Ebay Arcteryx erfarenhet
Under våren har jag köpt två Arcteryx Theta Ar från två olika försäljare på Ebay. Första gången blev det fel storlek. Jag har blivit tvungen att gå ner en storlek från M till S. En kompis som inte är lika smärt byggd som jag är nöjd med sin Large som är den storlek han normalt drar. Något att tänka på.
Tips!!!! Pröva jackan ordentligt innan ni köper den. Jag gjorde det på Naturkompaniet i ca en halvminut innan jag bestämde mig för medium som alltså var för stor. Dumt! Ta god tid på dig.
Säljarna har varit Frieco samt Authentic Original. Bägge säljarna är att rekommendera. De har svarat på frågor och skeppat jackorna snabbt. Frakten har sköts av USPS bägge gångerna. Paketen varit aningen knövlade när det kommit fram. Då den första jackan kom var det även hål i paketet men jackan hade klarat sig. Och det leder fram till ett dilemma...
Tull och moms på din jacka tillkommer om inte säljaren markerar fraktsedeln med dels Gift (gåva) samt även ange att värdet inte överstiger 500 kr (se länken nedan) , dvs. ca 60 dollar. Det gjorde Frieco då han skickade jackan. Totalpriset för jackan inklusive frakt blev ganska prick 3000 kr. Svenskt riktpris är ju 5295, så det blev en fin besparing. Men om jackan hade gått sönder under frakten hade jag ju bara kunnat yrka på att få tillbaka de 50 dollar Frieco uppgett värdet på jackan. Och som sagt paketet var ju knövlat och skadat. Nåväl jag blev tvungen att sälja jackan efter som den var för stor.
Autentic Original markerad också Gift (gåva) men angav det fulla värdet på 330 USD. Detta innebar att jag måste betala tull och moms. Totalpriset den här gången blev 4138 inkl tull moms och frakt. Paketet var åter knövlat men om det varit trasigt hade jag kunna få ut fullvärdet på jackan.
Tull och moms eller fullvärdesförsäkrat, anar att det är upp till dig själv...
Jag har skött betalning via Paypal som också varit kravet från säljarna. Det tar några dagar att få in pengar på kontot på Paypal men i övrigt har det ett mycket smidigt sätt att betala på.
http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranutlandet.4.4ab1598c11632f3ba9280005731.html