Jag har fått sådan bra hjälp här på forumet när jag frågat om kläder/kängor tidigare så jag tänker att jag vågar mig på en till trådstart då jag inte hittat någon tråd som handlar om just precis detta:
Jag är i planerna att köpa mig ett par kängor att ha under sommaren nu då mina lundhags Jaure II är lite för varma när det börjar gå över 10+ för mig.
Tänkte att en ytterst simpel en-lagers känga av läder utan någon form av "tex",plasthinna eller syntetiskt foder skulle vara på sin plats då jag upplever att något inte känns helt rätt när jag har plast på kroppen och skulle vilja slippa det till största möjliga mån den här gången.
Skulle även helst vilja låta bli att punga ut en "lundhags" nivå av stålar för detta par då det känns som en väldigt simpel typ av känga som inte borde behöva vara särskilt dyr men vill ändå ha några som håller en bra tid framöver så kanske det är oundvikligt?
Har kollat på militäröverskott men ser att mycket av dom "gamla klassikerna" nu görs i någon ny fabrik med nya tillverkare så känner inte att man kan lita på deras kult-status längre pga av detta.
Har haft ögonen på bland annat dessa än så länge men där är bland annat "mil-tec" nya tillverkarna och har hört blandade åsikter om deras kvalite:
Modell 2000 kängor Tyska Nytillverkad av MFH ! Av 100% läder ,gummisula Innersula EVA (håller foten torr och varm) Förstärkt vid hälen Öglesnörning 8 st
armystuff.se
En extremt välgjord känga, finaste kvalitet fullnarvat mjukt läder, perfekt för alla utomhusaktiviteter, camping, vandring (mycket mer bekväm och pålitlig än ett stort antal promenader stövlar) gå ut med hunden etc. vattenavvisande med en l
armygross.se
Även Lundhags Forest II och vandra II har jag sett rekommenderats men dom har all det cellgummit som jag helst inte har på nästa känga jag skaffar. Någon som testat dessa?
Så iden är alltså ett par kängor helt i läder utöver gummisulan så tar tacksamt emot tips om sådana par som ni har erfarenhet av och kan rekommendera.
Tack