Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Haha. Guillou är ju skön. "-På 1800-talet kunde man kalla sig upptäcksresande men det funkar ju inte nu längre".

Guillou missade ju en grej, som undersökande journalist kunde man väl väntat sig att han kollat upp vilka som skulle vara med i programmet.
Det hade varit kul om han stoppat in en fråga om fusket.
Nu väntar vi på att sponsorerna skall dra sig ur och kräva tillbaka sina pengar. Jag ogillar att företag lägger pengar på oseriös marknadsföring som sedan hamnar på priset jag får betala i butiken.
 
Guillou missade ju en grej, som undersökande journalist kunde man väl väntat sig att han kollat upp vilka som skulle vara med i programmet.
Det hade varit kul om han stoppat in en fråga om fusket.
Nu väntar vi på att sponsorerna skall dra sig ur och kräva tillbaka sina pengar. Jag ogillar att företag lägger pengar på oseriös marknadsföring som sedan hamnar på priset jag får betala i butiken.

Påhitterierna är ett direkt skäl att undvika de sponsorernas varor. Det är väl bästa/enda sättet att få stopp på honom.
 
Varför synar ingen honom? Hur kan Explorers club låta en lögnhals, som det även finns bevis mot, fortfarande vara med?

Känns som hela proffsscenen är ett gäng ryggdunkare som enbart tävlar om vem som kan skrävla högst. Ett fåtal finns, t ex horn, men dessa är så icke mediekåta och grymt ödmjuka. Det man inte har måste kompenseras med en stor käft, som hos JEN, avskyvärt beteende hos en människa. Samma hos sponsorer som vägrar följa upp kritik, utan istället bemöter den med ett patetiskt mail där man uttrycker hans stora person och deras utomordentligt stora nöje av samarbete.

Patetiskt är bara förnamnet.
 
Påhitterierna är ett direkt skäl att undvika de sponsorernas varor. Det är väl bästa/enda sättet att få stopp på honom.

Det är inte ofta jag flyger (det är så där 5-10 år mellan gångerna) men senast jag flög blev jag av med min vattenflaska (med kranvatten) vid säkerhetskontrollen på Arlanda, och jag var ”tvungen” att köpa lite vatten. Det enda dom hade var Ramlösa (som är med betalar JEN flygresor) så det tog emot att köpa en flaska Ramlösa på 0,5 liter dessutom för hutlösa 29,50 om jag minns rätt.

Någon Audi har jag inte råd med och skulle jag köpa en bättre bil än den jag har finns det många fabrikat att välja på.

Per
 
I juli blev JEN intervjuad av "leading business website in Russia" som han själv skriver på Facebook...

http://www.asi.org.ru/news/johan-ni...ina-mechta-vmeste-s-invalidom-kolyasochnikom/

Från Google Translate...
"Johan Nilsson är medlem i mer än 30 expeditioner, inklusive resan från Sydpolen till norr utan användning av motorredskap, under vilken han omfattade 35.000. Kilometer."

Nu får man nog överväga om det kan vara så att han själv tror att han genomförde den där resan som planerat, av egen kraft utan motor.
 
Jag vet inte om det kommit upp tidigare men JEN har en egen user-sida på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/User:Johanernstnilson

Jag citerar:

"Awards and Recognition
World Record for Pole2Pole, Guinness Book of Records 2014 Edition"

Någon som kan verifiera att rekordet finns med i den upplagan av boken? Årets upplaga (2015) kom för övrigt för ett par veckor sedan:

http://www.amazon.com/Guinness-World-Records-2015/dp/1908843632

Ja, så här är det. Johan Ernst Nilson har tydligen ett "Guinness World Record" och finns med i "The Guinness Book of Records - 2015 edition" för denna bedrift: "First Three Poles Challenge - North Pole to land."

http://www.guinnessworldrecords.com...st-three-poles-challenge-–-north-pole-to-land
"Johan Ernst Nilson (Sweden) topped Everest in May 2007, then began the polar stages by being dropped at the North Pole on 22 June 2011 and walking to land. He completed a South Pole trek on 19 January 2012. Having left from 90°N, Nilson achieved the first Three Poles Challenge - North Pole to land."

De tre polerna är alltså Everest, Nordpolen och Sydpolen. Märkligt kan man tycka då han inte är först med bedriften. Det finns 18 personer som gjort samma sak tidigare eller i alla fall nästan samma sak...
http://www.adventurestats.com/tables/threepoles.shtml
http://www.guinnessworldrecords.com...-person-to-complete-the-three-poles-challenge

Skillnaden ligger i att JEN skidat från Nordpolen till land och inte från land till Nordpolen vilket de andra gjort. Den varianten han gjorde räknas således som ett eget rekord. Jag mejlade företaget i fråga och fick följande svar...

"Yes, I believe that the north pole to land aspect is what differentiates this category. We have the following additional categories:
- Fastest time to complete the Three Poles challenge (female)
- Fastest time to complete the Three Poles challenge (male)
- First female to complete the Three Poles Challenge
- First person to complete the Three Poles Challenge without supplementary oxygen on Everest
- First Three Poles Challenge – North Pole to land"
 
De har alltså lagt till en helt egen kategori bara för honom?

Det påminner mig om nån som nån gång skrev om Grammy-galans förutsägbarhet, det var nåt i stil med "Det är ju inte så svårt att lista ut vem som vinner priset för Bäst flintskalliga trummis i Genesis."
 
De har alltså lagt till en helt egen kategori bara för honom?

Det påminner mig om nån som nån gång skrev om Grammy-galans förutsägbarhet, det var nåt i stil med "Det är ju inte så svårt att lista ut vem som vinner priset för Bäst flintskalliga trummis i Genesis."

Haha.
Jag vet inte vilka kategorier som fanns innan men det ligger ju inte långt borta och tro att detta är en tämligen ny variant. Sydpolen till havet finns ju t.ex. inte med.
 
Det som är det mest intressanta med JEN är hur han har hanterat all kritik och de tillfällen han blivit ifrågasatt. Aktörerna som gjort detta har blivit bemötta med total tystnad eller efterrationaliserade historier,

JEN är riktigt mediatränad, och upprätthåller myten om sig själv genom att marknadsföra sig i mediekanaler som enbart är ute efter roliga och intressanta personer, som ofta levererar ett nästintill färdigt utkast för en artikel eller intervju. Strategin är ofta tillämpad av diverse lobbygrupper och organisationer, då underbemannade tidningsredaktioner alltid uppskattar i praktiken färdiga artiklar och bildmaterial. I detta fall får redaktionen detta gratis från JEN´s pr-firma.

Det roligaste, och för den lite lönnfete JEN mest förnedrande sanningen om denna "expedition" är enligt mig när han inte orkade skida med pulkan på nordpolen. Guiden var tvungen att lasta över till sin egna för att "äventyraren" skulle komma fram.

Tidningen Outside 2012 sa:
Att de första dagarna under en polarexpedition är blygsamma räknat i antal kilometrar är inte ovanligt. Att gå ut för hårt är ett misstag som de flesta på den här nivån har insett riskerna med. I det här fallet verkar det som att Johan inte är fysiskt förberedd på vad som väntade honom på isen. De två 70 000-kronors-pulkorna i kolfiber väger runt 100 kilo tillsammans och är för tunga för Johan. Redan efter några dagar kan man se att Johan bara drar en pulka, medan Harald fortfarande drar sina två. Därefter ökar dagsetapperna. Att polaräventyrare lämnar en pulka är också vanligt, men lite mer besvärligt för Johan som har satt miljöaspekten högt på dagordningen.

Eller när han påstod att han cyklade 18 mil om dagen på en budget mountainbike med grova däck på. När han fick frågan om hur han lyckats hålla cykeln så ren, svarar JEN att "han tycker om att hålla puts på grejerna" ;)

Tidningen Outside 2012 sa:
Den 13 juni kommer den första bilden av en cykel. Positionen är ett deltaområde i nordligaste British Colombia på gränsen till Alaska. Fastlandet alltså – 500 kilometer från sista rapporten på Banks Island. Cykeln är en något för liten framdämpad mountainbike med cross- countrydäck. Ett mycket ovanligt val för en långdistanscykling. Han skriver att han siktar på 180 kilometer den aktuella dagen. En imponerande distans med en sådan cykel.

Det var också här vi på Outside valde att fördjupa oss i Pole2Pole-expeditionen. I ett filmklipp rullar Johan in i bild och hoppar av cykeln på ett sätt som fick oss att undra om han cyklade överhuvudtaget. Med erfarenhet av långdistanscykling vet vi att en cyklist inte studsar av sin cykel på så fräscha ben. Stela höftböjare brukar göra att man tvingas till en betydligt mer försiktig avstigning. Vi ringde PR-byrån för att höra vad allt detta skulle föreställa. Skulle han inte ta sig från pol till pol med muskelkraft? Lindas PR-chef svarar och förklarar att han har ändrat rutt på grund av klimatförändringar. Det är den information
de har fått från Johan. Hon förklarar efter ett tag att Johan har flugit till den aktuella positionen i norra Kanada och börjat cykla därifrån. Hur mycket han cyklar vet hon inte, bara att det finns en följebil, vilket Johan också nämner vid ett tillfälle i bloggen. På flera av inläggen syns cykeln. Den ser alltid skinande blank ut, fälgarna visar inga tecken på att v-bromsarna har klämt ihop, däcken är som nya och under ramen syns ingen smuts.
 
Senast ändrad:
En av hans senaste Fb-uppdateringar är skön tycker jag,"Now to Maldives for a short research trip".
Undrar vad som ligger i ordet "research"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.