Barn i pulka

Hej, är det någon som har erfarenhet av att gå på dagtur och/eller åka i längdspår med barn i pulka, vad ska man tänka på vad det gäller val av pulka? Något annat?

Peter
 
Bra träning!

Att åka skidor med pulka skiljer sig en del från att åka utan. Det är lätt att åkningen blir ryckigare. Jag har en singelpulka och en dubbel. Mitt ena par skacklar har fjädring. Fjädringen gör att det är lättare att få flyt i åkningen.

En sak att tänka på är att belastningen på kroppen blir tyngre med pulka. Mina knän mådde inte bra av hård skating / saxning i uppförsbacke med 60kg bakom...

Kan man stå ut med/hantera ovanstående är pulkor fantastiska. Vi brukar lassa pulkorna fulla med barn och skidor. Sen åker barnen så mycket skidor de orkar/har lust, för att sen krypa ner i pulkan. Det går att få till mer skidåkning en vad man pallar!

Pulkan är också ett bra träningsredskap, den ger bra motstånd vid stakträning på sjöisar!

Att åka motionspår går ibland bra. På vissa ställen är pulkor inte tillåtna i spåren, på andra är det. Är det lösa spår förstör pulkorna en hel del.

Är man inte extremt sugen på hårdträning är flacka spår att föredra.

Vi har plexiglas visir i våra pulkor. De ger ett bra skydd mot vinden. Tänk på att skydda mot solen på fjället. Självklart måste barnen ha bra kläder och något att ligga på samt åkpåse/sovsäck. Det är inte många gånger min barn har frusit, däremot får man se till att de inte kokar bort om det är soligt och varmt!
 
Hur man klär barn har diskuterats förr, prova att söka.
Jag undviker längdspår med min Segebaden, för den förstör spåren och då blir längdlöparna (inkl mig själv) ilskna. Har hört att Fjellpulken (norsk limosinlyxpulka) inte försör spåren, vet inte om det är sant.
Pulkan används vid skidåkning och skridskoåkning. Vid skridskoåkningen används rep istället för skackeln.
 
cykelstina; sa:
Hur man klär barn har diskuterats förr, prova att söka.
Jag undviker längdspår med min Segebaden, för den förstör spåren och då blir längdlöparna (inkl mig själv) ilskna. Har hört att Fjellpulken (norsk limosinlyxpulka) inte försör spåren, vet inte om det är sant.
Pulkan används vid skidåkning och skridskoåkning. Vid skridskoåkningen används rep istället för skackeln.

Ojo, visst kan Fjellpulken förstöra spår. Dock har jag för mig att de har en ny variant av pulka med skidor under. Den borde vara snällare mot spåren.
 
Bomullsmannen; sa:
Ojo, visst kan Fjellpulken förstöra spår. Dock har jag för mig att de har en ny variant av pulka med skidor under. Den borde vara snällare mot spåren.

Finns på deras hemsida men verkar vara något för tävlingar med hund och inget för barn. http://www.fjellpulken.no/index.php?Racing

Segebaden har tre medar under och förstör därför lösa skidspår effektivare än Fjellpulken med två medar under. http://www.sssk.se/barnpais/segebaden.htm?_skridskosession=96fc96482bbdb6fc631669369f1d5290

http://home.swipnet.se/segebaden/Index.html

Thure
 
Skidor på barnpulka

Missade att den fanns på deras hemsida.

Tyvärr tror jag inte på idén på en barnpulka då det torde bli för lätt att pulkan välter vid utförskörning speciellt om barnet sitter upp. Har själv byggt en liknande konstruktion med en liggvagnsinsats ovanpå skidor och med en tvärmonterad bräda som tippskydd. Den tippade för lätt och jag förbjöds fortsätta experimentera av hustrun.

Thure
 
Re: Skidor på barnpulka

thureb; sa:
Tyvärr tror jag inte på idén på en barnpulka då det torde bli för lätt att pulkan välter vid utförskörning speciellt om barnet sitter upp.

Att en barnpulka välter är mycket riktigt en risk man måste tänka på. Men min erfarenhet från tre barn och många skidturer är att det går bra om man anpassar åkningen till pulkan. Fjellpulken är helt suverän. Eftersom den är bredare än traditionella svenska pulkor är den avsevärt svårare att tippa. Det finns också tippskydd som extra tillbehör (har dock ej provat det). Ingen pulka är dock helt tippsäker och en gång slog den runt på fjället med min då tvååriga son i. Jag fick den omedelbart på rätt köl med skacklarna och var minst sagt orolig för hur det gick med grabben. Han var dock oskadd och kommenterade bara glatt: "stooort gupp". Med en annan pulka är det dock tveksamt hur det hade slutat. Vad som händer när en Fjellpulka slår runt är att plexiglaset trycks upp mot pulkan och barnet blir helt inneslutet. Dessutom fjädrar ryggstödet ner. Enda risken är om någon arm sticker ut, men om man har barnet ordentligt nedstoppat i en sovsäck är det inget problem.

Jag kan alltså verkligen rekommendera Fjellpulken, men den är svindyr och begagnat-priserna är inte mycket billigare. Ska man använda pulkan mycket är det dock definitivt värt priset. Men visst tycker jag att man kan använda vilken pulka som helst att ha barn i. Bara man vet hur tippbenägen den är och anpassar åkningen därefter. Är det brant kan man ha någon som åker efter och bromsar med ett snöre, eller själv åka bakom pulkan med skacklarna framåt (om pulkan är sån att det fungerar).

Mats
 
Mina erfarenheter gällande ämnet är från att ha suttit i pulka snarare än att ha dragit. Jag gjorde det vid några tillfällen när jag var liten. Jag kan inte minnas att det vältes nån gång (så antingen hände det inte, eller så hände det rejält ;)). Vad jag däremot minns är att det var fruktansvärt kallt, kanske för att man sitter still hela tiden. Så bylsa på de små liven ordentligt; kanske kan man också stoppa med en termos med varmt vatten och en flaska att hälla över det i som värmekälla till barnet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
linnealuttu Dagsturer kring Kvikkjokk med barn Turskidåkning 4
karinJonsson Fjälltur Sälen med 3 barn - Skotertaxi? Turskidåkning 1
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
Bomaye Hallå Fulufjället med barn Turskidåkning 5
MBac Snöläge och tips Sälenfjällen med barn Turskidåkning 3
stelow Finns bara Fjellpukken för barn? Turskidåkning 0
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
FreddyS Skidsläde för barn Turskidåkning 4
uhlrog Lämplig 2-3 dagars stugtur med 3 barn? Turskidåkning 5
Nena66 långfärdsskidor med litet barn? Turskidåkning 5
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.