Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan.

Om du vill ha riktiga läderkängor men inte vill betala vad de kostar att producera idag så tror jag enda alternativet är gamla militärkängor. T.ex. de danska här ovan eller något som de här nedan:

Jag har själv ett par från Röda stjärnan som jag använder vid de flesta dagsturer och de funkar väldigt bra! Krävde såklart lite insmörjning i början och ett litet tag att gå in men nu sitter de bra!

Blir det någon form av "problem" med kängor som stått i något lager länge fast aldrig använts? tänker om lädret blir lite stelt/torrt och inte formas lika bra efter ens fötter längre eller så?
Intressant alternativ hursomhelst, även från den danska sidan som någon länka innan.
 
Jag "kapar" min egna tråd här med en annan käng-relaterad fråga:

Jag drog på Väldigt mycket sno-seal vax på mina lundhags jaure förra året och fyllde sedan på med en till omgång för ca 3-4 månader sedan nu. Värmde lädret med hårblås(på svagaste värmen) och applicera vaxet så det blev en fet hinna över kängorna. Tänkte att jag inte bryr mig att kängorna ser vidriga ut då det nästan alltid bara är rakt upp i skogen som gäller när jag drar ut med hunden ändå och var inte allt för "kvavt" i kängan trots lagret med vax så lät det vara på tills igår.

Behöver man egentligen ta bort vax då och då från kängor om dom fortfarande håller tätt?
Dom har hållit sig mer eller mindre vattentäta sen jag senast applicera vaxet(3-4månader sedan) och har liksom inte sett något skäl att göra om proccessen förens dom börjat läcka in igen vilket inte skett men ser nu att dom ser lite torra/sprödiga ut på vissa ställen och vissa sömmar ser lite risiga ut så tänker att vaxet kanske torkat ut dom eller något.

Har nu med en trasa och ljummet vatten gnuggat bort en stor del men är ändå synligt med vax kvar, speciellt vid sömmar/kanter där det är som tjockt med vitt vax. Kan jag slänga på mer över detta (ska köra med lundhags vax denna gång) eller måste allt "gammalt vax" bort för att lädret ska må bra?

Bör man köra grease eller någon slags "balm" nu emellan för att hjälpa lädret eller så?

Jag är relativt ny i kängorna magiska värld så tar tacksamt emot svar samt tips och tricks gällande vaxning och kängvård relaterat till frågan.
 
Senast ändrad:
Oj vad många svar, ni får förlåta om jag upprepar något som redan sagts.

Kolla tyska, österrikiska och schweiziska armékängor. De är alla helt i läder och utan membran. Varusteleka brukar ha, original är nästan säkert bättre än Mil-Tec.

Mitt tips blir dock norska armékängor, M-77 tror jag modellen heter. Även de finns (nya) hos finnarna. Kostar rätt rimligt.
 
Jag har fått sådan bra hjälp här på forumet när jag frågat om kläder/kängor tidigare så jag tänker att jag vågar mig på en till trådstart då jag inte hittat någon tråd som handlar om just precis detta:

Jag är i planerna att köpa mig ett par kängor att ha under sommaren nu då mina lundhags Jaure II är lite för varma när det börjar gå över 10+ för mig.
Tänkte att en ytterst simpel en-lagers känga av läder utan någon form av "tex",plasthinna eller syntetiskt foder skulle vara på sin plats då jag upplever att något inte känns helt rätt när jag har plast på kroppen och skulle vilja slippa det till största möjliga mån den här gången.
Skulle även helst vilja låta bli att punga ut en "lundhags" nivå av stålar för detta par då det känns som en väldigt simpel typ av känga som inte borde behöva vara särskilt dyr men vill ändå ha några som håller en bra tid framöver så kanske det är oundvikligt?
Har kollat på militäröverskott men ser att mycket av dom "gamla klassikerna" nu görs i någon ny fabrik med nya tillverkare så känner inte att man kan lita på deras kult-status längre pga av detta.

Har haft ögonen på bland annat dessa än så länge men där är bland annat "mil-tec" nya tillverkarna och har hört blandade åsikter om deras kvalite:

Även Lundhags Forest II och vandra II har jag sett rekommenderats men dom har all det cellgummit som jag helst inte har på nästa känga jag skaffar. Någon som testat dessa?


Så iden är alltså ett par kängor helt i läder utöver gummisulan så tar tacksamt emot tips om sådana par som ni har erfarenhet av och kan rekommendera.
Tack
Jag använder normalt Lundhags med cellgummi som kängor men på sommaren har jag oftast Jalas M05 om jag behöver lite skaft, just av skälet att cellgummi kan kännas lite väl varmt. Den är ganska enkel, läder med lite gummi på tårna och ett tunt lager väv på insidan. Rimligt stryktålig, mitt par har ett sntal mil och år i sig men är fortfarande bra.

Men i ärlighetens namn så är det också varmt, så vill jag gå med lite svalare fötter får det bli löparskor.
...Jalas brukar finnas i butiker som säljer arbetsskor.

//J
 
Jag "kapar" min egna tråd här med en annan käng-relaterad fråga:

Jag drog på Väldigt mycket sno-seal vax på mina lundhags jaure förra året och fyllde sedan på med en till omgång för ca 3-4 månader sedan nu. Värmde lädret med hårblås(på svagaste värmen) och applicera vaxet så det blev en fet hinna över kängorna. Tänkte att jag inte bryr mig att kängorna ser vidriga ut då det nästan alltid bara är rakt upp i skogen som gäller när jag drar ut med hunden ändå och var inte allt för "kvavt" i kängan trots lagret med vax så lät det vara på tills igår.

Behöver man egentligen ta bort vax då och då från kängor om dom fortfarande håller tätt?
Dom har hållit sig mer eller mindre vattentäta sen jag senast applicera vaxet(3-4månader sedan) och har liksom inte sett något skäl att göra om proccessen förens dom börjat läcka in igen vilket inte skett men ser nu att dom ser lite torra/sprödiga ut på vissa ställen och vissa sömmar ser lite risiga ut så tänker att vaxet kanske torkat ut dom eller något.

Har nu med en trasa och ljummet vatten gnuggat bort en stor del men är ändå synligt med vax kvar, speciellt vid sömmar/kanter där det är som tjockt med vitt vax. Kan jag slänga på mer över detta (ska köra med lundhags vax denna gång) eller måste allt "gammalt vax" bort för att lädret ska må bra?

Bör man köra grease eller någon slags "balm" nu emellan för att hjälpa lädret eller så?

Jag är relativt ny i kängorna magiska värld så tar tacksamt emot svar samt tips och tricks gällande vaxning och kängvård relaterat till frågan.

Du kan lugnt behålla Sno-Seal på. Också OK att byta till annat vaxfabrikat. Däremot skall du inte blanda med silikonmedel eller minkolja. Enbart vax i första hand. Oljor grease fett etc kan göra lädret väl mjukt.

Thure
 
OT map. TS fråga men bara lite OT map. en del inlägg ovan:
Vax, fett eller skokräm? Jag har, hoppas jag, rimligt god uppfattning om när vax resp. fett passar och inte passar på olika skodon. Men jag har ingen aning om vanlig skokräm är mest (likt) vax eller fett. Någon som vet?
 
OT map. TS fråga men bara lite OT map. en del inlägg ovan:
Vax, fett eller skokräm? Jag har, hoppas jag, rimligt god uppfattning om när vax resp. fett passar och inte passar på olika skodon. Men jag har ingen aning om vanlig skokräm är mest (likt) vax eller fett. Någon som vet?
Som jag har förstått det är skokräm en combo av vax och fett(olja). Där fett mjukar upp så att färg kan tränga in. Och vaxet ger en skyddande yta.
 
Lundhags Forest II landar på ca 2500 riksdaler, man kan hitta M/77 från ca 1700. Någon som har testat båda (eller snarlik enklare Lundhags-modell och M/77) och är isf Lunghagarna värt de extra 700 - 800 kr?
 
Jag har båda. Egentligen Lundhags Park som har kortare skaft är Forest, har inte utsatt någon av dem för riktigt grisiga förhållanden.

I början var mina Park låga över fotvalvet, det krävdes skoblock och några hundra km innan dom var bra. Sen började sulorna släppa i framkant, jag har fått det lagat på garanti. Jag gillar att dom är rätt breda, rymliga vid tårna. Jag använder dom gärna när det är blött...

M/77 var stora i storleken och levererades utan innersula. Bekväma. Det känns som att sulan hyfsat grepp när det är halt.
 
Jag har ett antal par kängor för olika årstid, väder, går nästan dagligen året runt. Jag har frusna fötter, behöver 1-2 storlekar större för sockor på vintern.

Om jag vore du så skulle jag prova dem. Om dom inte finns i butik i närheten så har alla nätbutiker full returrätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Kimkim Syntetiska skalkängor Kläder 3
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Görane Syntetiska skalkängor. Kläder 8
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
Dviborg Stabilitet i skalkängor Kläder 10
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Kristerus Täta skalkängor Kläder 7
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.