Bästa boendet i skogen till vettigt pris

God förmiddag. Har sedan 1 år tillbaka bestämt mig för att denna sommar flytta ut i naturen 12 månader till att börja med.
Har tidigare erfarenhet av att sova ute under längre perioder MEN denna gång ska jag göra det betydligt skönare och bättre!

Förra gången var det överlevnad på hög nivå. La ca 1500kr på tält, madrass, powerbanks och stormkök från Ö&B & rusta.

Mitt största misstag någonsin må jag säga. Värme hade jag gott och väl tack vare moder jord. Men resten var en pers.

Denna sommar tänkte ja köra på ett tentipi tält med kamin. Alternativt något liknande. Kartong, Liggunderlag och uppblåsbar madrass till att börja med. Kamin för att kunna elda på kvällarna och laga mat. Fiska och utforska vår natur på dagarna.
Kommer ha med mig min MC för att kunna förflytta mig endast vid nödfall.

Jag behöver alla råd och tips på överleva i vildmarken. Allt från värme, mat tips, underhålla sig med mera.
Levde i 2 år i tält som hemlös och under väldigt tuffa förhållanden så detta ser jag som en lyx semester då jag har betydligt bättre ekonomi och större möjligheter då jag kan förbereda allt innan jag beger mig ut.

Vintern kommer bli en rejäl utmaning men det är sådant som gör mig lycklig, när man får känna att man lever.

Hur är det med att bygga upp ett litet "camp" långt ut i skogen. Är det lagligt? vad bör jag tänka på nu när jag vill göra detta på rätt sätt?

Har ni några tips på bra billiga kaminer, tält och överlevnads kit?. Finns hur mycket som helst men hade helst prövat något någon annan redan använt sig uttav.

Jag är som sagt "nybörjare" på detta med överlevnad under ekonomiska former.

Med 0kr klarade jag mig så med ekonomi blir detta en baggis. Behöver tips på allt mellan himmel och jord. Det kan inte bli för mycket kunskap :)
Även intresserad om någon har något till försäljning.
Ha en fortsatt fin tisdag, Väl mött!
Kjell
 
Senast ändrad:
Om man skall bygga en liten camp och stanna längre än några dar så måste man ha tillstånd från markägaren. Nära en skogsväg så att du kommer dit med mc.

Annars är mitt tips att kolla på youtube. Sök på campfire cooking, outdoor survival, building shelter, och liknande. Finns väldigt mkt att lära sig från och få en massa inspiration.
 
Du behöver markägarens tillåtelse om du stannar mer än ett par dagar till en vecka på samma ställe. Brädgolv och kamin är bra idé samt fungerande vedhantering, sophantering och toalettlösning. Alternativ till tältkåta kan vara typ torvkåta. Mura under och kring kaminen och skorstenen kan ge värme från sten under ett antal timmar efter att elden släckts / falnat. Kunna baka är trevligt vilket funkar med vissa kaminer. Fördel om du har drickbart flytande vatten i närheten på vintern.

Thure
 
Du behöver markägarens tillåtelse om du stannar mer än ett par dagar till en vecka på samma ställe. Brädgolv och kamin är bra idé samt fungerande vedhantering, sophantering och toalettlösning. Alternativ till tältkåta kan vara typ torvkåta. Mura under och kring kaminen och skorstenen kan ge värme från sten under ett antal timmar efter att elden släckts / falnat. Kunna baka är trevligt vilket funkar med vissa kaminer. Fördel om du har drickbart flytande vatten i närheten på vintern.

Thure
Tusen tack för tipsen! Jag kommer ha tillgång till vatten om jag promenerar 9km dagligen och möjlighet att ladda batterier, toalettmöjligheter och fylla på vatten.

Såg en film igår på youtube där dom värmer stenarna i elden och sedan placerar under "sängen" som är byggd på ca 70cm höjd från marken. Tror du att detta kan vara en bra värmekälla?

Vart får jag information om markägaren dit jag skall bege mig?
Bakningen skall faktist vara min huvudföda. Mjöl, vatten och salt räcker gott och väl. Sen får man lyxa till det ibland. Ordnat en fin liten stekhäll som går att ställa på elden samt kok kärl.

Hur gör ni andra på nätterna när det gäller sova i sovsäck under sommaren? blir det inte för varmt?. Senast klarade jag mig med kartong, luftmadrass och jacka som kudde. Ibland blev det dock så fuktigt att jag frös runt 04-06 innan solen titta fram.
Har även inhandlat en jacka med powerbank som har värmeslingor som klarar 24 timmar för säkerhetsskull.

Det fina med denna utmaning är att vakna varje morgon och se solen, ta en simtur varenda morgon och tvätta sig, baka lite bröd och sedan ut och fiska.

Dock gjorde jag detta i stockholm senast. Nu är jag i norrland.

Hur är väderskillnaderna i stockholm mot norrland under sommaren? Tänkte mest på nätterna.
 
Ett annat alternativ är kanske att hyra en mkt enkel gammal stuga någonstans i ödemarken. Finns säkert, men har inga konkreta tips. Samebyar ? Och kolla in fiske, man behöver köpa fiskekort.
 
Traditionell torvkåta hade rökgång och inte kamin. Med skorstensröret finns risk för brand där det passerar taket eller väggen. Där behövs plåt eller annan lösning typ dubbelväggigt rör som på en tältkåta med kaminrör.

Thure
 
Traditionell torvkåta hade rökgång och inte kamin. Med skorstensröret finns risk för brand där det passerar taket eller väggen. Där behövs plåt eller annan lösning typ dubbelväggigt rör som på en tältkåta med kaminrör.

Thure
Precis det jag tänkte på. Hade en "tanke" att de skulle gå att placera kaminen i mitten och sedan lämna några cm runt rören på toppen. Men risken för brand är för stor på sommaren så det är inte aktuellt antar jag. Hade kunnat skippa kaminen också men anser att det är billigare i längden än att fylla på gasoltuberna.
Har tittat på en kamin med tillhörande kaminrör dock undrar jag hur gör man vid regn när det blir "glipor" uppe i taket där kaminröret skall stå, Om det nu är aktuellt med att placera det i mitten av kåtan.

Om jag placerar en kåta nära vatten, hur hade ni byggt ingången? i motvind? åt väst, öst eller med ryggen mot vattnet? Sett att många gör olika.

Har kollat runt massor på stugor utan el osv runtom här i norrland men jag trivs inte "under tak". Av gammal psykisk ohälsa trivs jag bäst av att aktiveras hela tiden och leva i naturen.
Jag får bara ångest i en lägenhet eller om jag vet att huset är "byggt" med el och värme från grunden.

Har jag inte gjort mitt eget så mår jag inte bra. Och så fungerar jag konstigt nog :)

Har du någon tips på någon guide för en traditionell torvkåta i svensk skog. får upp så mycket olika vid sökning.
 
Tror att all typ av permanenta läger kräver att man etablerar en kontakt med markägaren.. Kanske bättre att vara semi nomadisk och flytta mellan ett par olika platser?

Mitt tips är renskinn på granris vintertid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
såg Det får nog bli detta i skogen Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.