Akto, Unna eller Nallo?

Hej!

Jag är på jakt efter ett enmanstält och har fastnat för Hillebergarna i rubriken, men vet inte vilket av dem är bäst:
*Akto är ju toklätt och billigast i skaran, men å andra sidan minst också. Hur är det med kondensproblemen i de gamla modellerna, är de fixade?
*Nallo 2 är ju både tyngre och dyrare än Akto men å andra sidan rymligare -att det vid behov kan användas för två pers är ju definitivt ingen nackdel även om det kanske bara behövs en vecka om året eller så.
*Unna måste jag erkänna att jag inte riktigt ser poängen med -lika tungt som Nallo men mindre och ingen absid. Enda fördelarna är väl priset mot Nallo och att det är självstagande, något som jag inte känner att jag behöver. Eller har jag missat något? Det är ju onekligen rätt många som verkar använda det?

Tältet ska framförallt användas vår/sommar/höst i både fjällen och i södra Sverige till fots och jag är 1.87 lång om det spelar någon roll.

Någon som har några kommentarer eller råd? Är Nallo värt 6 hg och ~1000 spänn mer än Aktot? Eller är rentav Unna bäst av dem? Finns det andra tillverkare som har likvärdiga/bättre grejer för mindre pengar?

//Daniel -vilse i tältdjungeln
 
Unna

Unna tycker jag personligen vinner helt klart mot Akto, framförallt sitthöjd o är man en gott om plats, saknar egentligen inte alls absiden tack vare bredden inne,Nallo är väl okså ok ,men blir ju lite längre när man letar plana tältplatser, så i mitt tycke står det till hur många gånger du blir flera än 1 vikten känns helt onitressant med tanke på något hekto dit o hit, ett tips om du tänker ta ett Nallo snarast, Hillebergs Outlet sålde ut idag såg jag Nallo o Nallo GT för ca 3500 årsmodell 2005, delvis köpt pga att jag är Unna ägare
 
azog; sa:
Hej!

Jag är på jakt efter ett enmanstält och har fastnat för Hillebergarna i rubriken, men vet inte vilket av dem är bäst:
*Akto är ju toklätt och billigast i skaran, men å andra sidan minst också. Hur är det med kondensproblemen i de gamla modellerna, är de fixade?
*Nallo 2 är ju både tyngre och dyrare än Akto men å andra sidan rymligare -att det vid behov kan användas för två pers är ju definitivt ingen nackdel även om det kanske bara behövs en vecka om året eller så.
*Unna måste jag erkänna att jag inte riktigt ser poängen med -lika tungt som Nallo men mindre och ingen absid. Enda fördelarna är väl priset mot Nallo och att det är självstagande, något som jag inte känner att jag behöver. Eller har jag missat något? Det är ju onekligen rätt många som verkar använda det?

Tältet ska framförallt användas vår/sommar/höst i både fjällen och i södra Sverige till fots och jag är 1.87 lång om det spelar någon roll.

Någon som har några kommentarer eller råd? Är Nallo värt 6 hg och ~1000 spänn mer än Aktot? Eller är rentav Unna bäst av dem? Finns det andra tillverkare som har likvärdiga/bättre grejer för mindre pengar?
Kolla också på både Salewa o Vaude gör prisvärda tält, Vaudes hybridtält Taurus är billigt o bra med lite absid i fronten, dock inte sitthöjd, men står tryggt närdet blåser ordentligt
//Daniel -vilse i tältdjungeln
 
Jag har ett Nallo2. Använder det i fjällen sommar och höst.

Unna och Nallo väger ju lika mycket enl. Hillebergs hemsida (tyckte det var konstigt). Om du kan tåla den extra kostnaden på 655:- (3995 kontra 4650:) så ser jag ingen vits med Unna. Jag är 180 cm och tenderar att krypa neråt fotändan när jag sover. Trots att jag vaknar allt som oftast med fötterna in i innertältsväven på morgonarna har jag aldrig fått problem med att yttertältet blöter ner innertältet där.

Unna skulle jag dessutom välja bort pga de små utrymmena. Det är rätt skönt att ha lite extra plats när det är blött och regnigt. Du vill kanske inte ta in blöta kängor i innertältet. Man kan sitta i tältöppningen och laga mat i absiden. Ryggsäcken går att få in i absiden och du kan plocka med prylar utan att störas av hällregnet. 2 ryggsäckar i absiden så blir det riktigt fullt.

Akto har jag funderat en del på men jag inser att jag skulle inte uppskatta den lilla viktsminskningen på bekostnad av utrymmena när jag är ensam i mitt Nallo. Jag letar snarare efter ett hyfsat lätt kåta-alternativ, just för att det är så skönt med utrymmen.

Självstagande innebär främst att det går att få upp betydligt lättare på stenig mark, t.ex. klipphällar ute i skärgården. Det betyder inte att det inte kan blåsa bort.

Fundera på:
-600 gram
-1070:-
-Utrymmen
-Kommer du alltid vara ensam?

Lås inte fast dig vid ett märke dessutom. Det är ju några tusenlappar du ska spendera. Själv är jag helnöjd med mitt Nallo men skulle ändå titta runt på andra märken om jag skulle skaffa nytt. Det finns andra märken med bra tält som oftast är billigare. Lite grovt sett blir det ofta tyngre.

Lycka till i djungeln!
Mvh/Peter P.
 
Raskesven; sa:
pal2; sa:
.....
Jag letar snarare efter ett hyfsat lätt kåta-alternativ, just för att det är så skönt med utrymmen.
.....
Mvh/Peter P.
Kanske Venors minsting kan vara något?
http://www.mamut.com/venor

Vikt för bomull/poly: 4,25 kg
Vikt för nylon ripstop: 3,30 kg

Moskosels lättaste väger 3,8 kg (Arran)

Alla med vikten inklusive mittstång och pinnar.

Raskesven

Lets sno the tråd!

jo de har jag småkikat lite på. Moskosels kåtor har jag sett i verkligheten å de verkar jättefina. Venors är säkert bra de med (och billigare tror jag). Om jag bara tar mig tid att sätta mig in i kåtorna och vad som passar mig bäst samt sväljer förtreten att packvikten går upp med mellanskillnaden på mitt Nallo och en kåta (alternativt springer lite på gymmet så det inte gör så mycket) så blir det säkert slag i saken. Jag har noll erfarenhet av tältning med kåta så där finns lite maggropskänslor att komma över, kondens, hård vind osv, men det går nog. Det finns visst lite trådar om kåtor........ :)

Myskoefficienten MÅSTE bara vara över 100%!

Peter P.

ps. fast jag måste nog ta en försäkring mot hillebaner om jag byter mitt nallo mot en kåta. ds.
 
Akto

Jag har vandrat en hel del med tält, både med Fjällrävens kupoltält och på senare vandringar med Hillebergs Akto.
Tältet går väldigt snabbt att sätta upp (endast en båge), även i hårt väder och är lika lätt att fälla och packa. Det väger lite och tar väldigt lite plats. Det har väldigt hög kvalitet och smarta detaljer som förenklar uppsättandet. Det krävs dock att man är noga med att efterjusterg av linorna för att det skall stå perfekt. Väl på plats är det väldigt rymligt!!. Stor absid som är perfekt för ryggsäcken, kläder och köksaktiviteter där man når allt liggandes i tältet. Skulle överhuvud taget inte köpa ett tält utan en rejäl absid. Inuti är det rymligt (en kamrat lånade det en vecka för vandring tillsammans med sin 7-årige son) då ytan har ett ngt trekantigt utseende. Det kunde dock vara något högre, kanske 10 cm, och visst vore det bättre om det varit självstagande. Men på det stora hela är i alla fall jag väldigt nöjd med tältet.
 
Som alltid är smaken liksom baken....

Du har ju försökt skaffa mitt första förslag. Jag har prövat mycket i tältväg. Akto är lätt och OK om du inte blir inregnad då blir det en smula instängt. Jag är 184 och det känns normal vare sig trångt eller lågt.
Nallo2 använder jag mig ofta av utan innertält, rymligt som bara den och lätt. När vi är två och använder innertält pga knott/mygg, fungerar det bra. Inregnad ensam har det fungerat lyxigt för mig.
Självstagande änvänder jag bara vid kanoting och segling numera. Alla är rymligare än båg och pinntälten, men ävenså tyngre. Fler stänger och mer duk. De blåser alla långt bort fort om man inte väljer tältplats och ankrar dem rejält.
Hoppas du blir nöjd med ditt Nallo. Sommartips med innertält är att med lina eller pinne lyfta yttertältet i fotändan. Då blir det mindre kondens kvar, för wetexduken.

Go tur

Johan K
 
Har bara erfarenhet av Unna. Det är förvånansvärt rymligt tycker jag, vi var två vuxna och en mindre hund i det en vecka i fjällen i somras och det funkade bra. När det regnade fick visserligen en rygga lämnas ute, men min stora vulcansäck ryms på högkant mellan inner- och yttertält så det är inga större problem. Matlagning i regn kan ske genom att antingen lossa innertältet vid öppningen och ha köket under tak eller genom att helt sonika sticka ut armarna och laga mat i regnet ;) Det funkar i en vecka iallafall.

+ för Unnat är att det går snabbt att få upp och ner, det är rymligt och jag kan sitta rakt i det ( jag är 190 cm ) utan att slå i taket. Självstagande. Behöver liten plats, både i packningen och på den yta det ska slås upp på. Full ligglängd för mig, inga fötter eller snok som slår i innertält, dessutom kan den som är lite kortare ha sin rygga i fotänden utan problem. Bra ventilation, har ännu inte upplevt kondens i tältet.

- är naturligtvis att det saknar absid, skulle inte vilja bo 2 personer på vintern i det eller någon längre period i riktigt skitväder.
[Ändrat av öringen 2006-01-12 kl 09:44]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
såg Vi som använder HB Unna för och nackdelar Bo och sova 55

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.