Bra stekpanna för utekök?

Hej,
nu när man kan få med barnen ut i skogen så saknar jag en bra stekpanna. Vill kunna steka potatis och pannkakor på mitt Primus Omnifuel-kök. Min gamla trangia-panna med non-stek passar inte på jetmotor-effekt, den slog sig på två sekunder!

Det får inte vara för allt för tungt att bära heller så en gjutjärnspannna från myrorna går bort.

/Andreas
 
Liten billig non-stickpanna i lättmetall (IKEA, ICA mm?) kanske.
Med risk för att allt utom just gjutjärnspannor slår sig.
Jag har en enkel stekpanna i tunnare metall (järn) men den dissas av frun för att "allt fastnar" istället :-(
 
Det finns små, relativt lätta gjutjärnspannor. De är riktigt bra.
Till kantinutrustningen hör en rostfri stekpanna i 2 mm plåt den slår sig inte över mitt fotogenkök, men vid litet stekoljebruk kan det bränna i den. Pannkakorna brukar dock bli utmärkta.
Trangia har en goumetpanna med beläggning på. Trots höga kanter blir pannkakorna där helt ok.
Men det lönar sig att bara göra 3/4 storlek så att lyftpaletten kommer under.
Tefal har haft en belagd pannkakspanna i aluminium med låga kanter.
En vanlig gjutjärnspanna för pannkakor är låg och kan svarvas ner i dimension för att bli än lättare.
Om ditt kök ger för koncentrerad värme kan man sprida den med ett burklock eller ett laboratoriebrännarnät.
 
Undertecknad är nöjd ägare till Trangias gourmépanna, fin till det mesta, höga kanter och lock gör även grytor och wok...

//J
 
Low cost alternativ?

kantinutrustning? är det sånt man använder när man är klädd i grönt? Och jag som är gammal VTP:are :)

Trangias gourmet-panna verkar ju bra men även typ 170kr är lite mkt pengar, kanske skall jag kolla om IKEA billigaste non-stick håller. Bor tyvärr inte granne med IKEA längre.

Gjutjärn är väl det man egentligen vill ha, men var hitta men dom lättare varianterna på det?


/Andreas
 
Jag steker inte så ofta på köket i skogen, men när jag ska göra det och det är kajak som gäller, eller klättring med kort anmarsch, så tar jag med en liten panna jag köpt billigt på Coop Forum. På stormarknader brukar ibland finnas tvåpack med liten och och lite större panna, och jag köpte dessa, en till stormköket och en till båten.

Minns inte vad det kostade, men de var billiga i alla fall samt att de funkar väldigt mycket bättre än den som följer med i trangia-köket.
 
Har en norsk från Eagle products med kopparbotten. Den funkar fint över eld, men funkar kanske sämre över gaskök som kan vara varmare.

Jag är osäker på vad jag ska tycka om teflon. Det har en tendens att slitas fort och då blir det bara besvärligare att diska.

Eagleproducts.no


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag har en Primus som är grymt bra i formatet, och också grymt bra på det stora hela. Det är (tyvärr) non-stick men det håller efter flera år fortfarande jäkligt bra. Sist när jag var på en kurs så hade en kille en som var i princip helt svart och skulle gå att använda direkt på brasa också. En sån vill jag ha men har inte lyckats hitta när jag sökt.

Formatet är jäkligt bra så när jag struntar i lättviktstänket, har ett EtaExpress också, kör jag med Trangia 27 (2-mans), och byter ena kastrullen mot kaffepanna och har en sån där multidisc som skydd för Primus-pannan (som ersätter Trangiastekpannan). Jag steker både korv, ripa och fisk i den där och gillar verkligen formatet. Hyfsat stor utan att ta jättemycket mer plats.

731711_400x400.jpg
 
Ikeas har plasthandtag...

Brukar dra med stekpanna när vi tar våra långhelger med fiske i bergslagsskogarna... ikea har en lätt version med teflon i som brukar kosta 20-30 kronor. Den funkar strålande till ändamålet - att steka i - MEN: den har plasthandtag... kan bli ett problem ibland. Är förhållandena goda så brukar vi elda och steka över elden istf gas, med påföljande smältrisk.

Inte upplevt att de slår sig, förresten.
 
Brukar dra med stekpanna när vi tar våra långhelger med fiske i bergslagsskogarna... ikea har en lätt version med teflon i som brukar kosta 20-30 kronor. Den funkar strålande till ändamålet - att steka i - MEN: den har plasthandtag... kan bli ett problem ibland. Är förhållandena goda så brukar vi elda och steka över elden istf gas, med påföljande smältrisk.

Inte upplevt att de slår sig, förresten.

det låter som tipset jag letat efter, det är budget som gäller när man använder den någon gång per år! på ett dyrt kök som annars bara står på hyllan i garaget.

pannkakskvällsmat i skogen kan nog bli populärt men inte i november:)

/Andreas
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.