Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge

I slutet av juli ska vi gå ett sällskap vuxna och barn (12-17 år) i kebnefjällen. En rutt jag funderar på är Nikkaluokta - Visttasvagge - Kaskasavagge - Tarfala - Kebnekaise fjällstn - Nikkaluokta.

Det jag undrar över framförallt är rutten Visttasvagge - Tarfala.

Hur är vattennivåer i slutet av juli, hur långt kommer man med motorbåt upp längs Visttasvagge tror ni (om det fortfarande erbjuds)?

Broar osv i Kaskasavagge och upp längs leden mot Tarfala, är dessa ok?

Någon som kan denna rutt, tidsåtgång osv?

Tänkte försöka dra packet bort från folkmassorna :)

Råd om denna led uppskattas!
 
Var vaken för att gå åt andra hållet om vädret inte är optimalt för passagen Kaskasavagge Tarfala. Numera avråds det från att gå ned från Svarta sjön Gaskkasjávri till Tarfala utmed Kebnepakteglaciären på sommaren men ni kan ju gå öster om Kaskasatjåkko/Gaskkasčohkka och Tarfalatjåkko/Darfálčohkka. Finns en del gamla trådar att läsa. Mkt sten är det mellan Kaskasavagge och Tarfala.

Ring till Nikkaluokta Sarri AB 0980 55015 eller kolla deras hemsida om båttransporten i Vistasvaggi.

Thure
 
Senast ändrad:
Var vaken för att gå åt andra hållet om vädret inte är optimalt för passagen Kaskasavagge Tarfala. Numera avråds det från att gå ned från Svarta sjön till Tarfala utmed Kebnepakteglaciären på sommaren men ni kan ju gå öster om Kaskasatjåkko/Gaskkasčohkka och Tarfalatjåkko/Darfálčohkka. Finns en del gamla trådar att läsa. Mkt sten är det mellan Kaskasavagge och Tarfala.

Thure
Tack Thure, jag var lite otydlig. Precis så tänkte jag alltså, öster om Kaskasatjåkko/Tarfalatjåkko. Enligt Calazo-kartan är det alltså vid en sommarbro i Kaskasavagge som leden viker upp just ditåt. Det var den leden jag funderade över, lite hur den är, samt ev båttur då upp längs Visttasjohka.
 
Rutten Vistasvagge till Tarfala är enligt min mening oproblematisk. Det är rösad led till vindskyddet Kaskavagge, därefter får man orientera själv längs den glesprickade, rekommenderade sträckningen mot Tarfala. Vid dålig sikt måste man använda kompass. Stenigt, javisst, men det är bara att ta det lugnt. Bron över Gaskkasjohka är numera en fast hängbro i stål. Detsamma gäller bron över Visttasjohka. Trevlig tur önskar Pelle.
 
"Fly folkmassorna" och Keb fjällstation rimmar väl inte riktigt. Men Vistasdalen vinner alltid över Kungsleden om ni vill slippa trängsel. Gå gärna upp mot Nallo också. Vistasstugan-Tarfala är en dryg etapp med stora höjdskillnader. Kaskasavagge är en bra lägerplats och är vädret snällt är det ännu finare ett par kilometer senare uppe på Cievralakhu.
 
Frågar här så jag slipper skapa en snarlik tråd.

Planerar att bl.a. gå etappen Vistasstugan - Kaskavagge - Tarfala i sommar, enligt inlägg #4 ovan.

Är det genomförbart att även knata sista biten från forskningsstationen mot Kebnekaise fjällstation under samma dag? Det handlar väl om 8km, mestadels i nedförsbacke?
 
Är det genomförbart att även knata sista biten från forskningsstationen mot Kebnekaise fjällstation under samma dag? Det handlar väl om 8km, mestadels i nedförsbacke?

Visst går det nerför från Tarfala men stigen är knappast lättvandrad förrän du är ute ur dalen. Det blir en lååång dag och med mitt tempo går det bara inte. Sträckan är ca 30 km men betydligt tuffare kilometrar än på Kungsleden.

Finns annars mycket att se i och omkring Tarfala, åtminstone om vädret är bra. Bilden är tagen på Darfalcohkka och visar stugorna som prickar vid Tarfalasjön 700m nedanför, och Kebnekaise med Isfallsglaciären.
P8082370.jpg
 
Tufft men det går. Tarfala är väldigt fint . Jag skulle hellre stanna där över natten.

Thure
Visst går det nerför från Tarfala men stigen är knappast lättvandrad förrän du är ute ur dalen. Det blir en lååång dag och med mitt tempo går det bara inte. Sträckan är ca 30 km men betydligt tuffare kilometrar än på Kungsleden.

Finns annars mycket att se i och omkring Tarfala, åtminstone om vädret är bra. Bilden är tagen på Darfalcohkka och visar stugorna som prickar vid Tarfalasjön 700m nedanför, och Kebnekaise med Isfallsglaciären.

Tack för svar!

Ursprungliga planen var just tältning i Tarfala och vandring mot Kebnekaise fjällstation dagen efter.
Insåg bara att det blir sårbart med endast en reservdag för en topptur via västra leden, och då är det lite surt att offra en hel dag för att ta sig mellan Tarfala och Kebnekaise.

Samtidigt förstår jag att dåligt väder kan rasera hela färdplanen ännu tidigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.