Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12?

Tjenare!

Vi är ett par stycken som har tänkt att vandra Bohusledens etapper 8 till 12 (Kungälv till Uddevalla) under tre dagar och kommer således sova två nätter ute.

Min första fråga är om sista etappen (12) Vassbovik - Glimmingen är lika fin som etapp 8 till 11? Om den inte är lika fin, vilket det känns som om den inte borde vara med tanke på var den går, så kommer vi välja att vika av mot Ljungkile i slutet av etapp 11. Vad är era erfarenheter?

Den första natten planerar vi att sova i ett vindskydd i slutet av etapp 9, närmare bestämt i ett av vindskydden som ligger vid Gårdssjön och Stora Hästevatten vilka var i bra skick år 2010. Någon som vet om de är lika fina idag?

Den andra natten kommer infalla ungefär mitt i etapp 11 så vindskyddet vid Store Väktor borde passa utmärkt, dock vet jag inte om den finns. Vet ni om det finns eller kan ni rekommendera något annat vindskydd där i krokarna?

Min sista fråga är om det finns någon mataffär i det lilla samhället Mjösund i början av etapp 10? Proviantera på vägen är alltid önskvärt.

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag gick etapperna 10-13 i juni 2011 och tror bestämt att jag sov i vindskyddet vid Store Väktor. Det ligger lite högre så inte precis vid vattnet. Då var det helt ok, men hur det ser ut nu vet jag inte.

Etapp 12 kändes mest som transport, inget direkt sevärt vad jag kan minnas. Jag tog inga foton heller på den sträckan, vilket torde vara bevis nog. Så om jag vore ni så skulle jag välja annan väg.

I Mjösund var jag aldrig.

Lycka till!

/Nadia
 
Tack för ditt svar!

Nu har vi vandrat sträckan Grandalen - Ljungskile och jag måste säga att jag blev imponerad av den naturen som svartedalen erbjöd, inte trode jag att det kunde se ut så här vid Göteborg! Vi gjorde valet att inte gå hela vägen till Uddevalla som det först var tänkt utan vek av ut mot Ljungskile. När vi passerade Mjösund vek vi inte ens in för att kolla efter någon butik då det kändes väldigt osannolikt att det skulle finnas någon.

Den första dagen började vi gå 08:30 från Grandalen mot Lysevatten. Det blev 19 km av väldigt mycket mer kuperad terräng än vad vi trodde, vilket resulterade i att vi fick kötta på rätt rejält de sista två timmarna för att komma fram till vindskyddet vid Stora Hästevatten. Det vindskyddet fick vi fyra lätt plats i och det var i bra skick och hade ett hyfsat läge. Innan dess lunchade vi vid Bottenstugan och vattenkällan där erbjöd kallt och rent vatten.

Den andra dagen gick vi 21 km under sträckan Lysevatten - Store Väktor (halvvägs in i etapp 11 mot Vassbovik). Denna delen var inte lika kuperad och erbjöd tyvärrr inte lika mycket storslagen natur som första dagen men det var fortfarande fin natur, dock med inslag av större hyggen. Vi sov vid vindskyddet vid sjön Store Väktor då det vindskyddet hade plats för två (max tre) personer. Som tur var konkade jag på en presenning vilken vi fyra sov under.

Den tredje dagen gick vi ut till Ljunskile på enklaste vis (7 km) och in på närmaste pizzeria. Tråkigt nog fick vi vänta över tre timmar innnan vi fick sätta oss på tåget hem då ett trasigt tåg blockerade spåret. Men men, det var soligt i alla fall.

Om vi hade gjort något annorlunda så hade vi kortat ned första dagsetappen så vi kunnat njuta mer av den fina naturen man passerar under etapp sju och åtta, för den är verligen fin!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.