Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra

Förra hösten besökte jag Arcteryx/Tierra-butiken på Vasagatan i Stockholm några gånger inför ett köp av ett komplett skidställ.

Jag hade sedan tidigare bestämt mig för att köpa Arcteryx om jag hittade något som passade.

Efter mycket prövande och diskuterande med personalen (två olika killar vid de olika tillfällena) hittar jag en jack- resp byxmodell som passar för mina vanor och användningsområden.

När jag börjar prova olika storlekar är expediterna tvärsäkra på att jag ska ha large (L) för jackan samt L med långa ben i byxor

Jag känner mig tveksam, jag är 195 cm lång och vid alla andra tillfällen jag köper kläder köper jag alltid den största storleken. Nu är dock personalen tvärsäker på att jag inte ens ska ha den näst största storleken (storlekarna går upp till XXL för jackan resp XXL/Tall för byxorna). Jag har med mig mitt underställ (ett Mountain Hardware elastisk 100-fleeceställ) för att kunna prova stället under så realistiska förhållanden som möjligt.

Jag tycker att byxorna sitter för tight vilket gör att de åker upp ganska mycket vid fötterna när jag hukar. Även jackan rör på sig ganska mycket, både i midjan och vid handlederna, när jag sträcker upp armarna ovanför huvudet. När jag påpekar detta och säger att mitt gamla skidställ (ett par Noth Face Denali-byxor samt en Patagonia-jacka) inte beter sig så här försäkrar de att det ska kännas så här, det beror helt enkelt på att skärningar och modeller utvecklats en hel del på 10 år; skallagret ska vara lite tight för att andas bättre.

Detta är svårt för mig att ifrågasätta, jag kan ju bara jämföra med mitt (10 år) gamla skallager.

Eftersom stället sammanlagt kostar över 10 000:- känner jag att jag inte kan bestämma mig direkt utan vill gå hem och fundera, prova min gamla grejor etc. Någon vecka senare går jag tillbaka till butiken och får prata med en annan kille. Jag provar igenom samma modeller och storlekarna en gång till och känner igen att L/LT känns aningen för litet men även den här expediten är säker på sin sak: XL/XLT är för stort för mig och jag blir till slut övertygad om att jag är ovan vid moderna skalplagg/skärningar och att jag kommer vänja mig.

Personalen har ju dessutom provat grejorna själva och borde veta - betalar man så mycket som detta kostar tycker jag att man kan förvänta sig kunniga och goda råd - det är inte direkt Överskottsbolaget som fått in en hög flashiga skidoveraller i sköna pastellfärger!

Du kan förmodligen gissa hur det här slutar: efter ett par dagars användning inser jag att jag köpt för små kläder. Byxorna, inkl snölåsen, åker upp/av när jag åker och böjer knäna eftersom marginalen är för liten (jag har ganska höga pjäxor, ett par Strolz, racingmodellen). Likaså är jackan för kort, både i midjan och ärmarna vilket gör att det kommer in snö och/eller kalluft.

Jag kontaktade naturligtvis butiken direkt och bad dem komma med något förslag. Bemötandet jag fick var extremt otrevligt (jag har sparat e-posten): de menade att jag fick skylla mig själv, att det var mitt ansvar att köpa rätt storlek och att jag i slutändan var skyldig att fatta mina egna beslut oavsett deras rådgivning.

Jag håller inte med om detta. Naturligtvis har alla ett eget ansvar men lika självklart är det att man kan köpa en tjänst från någon inom ett område man inte behärskar och så får hon/han ta ansvaret. Detta sker dagligen när man anlitar hantverkare, går till doktorn, får bilen servad osv.

Jag lämnar inte min bil på verkstad för att få tillbaka en lapp där det står att något av de fem följande delarna är trasiga. Inte heller går jag till en läkare och säger att jag har ont i huvudet och han/hon ger en lista på möjliga diagnoser och låter mig välja själv. Både mekanikern och läkaren kan dessutom ställas till ansvar för sina råd/handlingar och bli ersättningsskyldiga.

Förmodligen har de dessutom en företagsförsäkring som täcker ansvar som de skulle kunna utnyttja men istället tycker de alltså att jag ska betala för deras misstag.

Jag köper nytt skidställ med 5-10 års intervall, jag låtsas inte ens veta vad jag gör, vilket jag klart och tydligt förklarade för personalen på Tierra. Om de i en sådan situation känner att de saknar kompetens att ge råd så får de förklara det, inte låtsas som att de vet vad de talar om. Vet jag att den jag talar med är osäker/okunnig hamnar naturligtvis ansvaret mycket mer på mina axlar och då kan jag välja att ta det eller att gå någon annanstans.

Personalen tryckte verkligen inte på att jag skulle köpa utan var bara hjälpsamma och lät mig prova hur mycket som helst utan att sucka eller bli irriterade. Jag hade även öppet köp/bytesrätt om jag vill prova grejorna hemma. Problemet var ju bara att det inte hade hjälp hur mycket jag än provat grejorna innan jag åkte med dem eftersom personalen, till syvende och sist, LURAT mig att sakerna satt som de skulle. Jag var alltså medveten om hur de satt men trodde att det var korrekt.

Nu anser jag att de ska ta ansvar för sina dåliga råd och byta ut stället till ett i korrekt storlek. Så länge de inte gör det kan jag inte rekommendera någon att handla på Arcteryx/Tierra. Om något händer i det här ärendet kommer jag posta en kommentar till den här recensionen. Annars är mitt nästa steg att ta upp ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden.

Heter inte butiken numera Sasquatch? Jag menar, de är ju bara en mellanhand för Arc'Teryx enligt den lokala butiken som säljer Arc'Teryx här i stan, de har inget eget lager som en normal generalagent/distributör skulle ha.

Tycker dock det är tråkigt att det sket sig för dig med dina kläder. Jag vet ju själv vad det kostar och har Arc'Teryx också. Jag är i och för sig 1 cm längre än dig men de i affären, inte Sasquatch, rådde mig till XLT på byxorna och XL på jackan, något som hittills visat sig vara ett helt perfekt val!

Jag har svårt att se att de kan hållas ansvariga för detta men man kan ju alltid hoppas. Du kan väl posta när du vet hur uppföljningen går!

Eftersom tråden är dubbelpostad lägger jag in min tanke här också (det handlar ju mer om leverantörer än om "fritt forum"):

Om säljaren säger att "den här storleken är rätt för dig" har han, så vitt jag förstår konsumentköplagen, lovat något om produktens funktion som sedan inte stämt.
Det är en viktig förutsättning.

Om det inte stämmer har du två år på dig att reklamera.
Om du reklamerar innan ett halvår har gått kan du till och med bestämma själv vad de ska göra åt saken: nytt plagg, pengarna tillbaka, åtgärda befintligt plagg eller ge tillgodokvitto.

Moderna skalplagg SKA sitta tajtare, men det innebär ju inte att de ska vara för korta eller ha sämre rörelsevidd. Särskilt inte när det gäller "Asterix" som ju är såååååå väl skurna. Och kostar så mycket.

...alldeles riktigt.

Säljaren har ett ansvar att uppfylla dina BEFOGADE förväntningar. Och i detta fall är det solklart. För det första så fyller inte byxorna sin fulla funktion, för det andra så har säljaren aktivt påverkat dig att välja en för liten storlek.

En vara behöver inte vara trasig för att vara felaktig och därav lämnas tillbaka. I detta fall är varan felaktig pga att den inte uppfyller dina befogade förväntningar. Gå tillbaka till affären och be dem kika på §16 i konsumentköplagen. Annars kanske Sverker be dem komma på besök i PLUS-studion :)

Säljarna har i mitt tycke gett kunden helt riktiga råd. Alla som är seriöst intresserade av ytterplagg för 10 000 kr kan antas prioritera utseende framför funktion =)

Tyvärr så har du nog inte en chans. Det är du som fattar beslutet angående storlek.

Men du har ju inte mer än tid att förlora så ett försök skadar nog inte.

det ska inte spela roll!

läs detta exempel.

en man hade genom sina bekanta förstått att vinet x var mycket gott. eftersom det var fredag och han hade tänkt laga till en mumsig pepparbiff så knatade han iväg till systemet. väl där meddelade han kassörskan (som ska vara kunnig) att han hade tänkt att laga till en pepparbiff och till det tänkte han dricka en flaska x (med en liten underliggande fråga i påståendet). kassörskan tykcte det var lite konstigt vinval men litade på kundens omdöme och sålde x:et till honom.

Vä hemma vid middagsbordet...förvisso var det inget fel på vinet, men till pepparbiff var det ingen hit. det fruktiga å tunna vinet passade nog bättre till en pastasallad.

i detta läge skulle mannen kunna gå tillbaka och få pengarna tillbaka pga att hans befogade förväntningar inte uppfylldes.

detta fall handlar om att kassörskan avrådde med att framföra information som hon kände till, men det är ingen skillnad om personalen kommer med felaktig information. summan blir detsamma. varan är felaktig.

tigertamjaren; sa:
mellpat; sa:
Alla som är seriöst intresserade av ytterplagg för 10 000 kr kan antas prioritera utseende framför funktion =)

Säger bara "Kanadagås"... ;)

Kan se killen framför mig när han åker nedför backen med uppkasade byxor, bara ben och flaxande armar. Precis som en kanadagås som är påväg att lyfta.

Jag har också köpt både försmå och förstora kläder och har lärt mig följande:

Hellre förstort än förlitet!

Eftersom du inte har använt så borde du kunna sälja det för iaf 2/3 av priset, se det som en självrisk.

Ang. vin till pepparstek så skulle jag vilja se dig komma in på bolaget med en tom vinare och rödvinsvita tänder och säga att den inte var god och att du vill ha en ny. Kan man göra samma sak om man blir magsjuk efter 10 öl? Om vinet inte passar till maten, drick vatten eller öl till maten och drick vinet efteråt!

dojjan77; sa:
Säger bara "Kanadagås"... ;)

Kan se killen framför mig när han åker nedför backen med uppkasade byxor, bara ben och flaxande armar. Precis som en kanadagås som är påväg att lyfta.
I det här fallet så syftade nog "Kanadagås" på en jacka, som lämpligen bäres under den kallare årstiden. Jackan är dyr och (var?) hipp och inte så jäkla praktisk (ur ett friluftsperspektiv) att preis/leistungsverhältnis närmar sig köpläge.

/Håkan

lägg av å fjamsa...ni förstår poängen. killen har slängt ut tusenlappar i onödan. han vände sig till ett ställe som är erkänt för sin service och kunnande - därefter prislappen (precis som systemet...).
Hos löplabbet får man byta skorna efter mga mil om de inte passar en. de tar ansvar för sina råd och tillämpar konsumentköplagen föredömligt. dessutom har de inte högre priser än stadium eller intersport.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 10
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg