Bästa längdskidorten i norge?

Hej,

Efter ha åkt massa längdskidor i Sverige (Funäsfjällen, Orsa, Harsa, Åre etc.) så skulle jag vilja testa att göra det i Norge. Har aldrig varit i Norska naturen men har förstått att den kan slå allt man sett i Sverige :)

Vart hittar man de vackraste vyerna vintertid? Vi tar gärna pausdagar med promenader eller kortare dagsturer på turskidor också.

Har någon tips eller egna erfarenheter på vart man ska åka (och kanske när)?

Tack!
 
Varifrån? Oslo har förespråkare. Sjusjöen vid Lillehammer verkar fint. Vill man åka utför också finns det massor av ställen. Norskt väder kan vara tufft där det är nedebördsrikt värt att väga in. Thure
 
Inte Norge men bra nära ligger Idrefjäll som lägger mycket tid på att pista sina längdspår (iblöand flera ggr daglien, med pistmaskin) , både klassikst och skate. Finns några långspår med vacker utsikt och något med ledspår bortåt. Vid klart väder ser du gott om norska fjäll . Utförsåkningen är helt OK med sydsvenska mått mätt men det är inte högalpint.
DU uppmanas köpa spårknapp/spåravgift och den finner jag väl värd med tanka på spårens kvalitet.

Väljer du tid fritt skulle jag gissa på mars som en bra månad, kallt, mindre med folk mellan skolloven och hyfsat långa dagar. Vädret blir ju vad det blir.

/Patrik
 
Jag har åkt skidor i Beitostölen och Trysil i Norge. I Trysil är största fokuset på slalom,men de har även längdskidspår. I Beitostölen är fokuset på längdskidor, men det finns även en slalombacke. Om det är längdskidor du vill åka så rekommenderar jag Beitostölen.
 
Senast ändrad:
Ett tillägg, så ingen behöver bråka om det. I Trysil brukar de bygga bivacker, om man är sugen på att testa på att sova i en.
 
Jag har åkt några gånger i Nordmarka precis norr om Oslo. Där finns hur mycket spår som helst! Det är dock ingen fjällterräng, utan mest bara skog. Här och var finns värmestugor, vissa med servering. Holmenkollens spår är en del av detta område, och just därifrån har man fina utsikter ner över Oslo och fjorden vid bra väder.

Man bör dock tänka på att när vi i Sverige drar våra spår på myrar och längs sjöar, så har norrmännen en förkärlek för att dra spåren över varenda berg och ås de kan hitta i landskapet. Det är mycket upp och ner!

Spårkarta med status på spåren finns på: skiforeningen.no
 
Norge har hur mycket som helst. Varenda ort har et mindre eller större løypenett, och det är långa traditioner med frivilliga/eldsjälar som kör nya spår i världsklass dygnet runt. Det finns hytter med servering överallt, och naturligt utflyktsmål där man tar en vaffel, gärna med seterrømme og syltetøy eller brunost. I Oslo-området finns tex över 800 preparerade spår. Bislingen vid Mylla (Nordmarka Nord) (40 min norr om Oslo) ger lite fjällkänsla 600-700 möh, med träd som blir liten mindre. Sjusjøen (ca 2 timmar norr om Oslo), öster om Lillehammer har stabilt fint före med lång säsong och nästan oändligt många spår. 800-1000 möh. Ofta landslagsträningar här. Birkebeinerrennet går genom området (Norges «Vasalopp). Ta en titt på skisporet.no
B1583B1F-B0BA-4AF8-BB25-9C3DDBD2560A.png
 
Senast ändrad:
Hejsan.

Nu var ju frågan var de vackraste vyerna fanns och då är det enligt mig någon stans i fjällen man ska bege sig.Givetvis får man offra lite vad det gäller antalet mil med spår då det är betydligt fler som vallfärdar t.ex till Sjusjoen.

Ett exempel på ett sådant område är Sjodalen precis vid Gjende i den vanligaste ingången till Jotunheimen. Och mer storslagen natur är inte lätt att hitta. Senare på säsongen är det även fint att skida uppe på Valdersflye.

Ett annat klassiskt fjällställe är Hövringen vid foten av Rondane. Inte lika storslaget som Jotunheimen, men fina spår.

Men som Emil redan påpekat finns det hur mycket som helst. Så till syvende och sist beror det bästa valet på vad som är viktigt. Långa perfekta maskindragna spår, eller mer fjällkänsla.

/Stefan
 
Tusen tack för svaren alla och extra tack till @undvall som fattade precis vad jag sökte :)

Sjusjöen kom upp i varenda sökning på ämnet men verkar egentligen sticka ut med mängden spår (och besökare) snarare än att vara de vackraste stället att åka på. Men ja de lär inte precis vara fult där heller :D

Nästan hunnit boka sjusjöen redan men ska forska mer i dom andra alternativen - om inte annat så till nästa resa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
mlindv Bästa färdvägen Ljungdalen - Helags? Turskidåkning 3
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Valpish Bästa budget grejorna? Turskidåkning 3
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
landy Bästa glid i en gammal fjällpulka av trä? Turskidåkning 4
vannalin Bästa vallan för turskidor? Turskidåkning 5
rannug Bästa längdskidbutiken i Sthlm? Turskidåkning 2
nsvensson Bästa Vasaloppsträningen innan snön kommer? Turskidåkning 9
dragbjorn Bästa turskidan. Turskidåkning 6
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
mojson Gruppresor Norge Turskidåkning 6
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Kondoren Turtips sökes pga snöläget i Norge Turskidåkning 8
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
utesälen Skidtur i södra Norge? Turskidåkning 2
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Sandra W Turskidning i Norge Turskidåkning 5
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
skylark Hyra/köpa secondhand i Norge? Turskidåkning 4
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
160270 Hyra turskidor i norge (norefjell) Turskidåkning 0
snurr Planleggingskart - Norge Turskidåkning 0
vandring Snödjupskarta över Norge Turskidåkning 1
ricke 4-5 dagars skidtur i Norge? Turskidåkning 2
adventure_transport Turer i Rondane-Norge? Turskidåkning 6
PeterOom BOKTIPS NORGE? Turskidåkning 5
derolaf Turförslag i Norge? Turskidåkning 12
i4lean Storlien->Sylarna via Norge? Turskidåkning 1
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
PeterOom vinterfjällturer i norge?? Turskidåkning 0
Pepsi Turer i Norge, kanske kring Hemsedal Turskidåkning 0
Dagsturer i Norge Turskidåkning 4
Skidtur Sverige/Norge Turskidåkning 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.