Böcker du vil läsa

Vika friluftsböcker vill du läsa som inte skrivits ännu?

Jag har ett par på lager:

Lars Fälts jämförande studie av olika arktiska nomader. Vilka knep använder dom? Hr Fält har ju studerat flera olika Arktiska folkslag. Hans tankar kring olika fenomen (både sådana som funkar och inte) hade vart kul att läsa om.

Yngve Ryd om hur olika typer av samer levde förr. Hans detaljskildringar är ju riktigt fina men jag saaknar personligen den djupare kunskapen om hur samer faktiskt levde förr. Hur gick renvandringar till? Hur nomadiserande var jakt- och fiskesamer. Hur fungerade samhället?

Kanske har någon annan skrivit just domhär böckerna?

Vilka böcker vill ni se?

mvh
Micke
 
"Lär en normalt ovig medelålders man att rolla en pråmig kajak"

"Ta drönarkort"

På svenska.

Ser fram emot tips motsatsbevis där någon visar att de finns, jag har sökt. Kan även tänka mig filmtips.

Generellt fokuserar många instruktionsböcker på hur man gör men glömemr bort att berätta om vanliga fel och hur man undviker dem. Det är minst lika viktigt för en nybörjare. Undantaget är möjligen flera svampböcker, som har med "vanlig att förväxla med" och där kan ju förväxling få fatala konsekvenser.


/Patrik
 
"Lär en normalt ovig medelålders man att rolla en pråmig kajak"

"Ta drönarkort"

På svenska.

Ser fram emot tips motsatsbevis där någon visar att de finns, jag har sökt. Kan även tänka mig filmtips.

Generellt fokuserar många instruktionsböcker på hur man gör men glömemr bort att berätta om vanliga fel och hur man undviker dem. Det är minst lika viktigt för en nybörjare. Undantaget är möjligen flera svampböcker, som har med "vanlig att förväxla med" och där kan ju förväxling få fatala konsekvenser.


/Patrik
Det är därför det behövs instruktörer som kan själva och kan undervisa, d v s analysera vad eleven gör rätt och fel. Sällan blir det gratis då man brukar få vad det är värt.
 
Det är därför det behövs instruktörer som kan själva och kan undervisa, d v s analysera vad eleven gör rätt och fel. Sällan blir det gratis då man brukar få vad det är värt.
Instruktör och bok är inte antingen eller, det är ofta både och.
Goda komplement som stärker inlärningen, men jag kommer mer ihåg vad jag läst flera gånger och lättare att repetera med bok än med instruktör.

/Patrik
 
Instruktör och bok är inte antingen eller, det är ofta både och.
Goda komplement som stärker inlärningen, men jag kommer mer ihåg vad jag läst flera gånger och lättare att repetera med bok än med instruktör.

/Patrik
Problemet med att lära sig ur en bok är att man kanske lär in en teknik på fel sätt, och det kan ta flera år att rätta till. En instruktör kan ju rätta en felaktig teknik direkt.
 
Tror det finns mängder med intressanta böcker som redan skrivits, som man kan hitta med lite fantasi och research.
Sen kan man ju önska att olika mer eller mindre gamla kulturer & olika naturfolk oxå hade skrivit böcker, men det gjorde dom inte ---
 
"Lär en normalt ovig medelålders man att rolla en pråmig kajak"

"Ta drönarkort"

På svenska.

Ser fram emot tips motsatsbevis där någon visar att de finns, jag har sökt. Kan även tänka mig filmtips.


/Patrik
Ingen bok och ingen pråm, men ändå en rätt tydlig liten animerad film om hur man gör en grönlandsroll. Bara ben/höft och fotarbetet man inte ser under däck där man trycker till lite och gör viktförflyttning i vridningen.
 
Ingen bok och ingen pråm, men ändå en rätt tydlig liten animerad film om hur man gör en grönlandsroll. Bara ben/höft och fotarbetet man inte ser under däck där man trycker till lite och gör viktförflyttning i vridningen.
Gissa om jag hundratals gånger försökt göra så utan framgång (med och utan instruktör). Filmen nämner inget om hur man inte gör/vanliga felmen jag tror vi är lite väl OT just i denna boktråd.

/Patrik, ävar vidare och läser i stora boken om kajakpaddling från Calazo förlag
 
Har lärt rätt många personer att rulla. Några tar det på första försöket medans det tar lång tid för andra. Vilken instruktion som tillslut gör att de får till det varierar väldigt mycket.

Lätt i teorin, lätt för en del i praktiken medans för andra är det inte det. Tror inte det går att skriva bok eller videor som faktiskt fungerar för alla.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.