Bra sätt att navigera vid fjällvandring

Jag har kanske blivit uppväxt med snåla förhållanden och den där Garminen Inreach har jag alltid varit intresserad av, men aldrig köpt. Jag har blivit van vid det. Jag är nu singel och vill min blivande fru att jag ska ha en sån så köper jag en sån när jag är ute på mina fjällvandringar.
 
Jag använder enbart papperskarta och inget annat, när jag rör mig på längre turer och i outforskade områden bl a av de anledningar du nämner kring överblicken.

Enklare dagsturer-tvådagarsturer, då kan jag mycket väl bara ha mobilen. Men ska något utforskas, då vill jag ha papperskarta för att "vara där" mentalt och njuta fullt ut! För kartorna innehåller drömmar, fantasier, antaganden och kansken från planeringen, känslor som jag inte vill vara utan. Papperskarta är helt nödvändigt för att sätta namn på omgivande toppar i ett vidsträckt landskap.

Garmin Inreach Mini för att det är kul att veta hur jag gått och förstås pga nödsändare. Har aldrig använt dess karta för att navigera, men jag har stor nytta av höjdmätaren, den använder jag frekvent för att kolla exakt var jag är.
 
Hej,jag använder också karta och ibland kartapp med GPS.

Senaste åren och har jag navigerat en del med förinlagda rutter på klockan. Rekommenderar det varmt. Det är snabbt, enkelt och underlättar verkligen under vissa förutsättningar. Tex I dimma eller för att pricka en stig från obanat. Eller komma rakt på rätt ställe på en vadplats eller förbi snårområden.
 
Jag håller också med om att karta och kompass är basen för all navigering. Utan dom prylarna så är man allt för beroende av tekniken. En karta ger en överblick som man inte kan få på något annat sätt. För mig är det en riktig njutning att ta fram kartan på kvällen och utforska omgivningen samt planera nästa dags vandring.

Sedan gör dom tekniska hjälpmedlen det betydligt enklare att navigera och ger dessutom (inReach) en möjlighet att hålla eventuellt oroliga anhöriga lugna för att undvika onödiga larm och eftersök. I mitt fall skulle protesterna från hustru och vuxna barn bli outhärdliga om jag gick utan min inReach (jag fyller 80 i år) så därför tycker jag att just den prylen är värdefull.

Det som verkar skilja oss åt är vilken av metoderna vi väljer för vår förflyttning under dagen och det valet är naturligtvis upp till respektive individ att göra.
 
Tryckt karta ger flera fördelar.

Snabb zoomning mellan närområdet och det man ser i fjärran.

Lättare att planera var man skall färdas respektive rasta och övernatta.

Nöjet att bara kartstudera och njuta t ex på tåget upp eller i tältet.

Bra tråd och många läsvärda inlägg. Jag har läst med stort intresse.

Hur lägger du in waypoints att navigera mot med gpsklockan respektive rutter kjpil?

Strava tycker jag är intressant att titta på för att se var andra rört sig. Finns ofta stigar som inte finns på kartan som man kan upptäcka på Strava (jag har mest använt detta i skogsmiljö och bebyggda trakter men funkar även i fjällen men där behöver man göra skärmdumpar innan man hamnar utanför täckningsområdet).

Thure
 
Senast ändrad:
Tryckt karta ger flera fördelar.

Snabb zoomning mellan närområdet och det man ser i fjärran.

Lättare att planera var man skall färdas respektive rasta och övernatta.

Nöjet att bara kartstudera och njuta t ex på tåget upp eller i tältet.

Bra tråd och många läsvärda inlägg. Jag har läst med stort intresse.

Hur lägger du in waypoints att navigera mot med gpsklockan respektive rutter kjpil?

Strava tycker jag är intressant att titta på för att se var andra rört sig. Finns ofta stigar som inte finns på kartan som man kan upptäcka på Strava (jag har mest använt detta i skogsmiljö och bebyggda trakter men funkar även i fjällen men där behöver man göra skärmdumpar innan man hamnar utanför täckningsområdet).

Thure
Hej, angående waypoints så är inte det min starka sida. Oftast när jag gör egna turer så är det tillsammans med en nära vän som är mättekniker på lantmäteriet. Jag överlåter åt honom att fixa de digitala rutterna. Förstått att det finns en del felkällor, framförallt vid stora höjdskillnader - vilket jag inte har någon djupare kunskap kring till skillnad från min kompis. Är själv inte särskilt intresserad eller haj på kartor tyvärr. Andra turer gör jag med barnen, och då har jag ofta rutter spårade sen tidigare och nån känsla kring om jag gjort optimalt vägval eller inte, skapar banor utifrån dem på garmin.

Nu har jag en garmin forerunner 945, det är häpnadsväckande hur enkelt och friktionsfritt det är att följa en bana. Går enkelt att ligga inom en meter från planerad rutt, vilket kan göra stor skillnad i värsta snårterrängen. För att inte tala om när det är dimma i bergen och ibland svårt att positionera sig även med hjälp av mobilen. Har hänt flera gånger att jag gått bort mig på dumma platser i såna förhållanden innan jag började använda klockan.

Innan hade jag en suunto fenix 3, och den var inte alls lika pålitlig som min nuvarande klocka är. Framförallt I brant terräng där jag förstått att GPS kan studsa på bergväggar och ge helt felaktig positionering. Har flera spår från gamla klockan som är helt vansinniga. Antar att det är ett problem som kan ge sig till känna med vanlig GPS med.
 
Strava tycker jag är intressant att titta på för att se var andra rört sig. Finns ofta stigar som inte finns på kartan som man kan upptäcka på Strava (jag har mest använt detta i skogsmiljö och bebyggda trakter men funkar även i fjällen men där behöver man göra skärmdumpar innan man hamnar utanför täckningsområdet).
Ja, har också kollat Strava och jag loggar all min träning där, och tror att fler kommer att lägga in sina vandringar där.
 
Strava tycker jag är intressant att titta på för att se var andra rört sig. Finns ofta stigar som inte finns på kartan som man kan upptäcka på Strava (jag har mest använt detta i skogsmiljö och bebyggda trakter men funkar även i fjällen men där behöver man göra skärmdumpar innan man hamnar utanför täckningsområdet).
Jag har använt Strava en del för träning, men för något år sedan tyckte jag att den betedde sig så pass inexakt att det inte var lönt att använda den. Ibland har den missat stora delar av var man varit, ibland utelämnat en sådär en halv kilometer, och nästan alltid är spåret mycket inexakt. Jag får det till att det inte har berott på mobilen eller dålig GPS i skog, för Lantmäteriets kartposition funkar perfekt. Inget du haft problem med..?
 
Innan hade jag en suunto fenix 3, och den var inte alls lika pålitlig som min nuvarande klocka är. Framförallt I brant terräng där jag förstått att GPS kan studsa på bergväggar och ge helt felaktig positionering. Har flera spår från gamla klockan som är helt vansinniga. Antar att det är ett problem som kan ge sig till känna med vanlig GPS med.
Förra året i videsnåren längs med hela Ålkatjs nord-östra sida hoppade höjdmätaren på Garmin Inreach 50-200 meter från gång till gång. Det var inga små fel. Jag tyckte det var märkligt i och med att jag ändå var långt ifrån själva bergväggen. Men när jag befann mig mitt på branten upp till Tielmaplatån var den med mig hela vägen. Märkligt.
 
Jag använder mig av karta, och ibland kompass. Och jag brukar inför varje vandring memorera kartan ( jag har ett bra bildminne) och använder kartan ibland för referens i naturen. Dock har jag på senare tid blivit intresserad av att hitta med hjälp av olika naturtecken som solen, stjärnor och liknande.
 
Slår ett slag för Guru map bland apparna. On/offline funktionalitet med möjlighet att skapa egna bakgrundskartor även om det kanske betraktas som överkurs. Det finns gott om fria dataset man relativt enkelt kan göra till overlay lager på en enkel bakgrundskarta etc.

Men givetvis ska en app alltid kompletteras med en tryckt karta för redundans.

Gällande klockor är jag mycket nöjd med min Garmin Instinct Solar 2. Den är inte så snygg men den gör jobbet och det gör den lääääänge. Enkelt att spara spår etc som sen enkelt kan redigerad i Guru map eller tvärtom skapa spår/banor/waypoints i Guru map och importera i klockan.
 
Strava global heat map
är väldigt bra och har nyligen fått en ny uppdaterad hemsida. Tycker man oftast kan se var folk har gått på de vanliga turerna. Nu kan man få sin egen heat map på den kartan också.

Det som är synd för nordiska fjäll är att man bara använder ett år gamla data så mer ovanliga turer kan ofta inte ses och kommer och går ibland.

Har fått mycket inspiration och kunskap från de kartorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Magnus11 Höjdmätning med GPS och på andra sätt? Navigering 9
Store Ett sätt att kolla din GPS noggrannhet... Navigering 4
micke_vb Navigera i bil med MS, BT-puck och PC Navigering 3
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
desmo79 Navigera i alpin miljö Navigering 6
Freebrave Navigera till X och Y Navigering 13
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
EmilH Navigera rågång Navigering 25
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
jonasolof Garmin GIS med VGmap navigera och editera karta i fält Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
salgo60 Ange position vid 112 etc Navigering 111
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.