Bästa boendet i skogen till vettigt pris

Självklart krävs markägarens tillstånd, detta ingår inte på något sätt i Allemansrätten. Då det även varit en del problem med olika lägerplatser och halvpermanenta boenden som satts upp av EU-migranter, bärplockare mm de senaste åren brukar både markägare och kommunerna var observanta och snabba på att avhysa.

Ett lägerliv i norrland blir dessutom ganska stor skillnad från södra Sverige, mörkare, kallare och mängder med snö under vintern. Snöskoter är troligen mer användbart än motorcykel.
 
Ett lägerliv i norrland blir dessutom ganska stor skillnad från södra Sverige, mörkare, kallare och mängder med snö under vintern. Snöskoter är troligen mer användbart än motorcykel.
Något jag reagerade på när jag bodde i Norrland är att det regnar mycket på hösten, och det var värre än all snö,kyla och mörker.
 
Något jag reagerade på när jag bodde i Norrland är att det regnar mycket på hösten, och det var värre än all snö,kyla och mörker.
Det är 78 mil mellan Gävle och Malmö. Det är 105 mil mellan Gävle och Kiruna. Det skiljer mer i både avstånd och klimat mellan södra Norrland och norra Norrland än mellan Skåne och södra Norrland. Please. Jag bor för närvarande i Skellefteå, det är hyfsat långt norrut, men jättestor skillnad mot att bo i Kiruna.
 
Det är 78 mil mellan Gävle och Malmö. Det är 105 mil mellan Gävle och Kiruna. Det skiljer mer i både avstånd och klimat mellan södra Norrland och norra Norrland än mellan Skåne och södra Norrland. Please. Jag bor för närvarande i Skellefteå, det är hyfsat långt norrut, men jättestor skillnad mot att bo i Kiruna.
Jag bor inte kvar i Umeå längre, och jag vet att det skiljer sig i väder i hela landet. och ville bara göra en liten notis om hur det kan kan vara i Norrland. Men om du vill diskutera vädret i hela Norrland så helt ok för mig.
 
Jag bor inte kvar i Umeå längre, och jag vet att det skiljer sig i väder i hela landet. och ville bara göra en liten notis om hur det kan kan vara i Norrland. Men om du vill diskutera vädret i hela Norrland så helt ok för mig.
Jag tycker att Titantomten hade en bra poäng. Om det regnande mycket om hösten när du bodde i Umeå, så har det inget med hur mycket det regnar om hösten i Norrland. Stora delar av inlandet i Västernorrland och Västerbotten har de lägsta årsnederbörderna i Sverige, varav mycket av det lilla kommer på vintern.
 
Jag tycker bästa tipset i tråden har varit att försöka hyra/arrendera ett ödetorp i skogen. Kan säkert göras billigt om man hittar rätt. Och sen bo i tältet. Brunn m.m. kan vara smidigt att ha. Kanske fortfarande inte helt ok att bo permanent i tält enligt kommunen och folkbokföringen m.m. men ändå en behändig nästan-lösning på byråkratin som säkert är bra nog.

Jag har tidigare haft ganska goda resultat med att sätta upp lappar. Inte för att göra exakt det du ville göra men för att arrendera mark. På lokala anslagstavlor på typ ica.

Tentipi är säkert bra om man ska bo en längre tid. Verkar härligt med b/p-väven. Men annars finns billiga kåtor från Helsport. Och även billiga kåtor från Luxe. Det är kass kvalitet men gå igenom alla sömmar innan och res tältet nånstans där det inte är helt oskyddat från vinden.

Alla kåtor med stång i mitten är ju känsliga för snöfall. Det gäller att vakta sin kåta och slå bort snön regelbundet. Har du någon plan för det? Traditionella kåtor har ju stänger runt om hela kåtan. Om du har råd kan du ju titta på Venor, de har traditionella kåtor:

Tentipi har ju också sådana kåtor men de är för event och jag trooor (har inte riktigt koll på tentipi dock) att den minsta är Cirrus som väger 150kg.. Så Venors är lite rimligare för 1 person.

Hoppas ditt projekt blir av!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
såg Det får nog bli detta i skogen Bo och sova 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.