Båttur från Nammatj

Kommer om ett par veckor att vandra Rapadalen från Sarekmötet ner åt sydost och kommer således ut ungefär vid Nammatj. Om jag har förstått saken rätt så går det en båt därifrån mot Aktse. Jag skulle dock vilja ta mig till andra sidan sjön och fortsätta ner mot Kvikkjokk. Betyder det att jag måste åka först från Nammatj till Aktse och sen från Aktse till andra sidan eller kan man åka direkt från Nammatj till andra sidan?

Går f ö på Rapadalens norra sida. Nåt särskilt att tänka på eller akta sig för?

Stort tack för svar!
Ludvig
 
Hejsan,

re Norra sidan Rapadalen - många har ju sagt att det är mycket vatten i år, så man får väl räkna med lite mera tid för att hitta bra ställen att korsa jokkarna. De flesta i nedre delen av Rapadalen är ju ofta närmast stillastående och smala (< 2,5 m - för lite att blåsa upp gummibåt :), för långt för att sökert hoppa?), fast ofta ganska djupa (1,5 till 2 meter djupa rännor). Om det nu är mycket vatten kanske dessa blir lite bredare och smått komplicerade att korsa. Sist jag gick i Rapadalen's sädra del ör många år sen nu, men det är vad jag kommer ihåg. Annars är det ju relativt mycktet vegetation, och lite sumpigt här och var, fast vi kanske inte gick bästa vägen. Men vi såg i alla fall en mycket stor Älgko med två små kalvar, så det var värt besväret! :)

aelgko.jpg


Vi kommer att gå från Snavvavagge ner mot Lulep V och sen upp och runt Skierfe, nån gång runt den 2007-08-23 eller liknande. Hoppas att vi så missar det värsta sumpiga på slutet.

Ha en bra tur!
Jonas
 
Senast ändrad:
Högt vatten?

Jag kommer från Rapadelen (gick igenom där 7-9 juli) och gick från Nammatj mot Låddopakte. Det var som tidigare talare skriver inte speciellt mycket vatten i jokkarna. Alla flodfåror var inte ens våta. Inget vad över knäna genom hela rapadalen, det var förstås sumpmark om man gick nere vid vattnet i mitten av dalen men der är bara att hålla lite högre så är det inga problem.

Båten in i Sarek är samma båt som går mellan Kvickjokk och Aktse så det är nog inga problem 200 kr enkel resa. Aktse Nammatj. c:a 1700 kommer båten till Nammatj (den går 16:45 från Aktse in i rapadalen)

Hoppas du får det trevligt

PS det var ofantligt mycket mygg i dalen!!!
 
Finns det en comradio i en brevlåda vid Nammatj?
Eller blandar jag ihop det med nåt annat ställe.

/Ulf
 
Radio - Ja

Det är riktigt men, som det står på skylten i Aktse finns det inga reguljära turer från Sarek och då blir priset enligt övernskommelse... annars kommer en reguljär båt till Sarek varje dag klockan 16:45 från Aktse... (utom Måndagar, då ingen båt går)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.