Åka telemark med turskidor?

Detta har säkert dryftats här förut, sökte runt lite och hittade en del, men vill ändå bilda mig en egen uppfattning.

Min fråga är helt enkelt ifall man kan åka telemark med turskidor? Eller måste man ha ett par turskidor och ett par telisar för att få ut maximalt av båda grenarna?

Ända sedan jag åkte i slalombacke med längdskidor har jag varit riktigt sugen på att skaffa telisar. Å andra sidan skulle även turskidor vara en kul grejj också. Det känns som att de båda grenarna har ganska många gemensamma nämnare, så kanske finns det möjlighet att kombinera de två?
 
I backarna åker nissarna/orna med mjuka skidor på hårt underlag. På tur på puder och skare behöver du skidor som bär dig och har mera spann och styvhet i framändan. Men man kan ha mycket roligt ändå med turskidor.

Go tur
 
Så två uppsättningar är alltså rätt väg att gå? Jag kan tänka mig att det är roligare att åka telemark på utpräglade telemarksskidor, samma sak med turåkning. Det jag funderade på var ifall det något slags gyllene medelväg. Nån form av allroundutrustning som både fungerar för tur och för att åka alpint med.
 
Det fanns såna skidor för många år sedan, alltså en kombinerad tur o telemark skida. Jag åker fortfarande på mina tokgamla Rosignol TRS Mountain Serie 2, som skulle vara något av en komboskida. Fast i dags läget är spannet helt slut på dom, så dom funkar inget vidare för turåkning annat än med stighudar på hela tiden. I pisten känns dom som som ett par tändstickor under fötterna. Men bara för sakens skull så brukar jag åka pist med dom någon nång per säsong för man blir en så mycket bättre turåkare av det.

Så min rekomendation är att satsa på två olika par, men ta dig till pisten med turlaggen också! För jag jag kan lova att folk blir lite avis när man kommer farandes utför med en turpulka på släp samtidigt som grejar telissvängar där andra plogar hela backen ner :)

/Jesper
Som utöver pulkan har två draghundar framför för den extra fart känslan ;-)
 
^_^; sa:
Så två uppsättningar är alltså rätt väg att gå? Jag kan tänka mig att det är roligare att åka telemark på utpräglade telemarksskidor, samma sak med turåkning. Det jag funderade på var ifall det något slags gyllene medelväg. Nån form av allroundutrustning som både fungerar för tur och för att åka alpint med.

Det finns något slags allroundskidor på marknaden, men jag tvivlar på att de är särskilt bra på varken det ena eller det andra. Själv har jag rena turskidor, rena utförsskidor och ett par ungefär mittemellan. Gissa vilket jag aldrig använder...

Att välja en hybrid för att det är billigare att köpa en enda utrustning tror jag är en dålig lösning, för du kommer nog ganska snart känna att du måste köpa två utrustningar till. Och sen står du där - som jag - med ett par skidor du aldrig använder.

Det finns dock en kompromissvariant som är värd att fundera på. Telemark i branta backar är inte så kul oavsett skidor om pjäxorna är dåliga. Så satsa först på ett par bra pjäxor. Det finns varianter som fungerar utmärkt i pist och hyfsat på tur, i alla fall om man drar pulka, bär tung ryggsäck och/eller använder hudar. Jag tänker närmast på Scarpa T2, som jag själv är mycket nöjd med.

Om du sedan skaffar ett par riktiga turskidor med någorlunda kraftig och inte alltför tung kabelbindning på någon centimeter platta så har du en utrustning som fungerar helt okej på tur och som går fint att åka utför med så länge underlaget är hårt. I lössnö eller bristande skare behövs det dock bredare skidor. Åker du i liftanläggningar kan du dessutom hyra riktiga pistskidor tills du bestämt dig för om du ska skaffa egna och vad i så fall vill ha.

En annan variant som fungerar bra på tur med möjligheter att åka utför är samma turskidor som ovan, men med låga läderpjäxor och lösa lätta vristskydd (vrickningskydd, plastvariant för orientering etc). På det viset kan man åka snabbt på platten men skaffa sig extra vristtöd när man vill åka utför, till priset av fyra-femhundra gram i ryggsäcken.

(/nils)
 
Börja med tur

Hej Frida,

Jag vet inte hur mycket tele du åkt men om du är ganska ny är ett tips att börja med en bra turutrustning, åk ett år eller två och få in bra knäböj. När du känner att du åker fortare och vill ha mer stabilitet, kompletera med en telemarksskida och pjäxa typ T2 som nämnts ovan. Då sprider du även kostnaden :)
Det är lätt att man slarvar med tekniken när man har för stabila grejer i början. Man ser många som teknikmässigt hamnar mellan telemark och en mer upprätt alpin teknik. När du har mjukare skor tvingas du niga vackert ;-)

Lycka till

Niklas
 
Re: Börja med tur

n_zackrisson; sa:
Hej Frida,

Jag vet inte hur mycket tele du åkt men om du är ganska ny är ett tips att börja med en bra turutrustning, åk ett år eller två och få in bra knäböj. När du känner att du åker fortare och vill ha mer stabilitet, kompletera med en telemarksskida och pjäxa typ T2 som nämnts ovan. Då sprider du även kostnaden :)
Det är lätt att man slarvar med tekniken när man har för stabila grejer i början. Man ser många som teknikmässigt hamnar mellan telemark och en mer upprätt alpin teknik. När du har mjukare skor tvingas du niga vackert ;-)
Kan bara meddela att ovanstående funkat utmärkt för mig. Började med ett par långa, raka turskidor (beg för 500:- inkl bindningar) som kändes som godståg i backen. När jag lärde mig åka (jaja, men ta mig ned då) så bytte jag upp mig till ett par beg renodlade utförslagg med ett par T2, och skaffade senare ett par renodlade turskidor (som var SÅ mycket bättre än hybriderna!) Dock har jag åkt många mil tur i fjällen med ett par gamla vallningsfria löparskidor, vilket har funkat utmärkt. Dock kan man inte åka telis med dessa...
 
Tack för alla fina svar!

Nu har jag definitivt fått mer kött på benen, tack så mycket!

Det låter som en kul grej att börja med turskidor och att åka med dem i skidbacke till att börja med. Då får jag in tekniken och dessutom behöver jag inte skaffa två uppsättningar på en gång. Och jag slipper ha ett par skidor som är för tunga för fjället men för sladdriga för pisten.

Jag är nybörjare på telemark, ja. Å andra sidan har jag åkt längdåkning sedan jag kunde stå och slalom har jag åkt nästan lika länge. Jag provade som sagt att åka längdskidor nerför slalombacke en gång, och det var det absolut roligaste jag gjort i snö någon gång! Det blev väl en del vurpor eftersom jag inte hade stålkanter, men roligt var det verkligen.

Det var därför tanken slog mig att man kanske kan åka i pist med turskidor. Det kändes som att stålkanterna var det som saknades.

Till frågan om pjäxor så är jag nästan säker på att jag vill ha mjuka sådana. Det var ju det som var så himla kul med längdskidorna! Foten blir ju rörlig, man kan åka med stil och göra mycket mer saker. Så en mjuk sko känns som rätt väg att gå för min del. Annars kan jag väl lika gärna fortsätta använda min vanliga slalomutrustning.
 
Telemark

går att köra med rätt primitiv utrustning när det är någon dm fluffig snö ovanpå ett lite hårdare snölager.

Jag tycker att man kan närma sig telemarkåkningen från olika håll. Extrasvårt gör du det för dig om du kommer med långa raka skidor mjuka skor med sulor som gör att klacken hamnar utanför skidan när du försöker styra etc.

Så börja gärna med relativt korta skidor med mycket midja. Samt skor och bindningar som gör att skidan hyggligt följer med foten när du svänger.

Turstuk eller alpinstuk på skidor och pjäxor har inte så stor betydelse välj utifrån var och när du kommer att åka mest.

Benstyrkla är bra att ha. T ex cykling eller inlinesåkning på försäsongen rekommenderas.

Telemark är i mycket en känsla och en underbar sådan når det stämmer IMHO.

Tips på lämplig turskida är Fischer BCX E109 som förses med antingen BC-bindingar eller NN75mm bindningar samt passande skodon. Både jag och min fru har den skidan som både vi och bekanta är nöjda med. Hustrun har plastskor T3:eek:r medan jag har Alfa Skarvet och Salomon BC-bindingar.

Jag har också en lite häftigare telemarkskida. ScottyBob med utlösningsbindning samt plasttelemarkskor. En sådan utrustning klarar både toppturer och backåkning. Till nöds går det att åka några mil med full packning också även om turutrustningen är betydligt lättsammare på platten. Kicker skins är bra till dessa lite stadigare skidor vid anmarscher etc.

Jag var jättenöjd med mina Scotty Bob vid en majskidtursvecka i Kebnekaisefjällen där vi hade basläger vid Sälka. Vid en längre stugtur från A till B skulle jag i stället välja mina turskidor.

Thure
 
Att göra det svårt för sig...

När jag föresatte mig att lära mig telemark inköptes ett par begnade "tur/telemarksskidor" och de låga turpjäxorna i läder plockades fram ur garderoben.

Visserligen gjorde jag en del framsteg men med framförallt moderna pjäxor och en riktigt stabil bindning tror jag framstegen hade kommit fortare. Snacka om vilket lyft det blev när jag köpte upp mig till "riktiga" telisgrejejer...

Men när man sitter och läser detta får man nästan, men bara nästan, lust att rota fram den gamla utrustningen och bege sig ut till Yxbacken en sväng.

Uffe
 
Jag har gjort två resor till Grövelsjön och Idre med omnejd. Storvätteshågna,Älgåhågna,Töfsingdalen etc. avverkades med läderpjäxor och turskidor,jämnbreda rakt över,och det gick finfint att leka telis i nerförsbackarna.En i gänget var/är expert och det var bara att titta på honom och göra efter,känslan när man klarar 7-8 svängar i rad utan att rasa är obeskrivlig.


peter
 
Jämnbreda skidor

kan man svänga med i lössnö men det är en sladdsväng /surfsväng och inte en skärande sväng och på skare och andra hårda snökvaliteter så är en skida med rejäl midja helt överlägsen både med telemarkteknik och andra svängtekniker.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
Jonas P Vart åka? Telemark 7
uffemannen Vad fick dig att börja åka Telemarkskidor ? Telemark 17
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
Nalta_eljest Börja åka! Telemark 4
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
david78 Åka nu!! Telemark 1
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Telemark 9
Varför åka telisar? Telemark 1
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
Jonik lätta topptursskidor för telemark Telemark 11
bredviken Telemark v1 tandådalen Telemark 0
Friahälar Slalomcarvers för telemark? Telemark 5
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
pagren Telemark vs. Slalom Telemark 8
bredviken Kurs i telemark 18/19 dec i Sälen? Telemark 0
Rodluvan "Træningslæger" telemark Telemark 9
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
Bjurtjärnsindianen Telemark Telemark 3
koffle Rossignol Bandit B1 <> Telemark T2?? Telemark 3
anbr Telemark i Valdisere Telemark 1
Mezzner X-adventure för telemark? Telemark 2
martin köhler Head Monster som telemark skida? Telemark 3
Telemarkssving Offpist i Telemark Telemark 1
ptengvall Lapin Kulta Telemark Trophy Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
fibbla Hyra telemark nära göteborg? Telemark 2
Graip Telemark/topptur Telemark 6
guldbrand Telemark Telemark 2
Jätte Micke Student SM i Telemark Telemark 0
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Telemark 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.