Alternativ väg Abiskojaure - Abisko?

Hej fjällvandrare!
Kan man få en dräglig vandring väster om sjön Abiskojaure istället för att gå Kungsleden öster om sjön? Man skulle då komma fram på leden från Kårsavagge till Abisko.
Hälsningar
Sven
 
Jag har funderat på samma sak, nämligen att mer eller mindre följa sjön -och du kanske får svar från någon som vet. Själv skulle jag inte tveka att testa, hur svårt kan det vara? Enda frågetecknet är vadning av Kårsajåkka för där tror jag inte det finns någon bro, om man inte går upp i Kårsavagge.
 
Ser nu i kartan i pery:s länk att en bro är just vad som finns över Kårsajåkka. Som sagt, väl värt att testa, kan säkert vara lite snårigt i skogen dock.
 
En annan genväg

Gick på kungsledssidan om Abiskojåkken för två år sedan och övernattade i vindskyddet vid Nissonjåkken. Kommer att gå förbi där i höst också och funderade på om någon provat att vada över där? Det såg inte så djupt ut och strömmen verkade inte vara så jättestark heller (vad jag minns).
Det vore en bra genväg om man vill gå upp en bit i Kårsavagge innan man går ner till Abisko.

Någon som provat/lyckats???

MVH ///Claes
 
Vet inte om jag uppfattat frågan rätt, men det går utmärkt att från Abiskojaurestugan gå rätt upp genom skogen, stig finns,sen när man kommer upp ovan trädgränsen svänger man av mot nordost och följer Nunjesgeachi mot Kårsavagge. Kårsajokka korsas vid bron.
 

Bilagor

  • abisko 07 072.jpg
    abisko 07 072.jpg
    61.2 KB · Visningar: 779
Jag har provat att gå väster om sjön mot Abisko. Det finns iaf inledningsvis en gammal stig att följa. Men jag tappade snart bort den och det var snårigt och trist att gå. Fast då sneddade jag upp mot bron i Kårsavagges mynning, kanske finns en bättre väg som verkligen följer sjökanten??
Att gå rätt över fjället till Kårsavagge är fint! Och ska du till Abisko tror jag det kan vara en bra ide att följa den vägen upp till kalfjället för att sedan snedda ner mot bron (som päeng föreslog nyss).
 
Nej det blev ingen vandring väster om sjön Abiskojaure. Hustrun och jag var lite slaka efter att ha varit ute på fjället i nio dagar, så vi ville på enkelt sätt komma till Abisko fjällstation med dusch, dubbelrum och goda middagar. Men Per Englunds förslag verkar bra. Får se om man är på hugget och testar den vägen vid något tillfälle.

Men visst vore det bra om det fanns en led väster om sjö, för Kungsleden är mycket sliten o stenig. Det inte världens roligaste att gå den sträckan. Det vore fint om man kunde erbjuda alla utländska och svenska vandrare ett tjusigare alternativ att komma till Abiskojaure.
//Sven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tanglan Äntligen snart på väg! Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.