I sommar skall jag ge mig ut på en längre ensamvandring i Padjelanta och Sarek, och behöver därför få lite tips och råd kring vad för tält som skulle vara lämpligt.
Jag tänkte först använda en lite större bivacksäck i kombination med en tarp, men om vädret blir riktigt jäkligt är detta ingen njutbar kombination.
Efter flertalet googlingar verkar Hilleberg Akto vara ett bra alternativ, men bortsett att det är ganska dyrt så är min uppfattning att Hilleberg, likt Fjällräven, är mer måna om varumärket än att leverera riktiga kvalitetsprodukter.
Mina "krav" på tältet är i huvudsak:
- Under 2kg komplett
- Skall vara lämpat för fjällmiljö (hårda vindar osv)
- Minst 220cm långt inne i tältet (är 190 lång själv)
I övrigt är jag öppen för alla typer av tält och märken.
Ett alternativ jag själv har hittat är ett Terra Nova Laser Competition, ett tält som går att hitta begagnat på ebay, och sannolikt hyfsat billigt i utländska webbshoppar. Men frågan är, - fungerar det uppe på fjället?
Kom gärna med förslag på andra modeller!
Tack på förhand,
Friluftsrookie
Jag tänkte först använda en lite större bivacksäck i kombination med en tarp, men om vädret blir riktigt jäkligt är detta ingen njutbar kombination.
Efter flertalet googlingar verkar Hilleberg Akto vara ett bra alternativ, men bortsett att det är ganska dyrt så är min uppfattning att Hilleberg, likt Fjällräven, är mer måna om varumärket än att leverera riktiga kvalitetsprodukter.
Mina "krav" på tältet är i huvudsak:
- Under 2kg komplett
- Skall vara lämpat för fjällmiljö (hårda vindar osv)
- Minst 220cm långt inne i tältet (är 190 lång själv)
I övrigt är jag öppen för alla typer av tält och märken.
Ett alternativ jag själv har hittat är ett Terra Nova Laser Competition, ett tält som går att hitta begagnat på ebay, och sannolikt hyfsat billigt i utländska webbshoppar. Men frågan är, - fungerar det uppe på fjället?
Kom gärna med förslag på andra modeller!
Tack på förhand,
Friluftsrookie