Bestiga Akka

Jag undrar vilken väg som är den lämpligaste för att bestiga Akka i början av augusti. Hur krävande är turen. Har själv gått upp på Kebnekaise 2 ggr. Då med guide.
 

Rickard

Gäst
Akka

Hej,
Har du tagit dig upp på Kebne ett par gånger så tror jag inte Akka blir några bekymmer. Förutom vädert förståss. Lämpligaste vägen vet jag inte, men jag har gått upp via den mycket högt belägna sjön (kanske sveriges högst belägna) på ostsidan. Upp på passet (rätt så brant) och vidare till toppen. Det går att tälta på ganska hög höjd under nämnda sjö för att minska tiden för bestigning.


Rickard
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Tänk på haket

Skall man bestiga högsta toppen bör man äntra toppkammen från väster. Kommer man från nordost stöter man på haket som finns mitt i toppkammen, och då är det fråga om klättring för att ta sig till högsta toppen.


MVH


Peter Ask
 

db@kvaser.se (Daniel Berglund)

Gäst
Söderifrån?

Någon som har provat på att bestiga Akka söderifrån? Grundsten muttrar nånstans i Vandra Kungsleden 2 om att det är lättaste vägen. Man kommer upp i passet mellan Stortoppen och Borgtoppen (väl? detta är från minnet) och fortsätter raskt & behändigt till Stortoppen.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Bra på vintern

Jo, på vintern har jag gått denna väg. Upp över glaciären och sedan upp till passet. Sista biten är ca 30 grader brant. Härifrån är kammen upp mot stortoppen lätt.


Hur glaciären är att gå på sommartid vet jag inte, men det är säkert farligare än på vintern. Ett alternativ om man vill slippa isen kan vara att ta den breda kammen som leder upp öster om glaciären. Den ser lätt ut på avstånd.


MVH


Peter Ask
 
Till toppkammen

Om man skall äntra toppkammen från väster, vilken är då den bästa vägen upp till själva kammen, utan att behöva gå över någon glaciär.


KGP
 
Väg till Akka-stortopp

Hej


En alternativ väg upp till stortoppen är att gå runt Akka förbi Västtopparna. vi slog läger strax nedanför toppen 1208 på kartan. Därefter gick vi upp på en kam mellan glaciären under Borgtoppen och glaciären under Stortoppen. De sista 50 m under toppen är branta och kräver på några ställen att man måste klättra med händerna. I övrigt inga problem. Glöm inte vatten då det är dåligt med snöfläckar på den här sidan av Akka. Utsikten är magnifik och vi hade lyckan att vara där en kväll utan moln och 20 grader i luften. Enda lilla irritationen var några alpina myggor som följde med upp över 2000 m. Lycka till.


Hälsningar Håkan
 

Rickard A

Gäst
Myggor

Kul att även du nämner det här med myggor på mkt hög höjd. Vi hade en liten envis svärm med oss ända upp på Niak en gång.


Rickard A
 
Hej


En alternativ väg upp till stortoppen är att gå runt Akka förbi Västtopparna. vi slog läger strax nedanför toppen 1208 på kartan. Därefter gick vi upp på en kam mellan glaciären under Borgtoppen och glaciären under Stortoppen. De sista 50 m under toppen är branta och kräver på några ställen att man måste klättra med händerna. I övrigt inga problem. Glöm inte vatten då det är dåligt med snöfläckar på den här sidan av Akka. Utsikten är magnifik och vi hade lyckan att vara där en kväll utan moln och 20 grader i luften. Enda lilla irritationen var några alpina myggor som följde med upp över 2000 m. Lycka till.


Hälsningar Håkan

Jag gick uppåt just samma väg (3/8/2007). Tillbaka från punkt som var några meter västeråt, för bestigning av de sista 50 m kändes lite skrämmande. Från förstä möjliga öppning nedåt och så småningom tillbaka till kanten. Det var lite lättare väg. Några finnar har också stigit och kommit nedåt just så. Nur med några blåmärken klarade jag tillbaka till lägret.

Från Akka fotograferade jag fantastiska vyer med min GSM, men tyvärr bilderna är av mycket dålig kvalitet. Varför finns det nästan inga bilder i internet från Stortoppen (bilder med molnfri vyer), trots att så många personer har varit där? Åtminstone har jag hittat nästan inga bilder.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bestiga Akka Fjällvandring 2
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
Onesport Vill ha tips om Akka Fjällvandring 5
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
dajo81 Akka - Skarja Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.