bästa friluftsmaten

hej tänkte vi kunde utbyta lite tips på smidig och billig friluftsmat.

mitt strå till stacken är varmakoppen med valfri smak som man blandar med coscos. väger nästan ingenting när man bär och smidigt att laga. koka upp lite vatten när det börjar koka häller man i varmakoppen-pulvret och coscosen. rör runt och låter stå i 1 minut och sedan är det bara att äta. smakar gott och mättar bra då coscosen gör att det blir en matig soppa. man kan även komplitera med ytterligare saker så som ölkorv eller om man bara är ute över dagen en påse wook som man bara häller i vattnet innan det börjar koka.

till efterrätt kan man ta en pulverkräm. lika lätt.

frukost är välling med fruktmüssli bra. går fort att laga och mättar bra.

jag och mamma använde detta förra sommaren på fjällvandring. 7 dagars mat vägde bara runt 3kg och kostade 500kr.
 
Bra tips med varma koppen, den är ju annars inte så mättande. Brukar ha med knäckebröd och diverse "gott" pålägg som tubostar och marmelad. Funkar bra att ha till fika och ev kvällsmat om man har lite annat.
 
Bästa friluftsmaten!

Den bästa o godaste men tyvärr även den dyraste friluftsmaten tycker jag är REAL turmat från Drytech!

/Janne
 
hittade riskakor fast en sort som hade flera olika sorters mjöl vilket gjorde de mer näringsrika, godare och mer mättande. fanns att köpa i portionsförpakningar. de vägde inte mycket mer än vanliga riskkkor och med lite mjukost på var de riktigt goda på fjället som lite fika till kaffet.
 
Den bästa o godaste men tyvärr även den dyraste friluftsmaten tycker jag är REAL turmat från Drytech!

/Janne

Håller med, mycket bra käk som är gott, enkelt, praktiskt och innehåller det som det ska göra...
En vakuumförpackning / portion kostar väl runt 70 spänn, men det är ju precis som en dagens resturang....

Angående riskakor.. Gott, men värdelöst. Är ju bara luft... Väger inte mycket, men tar plats och mättar inte ett öre.

Hårt bröd är bra, brukar alltid ha med mig.

Äggnudlar är bra grejjor, innehåller bra värden protein och kolhydrater. Brukar alltid koka nudlar
Nötter av olika slag ska man alltid ha med sig. Brukar till exempel alltid blanda jordnötter i min köttfärssås, hehe, jag är en sån där "nöt-människa". (Kanske är jag en nöt också ;) )
:)

mvh tim
 
vanliga riskakor är bara luft en dessa var bättre eftersom det var fullkorn och flera olika sorters korn. givetvis inte lika bra som mörkt bröd men det var goda att ha som fika :)
 
Havregrynsgröt till frukost, grovt bröd med smör och salami till lunch, egentorkat ibland Real till middag, grovt bröd med smör och stark vällagrad ost till kvällsmål, fjällagg, egenfångad fisk, bär, choklad, kokkaffe mellan varven, torkat kryddat svinkött, torkat renkött... Allt håller länge. Osten håller 10 dygn om den är superlagrad, får ligga i fettat papper med lite utrymme att andas innan den läggs i plastpåse. Sedan kan Kavlis renost tas fram. Smörbyttor har jag två¨om ute längre tid än någon vecka-10 dygn. Den ena får ligga oöppnad medan den andra används.

.. och baconrullar naturligtvis:)

6baafcf19d519b07d41543e925372011.jpg


Raskesven
 
varma koppen

Det går snabbt iaf vilket är särskilt fint om det är kallt. Annars gillar jag att lägga 8-10 min så kan jag använda linser, torkade kantareller, parmesan sitter fint till det mesta.. kanske nån torkad köttfärs eller vegfärst med t.ex. pulvermos. Gröt är också fin frukost med torkad frukt i och tunnbröd till lunch :)
 
Håller med, mycket bra käk som är gott, enkelt, praktiskt och innehåller det som det ska göra...
En vakuumförpackning / portion kostar väl runt 70 spänn, men det är ju precis som en dagens resturang....

Eller så äter man Knorr Spaghetteria. 168 gram (inklusive förpackningen) och ger 660 kalorier (protein 22 gram, kolhydrater 86 gram, fett 25 gram) som kostar 15 spänn. Går att tillaga i påsen men blir enklare om man gör det i kastrullen.

Men håller med om att Cous-Cous är otroligt energisnålt eftersom det inte behöver kokas. Jag har tom när jag kör ultralätt fixat det genom att blanda ihop det med vattnet och ställe fram tallriken i solen 10 minuter.

Jag har också alltid, alltid med mig jordnötter. Det är mig veterligen det energitätaste livsmedlet som finns om man inte räknar med matolja och liknande.
 
Kul att någon annan har upptäckt couscous och varma koppen! Jag tipsade precis om det i en annan tråd. Visst är det bra!

Havregrynsgröt kan också blandas direkt i påsen med hetvatten utan att kokas, jag brukar ha torrmjölk, nötter och torkad frukt i påsen också.

Jordnötssmör brukar jag köra med, på knäckemackor, för det har jag fått för mig är väldigt energitätt. Lagrad ost skall jag ta med nästa gång! Det är ju både fett och gott. Jag har precis bestämt mig för att rationalisera bort den där mjukosttuben. Varför släpa på en tung tub egentligen när osten inte ens är den godaste sortens ost?

En annan sak som jag gillar är varma koppen-fruktsoppor att blanda direkt med bäckvattnet och äta kalla i småpauser i stället för godis. Chokladdryck funkar också. Lika mycket energikick men väger mycket mindre.
 
Kul att någon annan har upptäckt couscous och varma koppen! Jag tipsade precis om det i en annan tråd. Visst är det bra!

Havregrynsgröt kan också blandas direkt i påsen med hetvatten utan att kokas, jag brukar ha torrmjölk, nötter och torkad frukt i påsen också.

Jordnötssmör brukar jag köra med, på knäckemackor, för det har jag fått för mig är väldigt energitätt. Lagrad ost skall jag ta med nästa gång! Det är ju både fett och gott. Jag har precis bestämt mig för att rationalisera bort den där mjukosttuben. Varför släpa på en tung tub egentligen när osten inte ens är den godaste sortens ost?

.

Vad har du för påse då?

Annars så finns det ju skivad hårdost i smart förpackning som jag brukar köra på knäckebröd med oboydryck som även finns i portionsförpackning. Mums till frukost.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.