exped Synmat

Halloj!
Jag står här i valet och kvalet.
I nuläget har jag ett Exped Synmat M. Ett R-värde på 3.1 och ska klara -4°C, det väger 460 gram.
Alternativet jag tittar på är Exped Downmat M. Ett R-värde på 5.9 och ska klara -24°C, väger 565 gram.

Är det någon som har någon aning om hur pass bra Synmaten kan klara sig med ett vanligt budget-cellplast under (från Naturkompaniet, 1,2 cm tjockt)? Jag kommer alltid bo i tält eller snöbivack. Detta borde väl en Synmat och ett cellplastunderlag klara av?

Hur känner man att ett liggunderlag är för kallt?
 
Halloj!

Hur känner man att ett liggunderlag är för kallt?

Jag vet inte om detta är till någon hjälp men jag har sovit med dubbla cellplastunderlag (15+15 mm ) många nätter i rad i -30 gr C, visserligen med sovsäck som klarar 10 gr C mer. Men jag har aldrig frusit och det har varit halvextrema förhållanden med i övrigt lite sömn och lite mat som borde sabba för sin egen uppvärmning. Tolkas som tolkas kan. Det skall nog inte vara nån fara.
 
Lite hjälp är det till!
Har själv sovit i en snöbivack med två stycken en-centimeters cellplastunderlag.
Ska liggunderlaget kännas varmt där man ligger på det?
 
Du känner att det är kallt om det inte isolerar tillräckligt. Att lägga handen på ett som är tillräckligt isolerat så kommer din hand inte kännas avkyld av underlaget. Det gör väldigt stor skillnad m ett bra liggunderlag! Jag använder ett airmat o ett tunt cellplast o det funkar bra ner till några minusgrader. Dock är det lite svårt att få cellplastenunderlaget att ligga still på airmaten, så skulle jag inte ha optimerat för sommaranvändning (dvs utan cellplasten) så skulle jag köpt nåt med isoleringsförmåga.
 
Lite hjälp är det till!
Har själv sovit i en snöbivack med två stycken en-centimeters cellplastunderlag.
Ska liggunderlaget kännas varmt där man ligger på det?

Om det är för tunt så smälter snön under liggunderlagen. Det behöver inte betyda att du fryser, men är en indikation på att en del av din värme går ner genom underlagen och förspills på att smälta snö ;).

...att det känns lite svalt första minuten är normalt, men sedan ska det kännas varmt under...

...i olika sammanhang har undertecknad ibland sovit på enkelt 15mm underlag förstärkt med ylletröja utan att frysa. Men det har varit situationer då man bara sovit kanske max ett par timmar i taget. Skulle jag sova med samma utrustning i 9 timmar så skulle troligen kroppen hinna kylas av ordentligt med dålig vila som resultat.

Tror att en synmat med ett vanligt LU räcker väldigt långt, det motsvarar ju ungefär ett thermarest av de äldre modellerna och ett vanligt cellplast, vilket fungerar bra i vinternatten.

((K
 
Gummifärg på uppblåsbart liggunderlag ger friktion. Finns i bättre färgaffärer. Fjuttförpackning med spraygummi sälj även i sporthandeln.
 
Halloj!
Jag står här i valet och kvalet.
I nuläget har jag ett Exped Synmat M. Ett R-värde på 3.1 och ska klara -4°C, det väger 460 gram.
Alternativet jag tittar på är Exped Downmat M. Ett R-värde på 5.9 och ska klara -24°C, väger 565 gram.

Är det någon som har någon aning om hur pass bra Synmaten kan klara sig med ett vanligt budget-cellplast under (från Naturkompaniet, 1,2 cm tjockt)? Jag kommer alltid bo i tält eller snöbivack. Detta borde väl en Synmat och ett cellplastunderlag klara av?

Hur känner man att ett liggunderlag är för kallt?

Vanligt "självuppblåsande" typ 3 cm+ 12mm cellplast, alternativt 2*12mm cellplast tycker jag funkar bra. Tror att jag testade med bara ett av liggunderlagen en gång (minns inte vilket), och frös som en griis... men jag dog ju inte.. =) isoleringen underifrån betyder mycket... (gissar att mitt självuppblåsande har r-värde 2-2.5)
såå, det ska inte vara några problem med synmaten + cellplast tycker jag.
 
Halloj!
Jag står här i valet och kvalet.
I nuläget har jag ett Exped Synmat M. Ett R-värde på 3.1 och ska klara -4°C, det väger 460 gram.
Alternativet jag tittar på är Exped Downmat M. Ett R-värde på 5.9 och ska klara -24°C, väger 565 gram.

Är det någon som har någon aning om hur pass bra Synmaten kan klara sig med ett vanligt budget-cellplast under (från Naturkompaniet, 1,2 cm tjockt)? Jag kommer alltid bo i tält eller snöbivack. Detta borde väl en Synmat och ett cellplastunderlag klara av?

Hur känner man att ett liggunderlag är för kallt?

Jag hittar inget R-värde på det underlaget, men får ut ungefär 1.68. Rtot 4.78. Ger ungefär -15 grader enligt expeds mätsystem


cake
 
Jag hittade ett liknande liggunderlag på rei.com som var 1cm tjock och hade R-värdet 1,4. Från det kan man få ut lambdavärdet (R=d/lambda) och ur det kan man räkna ut R för det tjockare från naturkompaniet. Rtot är summan av R-värdena :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
some0neelse Synmat ventil Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Jocke Soderena Synmat UL 9 Bo och sova 17
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
sofiah Synmat UL- hur isolera tillräckligt? Bo och sova 13
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.