Betalning i STF stugor

Jag hade inte trott att stugvärdarna helt plötsligt hade blivit lika fyrkantiga som bokningssystemet, de/ni har (nästan) alltid känts som konstruktiva problemlösare i stället för skapare av onödiga problem genom oklar information (som på STFs hemsida).
För oss som rör oss på båda sidorna om gränsen fungerar det tyvärr inte att boka in långt i förväg vilka dagar vi ska vara i Sverige resp. Norge, så det där med att det är viktigt med rätt datum känns lite onödigt... Vi vet ju också att i norska hytter finns sedan länge en lösning på betalningsproblematiken (engångsfullmakt) som inte tycks förorsaka några problem (än så länge). Tyvärr är det väl inte möjligt att få till motsvarande i Sverige, så vi som ser semestern som ett tillfälle att slippa ifrån vardagens planerade tillvaro får tydligen betala straffavgift i fortsättningen. Jag har inga problem med att betala, jag tycker bara att det skulle kunna finnas bättre lösningar på problemet...
 
Re Lotta
"finns sedan länge en lösning på betalningsproblematiken (engångsfullmakt) "

Funkar det verkligen? Jag vandrade förra året i Norska stugor och fick problem med betalningen. Min känsla var att deras system inte fungerade med svenska kort och jag åkte på en en extra avgift då jag skulle betala (SWIFT avgift).
 
Bli medlem - påverka!

Som ideell medlemsorganisation så lär STF vara demokratiskt styrd.
Då är det bara att bli medlem i en lokalorganisation och via den lämna in en motion till årets riksstämma. Är förslaget bra så kan det gå igenom. Förutsatt att det inte kostar mer än det generar intäkter...
Även om STF har många medlemmar så lär den allra största gruppen vara oengagerade som inte jobbar aktivt i föreningen. Talar för att det borde vara lätt att ändra på saker och ting, kanske?
 
Vad har egentligen varit problemet med att få ett inbetalningskort?

Ja, det undrar jag också....Jag tycker det fungera bra med betalningen i norska hytter, man fyller i sina uppgifter i hytteboken och hemma betalar man in via nätet, smidigt. Visst förutsätter det att man kan lita på folk men fjällvandrare brukar väl vara ärliga, eller?
Mvh Veni
 
men fjällvandrare brukar väl vara ärliga, eller?
Mvh Veni

Kan vara ett problem just där misstänker jag. Har dock ställt frågan till dem på deras facebook, får se vad för svar jag får.

Tycker att deras rabattcheckar man kan köpa borde betinga samma pris som förbokning. De har ju fått pengarnam vilket borde vara deras mål. Och vid bokning är man ju inte garanterad något mer än man är om man bara dyker upp. Det är ju inte heller så att de tar in mer personal i en stuga om de vet att de har många bokningar en viss helg.
 
Hva med å kunne kjøpe seg et klippekort med 3,5 eller flere overnattinger allerede betalt?

Det är precis den lösning jag skulle önska mig. Jag tror det har bokföringsmässiga problem, men jag är definitivt inte expert på det.

Jag har aldrig haft problem med engångsfullmakt, utom när jag missade att fylla i alla siffrorna :), och det löstes ju enkelt med en komplettering.
 
Jag har alltid fått visa leg när jag fått inbetalningskort. Hade jag sen inte betalat misstänker jag helt enkelt att STF skickat kronofogden på mig....
 
Svar från STF på facebook

Svenska Turistföreningen Hej Christian, Tack för ditt inlägg! Ordinarie pris för fjällstugorna är 350kr/natt (medlemspris) för vintersäsongen. Förskottsbetalar sin vistelse via vår hemsida får man 50kr/rabatt. Presentcheckarna fungerar som kontanter och ger ingen rabatt. Förbetalningen gäller i vald fjällstuga, men om något oförutsett händer går det att nyttja boende i annan fjällstuga i anslutning till det datum som förbetalts. Du kan förskottsbetala fjällstugorna fram tills dagen innan ankomst, om du känner dig osäker när du ska åka pågrund av vädret. Avbokning av boende kan göras till kundservice fram till kl 18.00 dagen innan ankomst (via telefon eller mejl). Bästa Hälsningar Jonahtan - STF Kundservice
Inte så upplysande, så ställde lite följdfrågor om hur de resonerar.
 
Har hört att det varit problem med att många inte betalat inbetalningskorten.
Till svenska gäster funkar det väl kanske med kronofogden men när det gäller utlänska gäster är det ju betydligt svårare att driva in pengarna, speciellt när det ju inte rör sig om någon större summa. Samma betalningsalternativ måste ju dock gälla för alla.

De gammla kortsliparna som drogs manuellt fungerade ju i alla lägen men dom får ju inte användas mer (inom eu?) Misstänker att engångfullmakt inte heller är helt ok enligt bankreglerna.
Det stora problemet är väl sammhällets förväntningar på att alla ständigt ska vara uppkopplade, både till elnät och internet. Det är ju knappast ekonomiskt försvarbart att skaffa satellituppkoppling till de mindre fjällstugorna.

Då och då bruker det alltid vara nån politiker eller annan person som vill göra sig hörd och kommer med ett utspel om att kontanter borde tas bort. Då brukar jag alltid tänka att dom aldrig fjällvandrat.
 
Hej igen

Samma fråga:
Ingen som använt betalning och engångs fullmakt i Norska stugor och fått det att fungera med svenska kort.... Jag åkte som sagt på 50 Skr extra i SWIFT avgift för att betala en natts stugboende och massa extra papper så det kostade säkert flera 100 extra att administrera för DNT. På det inbetalningskort jag fick fanns inte heller BIC koder etc. vilket kändes som det var inte vanligt att någon betalade från utlandet.... jag frågade via Facebook för att få svar på hur jag skulle kunna betala från Sverige... dvs det blev dyra nätter på Norska sidan... och väldigt omständigt....

Tror det kan ligga något i

>> "Misstänker att engångfullmakt inte heller är helt ok enligt bankreglerna."

men har inget belägg och det vore därför kul att höra om någon den senaste tiden lyckats om inte så blir boende i norska stugor väldigt dyrt... eller kanske skaffa norskt bankkort,,,,

---------------
"inte heller så att de tar in mer personal i en stuga om de vet att de har många bokningar en viss helg"

==> spännande ide.

Scenario: oj vi har 40 gäster i Nallo mer än tänkt i en vecka kalla in en ny stugvärd

1) transportera ut mat för en vecka till en extra stugvärd
2) bygg en extra stugvärdsboplats vid Nallo
3) kontakta en ny person som börjar ta sig till ex. Abisko för att börja skida ut typ 3-4 dagar,,,,
4) efter skida hem 3-4 dagar och transportera sig hem från typ Abisko ==> typ 1-2 dagar....
.......
känns som vi skulle hamna på en helt annan prisnivå ;-)

---------------------
Det enklaste är väl att ha med kontanter.... jag har rest runt i Vietnam, Kambodja och Japan i december/januari och där var man rökt om man inte hade cash många ggr.... varför skall en STF Fjällstuga ute i vildmarken ha högre servicegrad än man har i en typ restaurang i Tokyo ;-)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan Betalning på Keb? Fjällvandring 6
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.