Bränsleåtgång (bensin) på vintern.

Jag tror jag läste någonstans att man får räkna med 0,3 l bensin/dag på en vintertur i sträng kyla. Kommer det att räcka - vad tycker ni? Är det underkanten, inklusive lagom reserv eller overkill?
Jag har en XGK II och använder vindskydd.

Jag har redan funderat på att sluta räkna och slänga en femliters dunk i pulkan. Men det är kanske lite overkill. Haha, ser du tysken där borta?! Han med dunken! Haha...
 
0.3 liter person räcker gott och väl om ni bara smälter snö till mat och dricka och kör med frystorkat. Jag använde mig tidigare i vintras av ca 1 liter när jag tältade ensam i 5 dagar, smälte snö till allt vatten, lagade mat som behövde stå och koka ett tag(lyfta kastrullen av och på köket och växlade med en annan som jag smälte vatten i. Jag eldade också rakt ut i luften ca 20-30 min per dag för att få upp temperaturen och torka saker.

När jag var ute var det inte så kallt, -5 till -15 när jag lagade mat på ett ungefär men snåla för guds skull inte på bränsle, speciellt inte om ni kommer ha pulka!
 
Optimus har kört på rekommendationen 0.12 l per dygn och person sommartid, 0.24 l vintertid, och jag tycker det är i överkant (eller inklusive marginaler).
För att elda en flaska (450ml) bensin per dygn på 2 pers har jag aldrig varit med om! :)

Hela den här grejen med kort koktid av mat tycker jag är lite överdriven,snarare viktigare att det är jobbigt att vänta än att man ska spara bränsle. En Nova har ungefär 3 timmar på fullt ös på en flaska med 450ml bränsle, sen beror det bara på hur mycket man kör köket :)

Och en flaska (450ml bensin i pet-flaska) har jag för mig bara väger ~360 gram..
 
Tackar alla som svarat!

Det låter som om 0,3l/dag är realistiskt.

Det där med 450 ml och fullt ös i tre timmar låter väldigt intressant.
 
I stället för en stor dunk rekommenderar jag flera flaskor med samma totala volym. Välter en försvinner inte resten av turen.... 0,3l per dygn och person är rejält mått i min erfarenhet. Men skall du torka tält och kläder är det i underkant.......
Vare sig man kör med det ena eller andra tryckköket.......
Vindskydd och kokgrop är alltid klokt när det är lätt att bygga i snö.
 
Varierar mycket

Jag tror att det varierar mycket. Den mesta åtgången är att smälta snö till vatten. Har man 'tur' och hittar vatten, öppen jokk, minskar åtgången på bensin avsevärt.
Äldre snö, djupare ner i snölagret, ger mer vatten per volym.
Dåligt väder, snö och blåst, ökar förbrukningen, då man torkar och värmer mer med köket.
Min erfarenhet för vintertur i tält är att jag maximalt förbrukar 1 liter/vecka. En 'reserv' på 0,5 liter ger den trygghet som kan vara bra att ha.
 
Oj i mitt tidigare inlägg blev det fel.
450ml bränsle i ett Nova på fullt ös räcker 2 timmar, inte 3!
 
Dunken i pulkan...

Om du ska ha en dunk i pulkan
- ta då med dig dunksprit! En dunk prima Skogsstjärnan kan frälsa mången frusen själ
när ni sitter instormade i någon minimal toppstuga! :cool:
 
3-3,5 dl/dygn och 2 personer brukar jag göra av med. Är man tre på ett kök går det 4-4,5 dl/dygn. Man sparar mycket bränsle på att köra köket på en vindskyddad plats. Absiden är bra, utanför tältet brukar jag ställa upp snöblock runt köket som extra vindskydd.
 
3 dl/dag borde räcka om det inte blir väldigt kallt. Förbrukningen varierar med temperaturen och det går åt betydligt mer när det är kallt. Jag gjorde slut på 4,5 dl på de senaste tre dagarna och lagade då två mål mat om dagen. Temperaturen låg mellan -15 och -30 och det är en stor skillnad i bränsleförbrukning när det -30 jämnfört med -15.

/Stellan
 
3,3dl bensin/dygn för 2 personer

3-3,5 dl/dygn och 2 personer brukar jag göra av med. Är man tre på ett kök går det 4-4,5 dl/dygn. Man sparar mycket bränsle på att köra köket på en vindskyddad plats. Absiden är bra, utanför tältet brukar jag ställa upp snöblock runt köket som extra vindskydd.

Blev resultatet av vår tur med, 33cl/dygn 2 pers, laga mat, smälta vatten och nån dl vatten att tina våtsavetter till tvätt då och då.

Hade räknat med en halvliter så på åtta dygn blev det en hel del kvar.

Körde ett Primus Omnifuel med Primus dyra bensin och måste säga att det var trevligare än med gräsklipparbesinen jag kört på tidigare.

Har alltid en hajkbricka i tunn plywood som köket står på samt folievindskyddet tajt mot kastrullen. dessutom vindskyddade vi med extra snöblock. För turer imed pulka har jag en extrastor bricka 35*50cm med gummilina så man även spänner fast tanken på brickan. smidigt att ställa in i absiden under natten och stabilt att jobba på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nalta_eljest Bränsleåtgång Kök och brännare 1
stajo Bränsleåtgång högalpint Kök och brännare 4
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.