Ännu en sovsäckstråd...

Hej!

Jag har idag en Marmot Pounder Plus säck till turerna på fjället och är faktiskt ganska nöjd med den, så länge som det inte blir allt för djävla kallt. Men...

Jag är lite sugen på att lyxa till det och byta till en dunsäck och vill ha tips.

Min önskan är att den ska klara de lite kallare nätterna på ett höstfjäll, men inte en vintersäck(jag är för mycket kyckling för att ge mig ut på ett vinterfjäll).

Någon som har tips?
 
Hej!

Jag har idag en Marmot Pounder Plus säck till turerna på fjället och är faktiskt ganska nöjd med den, så länge som det inte blir allt för djävla kallt. Men...

Jag är lite sugen på att lyxa till det och byta till en dunsäck och vill ha tips.

Min önskan är att den ska klara de lite kallare nätterna på ett höstfjäll, men inte en vintersäck(jag är för mycket kyckling för att ge mig ut på ett vinterfjäll).

Någon som har tips?

Det framgår inte om du är kille eller tjej, men om du är kille nöjd med den säcken som du har och vet att måtten passar dig, kanske du skall titta på en Marmot Pinnacle, Helium eller Sawtooth. Jag har själv en Pinnacle som 3-säsongs säck och är nöjd med den.
Är du tjej kan det finnas andra säckar som passar bättre, ex Wm Teton (kan även se att Addnature har kvar Wm Pinnacle trots att Marmot slutat tillverka den).

Pounder Plus är en 25F sovsäck, dvs strax under nollan enligt vår temp skala. De säckar jag nämner ovan är varmare än Pounder Plus, men förstod att det var ditt önskemål?

Självklart finns det även andra bra tillverkare av dunsäckar, utgå ifrån innermåtten på den du har om den passar dig fint och leta runt.
 
Senast ändrad:
Hej!

Ah, visste att jag varit otydlig på något plan...jag är man och 180 cm lång, tycker PP-säcken har funkat bra, men skulle önska mig något lite varmare men inte, som sagt, en vintersäck. Det är alltid lite meckigt att välja säck inför turen för jag avskyr att frysa, men det är heller inte roligt att vakna genomsvett. Därför skulle jag vilja ha ett alternativ till den säcken jag har, inte en som ska ersätta den.

Jag tittade faktiskt på Sawtooth, när jag köpte min säck. Tyckte den såg väldigt trevlig ut, men fick för mig att jag skulle ha en syntetsäck. Fråga mig inte hur jag tänkte, det var många år sedan...

Jag ska kolla in de andra säckarna du nämnde!

Stort tack!
 
Man 180cm, då passar Regular storleken dig perfekt om du tittar på en Marmot säck.
Skillnaden i dunkvalitet är ganska stor mellan de olika modellerna, där Sawtooth ligger i det billigare segmentet. Liknande dunkvalitet som denna modell från Haglöfs:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSHYPNA3S

Notera att Marmot bytte från gåsdun till ankdun i Sawtooth from 2013 modell, så värt att kolla om du kan få tag i en äldre säck om du är intresserad av Sawtooth;) (Dunkvalitet och tillverkningsår skrivs ut på lappen som är insydd i fotändan).
Även Pinnacle gjordes om till 2013 års modell med bl a tunnare yttertyg. Den nya modellen är lite svalare med Tlimit -9C mot -12,2 för den äldre modellen, så även här kan det vara värt att titta efter den äldre modellen.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.