Är det verkligen vanligt att tält ej klarar vind?

Man läser ibland här om att folk undrar om tält verkligen klarar hård vind.

Är det något problem med moderna tält alls?
I Norge för 10 år sedan tältade jag i ett Mc Kinley kupoltält där bågarna var s formade i blåsten. Detta var på deras västkust med vind rakt in från Atlanten. Likadana tält säljs på typ Biltema idag för runt 400 kr. Mitt kostade i slutet av 90 talet 995kr.

Efter det har jag haft ett Helsport Vidda3 köpt på XXL i Norge innan de kom hit.

Numera har jag ett Atacama från Redverz. Tälten är konstruerade av en amerikan som gör foto expeditioner på mc.
Här är en blåsig film från deras stora tält
https://youtu.be/Q0RlXKwdPVY
 
Att tält rämnar i vind/storm händer, men är ovanligt.
Biltema och andra festival-tält använder billigast möjliga material och snabbast möjliga sömmerskor, vilket båda går ut över kvaliteten.
Bland de mer kända tälttillverkarna är kvaliteten gott över detta, även hos de lite billigare varianterna.
Summa summarum, jag skulle inte använda ett festivaltält på ett exponerat ställe i storm.

Jag strävar dock alltid, oavsett vad jag har för tält/tarp med mig att inte sätta upp tältet där det är exponerat, men skyddat för vinden. Det går antagligen fint att klara en storm på högfjället i ett festivaltält om man är noga med att välja lägerplats. Det är dock skönt att ha ett tält med högre kvalitet för känslan av trygghet när vinden börjar blåsa ordentligt.
På samma sätt som jag skulle klara mig med ett festivaltält, men väljer att inte göra det, så tror jag att många väljer tält med högre specifikationer än de behöver.
Självklart kommer ett tält som är väl utprovat under expeditioner på Grönland att klara de svenska fjällen fint, men det kommer ju också många andra tält att göra.
Ju mera kunskap jag fått om utelivet, desto mera är jag övertygad om att kunskap är viktigare än specifikationer på utrustningen.

Det finns ett ordspråk man ofta stöter på när man läser på amerikanska sidor om lättpackning, att man bär på sin rädsla. Det säger väl något att de med allra mest erfarenhet från uteliv gärna bär en väldigt lätt packning?
 
Redverz videon imponerar inte. Ser man på vegetationen märker man att vinden hann mojna betydligt före han fick första tältbågen upp. Deras tält vet jag ingenting om, de kan trots videon vara verkligt bra.

Nästan vilket festivaltält som helst ska klara av 16m/s tillfälligt iaf. Är vinden rätt jämn och hela tiden från samma riktning så är det ingen match, men blir vinden byig med varierande vindriktningar så utsätts markfästena och släpper en markpinne kan det ganska snabbt vara adjö för resten.

Riktigt billiga tält kan mycket väl vara ordentligt vindtåliga, men då väger de avsevärt mer än kvalitetstält i samma storleksklass och materialen kan ändå nötas snabbare. Kvalitetskontrollen tenderar vara sådan att exemplaret man råkar få kan avgöra, enskilda uppenbart svaga punkter kan man eventuellt fixa själv, men knappast börjar någon sy om långsömmar även om tyget är dugligt. Uppsättning i hård vind kan pga billiga lösningar och dåligt planerande vara utmanande.

Billiga tält kan mycket väl fylla kraven på vindtålighet. De kan också fylla kraven på vattentäthet både för sömmar och dukmaterial. Kombinationen vind och regn kan ändå leda till fiasko med genomblöt utrustning.

Jag har sovit i billiga tält (bl.a. Halti och McKinley) som inte har hållit formen i kraftig vind, eller som inte klarat av vindburen regn, men jag har klarat mig utan betydande skador. Rör man sig sommartid på land i populära rekreationsområden betyder ett sönderrivet tält närmast misslyckad semester eller nya utmaningar och erfarenheter man kanske är beredd att möta, man kan alltid söka annat skydd och ta sig därifrån utan att vara direkt i livsfara.

Då jag paddlar i yttre skärgården anser jag ändå att tältet är det sista jag vill ha sönder, den ska klara av alla tänkbara väder inblåst några dygn ute på en liten kobbe utan vindskydd. Då blir det relativt robusta lösningar, men jag försöker ändå hålla vikten nere. Priset blir den minst avgörande faktorn, men tyvärr tenderar den bli rätt hög före alla mina krav på funtionalitet och kvalitet blir uppfyllda.

För vinterbruk ändrar kraven på viktens bekostnad men då vill jag inte söka mig till områden där tältet avgör skälig överlevnad, i färdplaneringen ingår alternativa lösningar för självständig evakuering då det roliga slutar. Då skulle jag egentligen klara mig med billigare tält men bekvämligheten och kvalitetsbortskämdheten vinner. Samtidigt får jag ett tält som jag bättre litar på (och sover bättre i) oavsett om skillanden i tålighet någonsin skulle realiseras i praktiken.
 
För sömnkvaliteten bör du om möjligt täta i skyddat läge.

Är detta omöjligt så räkna med dukfladder och buller, öronproppar rekommenderas.

Även tält av högsta kvalitet kan blåsa sönder, dålig tältslagning, kantrande vind etc hjälper alla till.

go tur
 
Jag är den typen som lär mig den hårda vägen. Numer alltid extremt omsorgsfull alltid, i var och hur jag pitch:ar tältet. Alltid alla stormlinor, alla tältspik (av bra kvalitet) och gärna tunga stenar som vilar på tältspiken utan att vara i kontakt med själva stormlinan.

Ska jag lämna tältet ngr timmar är det sista jag gör att kolla över alla pinnar och att linor har lagom sträck.

Tältar man på högfjäll får man räkna med risken för riktigt hårda vindar.
 
När jag tältade vid Sylarnas fjällstation en gång blåste det upp rejält under natten, inte orkanvindar men väldigt kraftiga (som det ofta gör på kalfjället). På morgonen var det två av de andra tälten som var där som hade blåst sönder helt och personerna hade varit tvungna att söka skydd inne på fjällstationen. Jag har ingen aning om vilka tält de hade, men uppenbarligen inte tillräckligt stabila för fjällförhållande. Så för att besvara din fråga, ja det verkar faktiskt som om det händer ibland..
 
Klart även svindyra tält blåser sönder...men själv föredrar jag beprövad utrustning framför tveksam. Har varit med om att tält från både fjällräven och Hilleberg blivit deformerade i ganska beskedliga vindstyrkor. Men...oddsen känns högre att klara vindarna med testade märken än lågprismärken som levereras på löpande band och troligtvis finns många måndagsexemplar av :)

// Johan
 
Fel frågeställning kanske

Hej

Självfallet finns det för alla tält en gräns när tältet i fråga inte klarar mer vindlast. Och för det mesta klarar ett dyrare tält som Hilleberg en högre vindlast än ett billigare.

Det sagt är det som redan nämnts oerhört viktigt var man väljer att slå upp sitt tält och för icke självstagande tält som tunneltält minst lika viktigt hur man slår upp tältet. Ett felaktigt uppslaget tält där duken är slapp och får formen av en spinnaker så fort det börjar blåsa medför att även det bästa tältet snabbt kommer blåsa sönder.

Men ett intressant spörsmål är varför tält över huvud taget. Jag menar att om målet är att överleva och inget mer klarar man sig fint med en liten lättviktspressening, i alla fall på sommarfjället. Så det ett tält framför allt ger är komfort. Och där är det mycket stor skillnad på t.ex biltematältet och ett top of the line tält!!

/ Stefan
 
Jag har fått ett hilleberg nallo 2 sönderblåst. En båge knäcktes när det var storm (starkaste byvinden var 52m/s den natten, bågen gav vika långt tidigare. Jag vet inte vilket tält som klarar 52m/s).

Annars gäller väl att rejälare tält oftast är mycket tystare än billigare/ostadigare. Mitt MSR hubba är till exempel mycket tystare än mitt Habitat NX som är av samma design men i bättre kvalitet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjoni Är Hilleberg verkligen så bra? Bo och sova 3
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
fredl Hur är vår utrustning för sommartur i Söder? Bo och sova 27
Hookahey Tältkamin. Är det bra det? Bo och sova 4
Kal-P-Dal Vad är "Oxford Nylon"? PVC? Bo och sova 3
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
behedwin Vad är thermofilt? Bo och sova 3
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
majjen Övernattning i jakt- och fiskekojor - är det OK? Bo och sova 21
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
GoobyFGT Är detta tält ok? Bo och sova 5
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
kanser 3p tält 4season - Hur viktigt är vikten? Bo och sova 12
mrhannerz Efterlysning: Vad är detta för tält? Bo och sova 12
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Hur bra är tarptält Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
K9FORCE Hur stor är egentligen risken för punktering ? Bo och sova 31

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.