Aktult om sne & vand!? Gennemføre Katterat-Kebnekaise?

Hejsa

Jeg kommer til Abisko-Kebnekaise-området 2. juli sammen med min bror for at vandre en uge. Men jeg kan se i inlæggene her, at vinteren har varet længe i år - og tænkte derfor om nogen kan svare på, om der muligvis kan blive problemer med at gennemføre vores planlagte rute (sne, umulige vad..).

Vi har ikke meget erfaring med flerdagsture med tung oppakning (men er i god form, har taget mange dagsture og har godt udstyr -dog ikke til rene vinterforhold..), så der må ikke være meget svære passager (især tænker jeg på problemer med sne eller vad (helst ikke vand op over knæene..)). Vi vil helst ikke forsinkes - og må ikke risikere at forsikes mere end 2 dage! (2 dages forsinkelse = droppe bestigning af Kebnekaise + holde os til Kungsleden!!) Ruten er planlagt som følger:


1. dag: (Norge) Katterat - til Cunojavrrehytta (meget sne på stien? Kan vadet ca. 3 km nordøst for Hunddalshytta (iflg. Lantmäteriets kort), hvor man går over på østsiden af elven, blive svært at passere? Mindre elve der kan svulme op?)
2. dag: Cunojavrrehytta - Unna Allakasstugorna
3. dag: Alesjaure-stugorna gennem Unna Vistasväggi til Vistasstugan (dette jo lidt mere afsides.. -evt vad- eller sneproblemer?)
4. dag: Vistasstugan - Nallostugan - Sälkastugorna
5. dag: Sälkastugorna - Kebnakaise Fjällstation
6. dag: Bestigning af Kebnekaise (kunne der være problemer med sne??)
7. dag: Kebnakaise Fjällstation - til Nikkaluokta


En alternativ start, hvis der er for meget sne i Norge:
1. dag: Abisko til Kårsvagge - og derfra op over fjeldet og ned til Abiskojaurestuerne (som beskrevet af Claes Grundsten) - (kunne der evt være for meget sne på fjeldet til at vi kan passere?)
2. dag: Abiskojaure - Alesjaurestugorna


Med venlig hilsen
Anders Sørensen
[Ändrat av anderzand 2005-06-26 kl 01:31]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.