Bra svenska yx-märken?

Gränsfors gör fina yxor, ofta bra geometri för det ändamål yxan har.
Deras klyxyxa är kanske den bästa jag använt just för det ändamålet.
Även Vildmarksyxan som nämnts nyligen av Jazzy, mina barn har varsin.

För allmänt bruk är kanske Skogsyxan den bästa dock, lite längre skaft samt mer allroundgeometri.

Mitt senaste tillskott är Les Strouds design från Wetterlings, tyvärr tagen ur produktion sedan Gränsfors köpte Wetterlings.

Vill man gå ett steg till kollar man på handsmidda, bröderna Thelin till exempel. Minst en av bröderna har varit smed på just Gränsfors.

//P (som har fler yxor än han behöver)
 
Gränsfors gör fina yxor, ofta bra geometri för det ändamål yxan har.
Deras klyxyxa är kanske den bästa jag använt just för det ändamålet.
Även Vildmarksyxan som nämnts nyligen av Jazzy, mina barn har varsin.

För allmänt bruk är kanske Skogsyxan den bästa dock, lite längre skaft samt mer allroundgeometri.

Mitt senaste tillskott är Les Strouds design från Wetterlings, tyvärr tagen ur produktion sedan Gränsfors köpte Wetterlings.

Vill man gå ett steg till kollar man på handsmidda, bröderna Thelin till exempel. Minst en av bröderna har varit smed på just Gränsfors.

//P (som har fler yxor än han behöver)
Kan man ha för många yxor? :ROFLMAO:
 


Vill man gå ett steg till kollar man på handsmidda, bröderna Thelin till exempel. Minst en av bröderna har varit smed på just Gränsfors.

//P (som har fler yxor än han behöver)

Thelinklanen är duktiga Tobias har varit yxsmed (TT på yxorna) Fredrik mästarsmed och hållit i specialsortimentet och som även även Fredriks son Hannes har jobbat med.

Här är två yxor jag gjorde när jag gick en yxkurs på Gränsfors hos Fredrik. En helstål och en laminerad.
 

Bilagor

  • 673B9047-F050-48D1-B41B-713DB1495FAA.jpeg
    673B9047-F050-48D1-B41B-713DB1495FAA.jpeg
    259.8 KB · Visningar: 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.