Boken: Jungle - Travel & Survival av John Walden

Jag fick idag hem nämnda bok och jag har läst några sidor i den, onekligen är författaren erkänt mycket duktig inom området. Dock så har jag några mindre funderingar:

1. Han rekommenderar byxor, skjortor, strumpor och underkläder i bomull. Jag trodde att syntet var att föredra då bomull inte torkar så fort?

2. Även så rekommenderar han en machete utan "handguard", någon som vet varför? Det borde väl skydda handen, eller?

3. Intressant att han sågar "jungle boots" som mer eller mindre det sämsta som går att ha på fötterna. Det kan jag iofs ha förståelse för, mina fötter har trivts sådär i Altamas kängor, redan utan att vara i en djungel.

Själv så har jag aldrig satt foten i en djungel, så jag kan verkligen inte alls bedöma innehållet ur egen erfarenhet. Min punkterna ovan fick mig att reagera lite. :) För övrigt så verkar den mycket läsvärd!
 
Vad än författaren rekommenderar så hoppas jag att han motiverar det? Annars är det ALLA rekommendationer tämligen meningslösa.
 
Well, alltid missvisande med lösryckta citat men såhär kommenterar han "Jungle boots" sid. 24:

"After an hour of hard walking through streams and muddy trails, blisters will form on every surface of the foot and the skin will peel off in sheats, bringning a jungle trip to a premature end."

Kommentar om skjortor i syntetmaterial s. 26:
..."these expensive shirts are fine for saltwater fly-fishing, despite advertising to the contrary, they assure instant misery as jungle trail shirts. They will leave you sweaty and stinky."

Angående macheten så hittar jag ingen motivering, men den kanske återfinns längre fram?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.