Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt?

Hej.
Jag och tre vänner skall vandra Abisko-Nikkaloukta andra veckan i juli. Vi är nybörjare men har baserat våra packlistor ifrån liknande trådar här på forumet. Vi har dock ännu inte köpt något triangakök. Vi velar mellan att köpa ett eller två samt hurvida det gör någon skillnad i att köpa ett 500 kronors eller en billigare variant från, säg Clas Ohlsson. Vad skulle forumet göra? Vi har ingen tidsnöd så vi tänkte köra på spritvariant.

Jag undrar också om det är okej att fiska/meta i någon av fjällsjöarna (finns det öht. någon fisk?) eller om det kräver fiskekort? Tänkte inte ta med mig något spö bara lite lina och ett flöte. Mest som avslappning efter dagsetappen.

Finns det något annat man absolut måste tänka på eller inte får missa att ta med sig?

Tacksam för svar.
 
hejsan
skippa t-dojjan och kör på gasol - tro mej, enklare och trevligare.
hellre beggad kvalitet än nytt skräp - tro mej, kvalitet lönar sig i längden..
jepp, fiskekort eller rödvatten.
så skippa tjuvfisket och njut/fokusera på lägret/turen/fjället istället ;)

go tur
vänligen nils
 
Begagnat Trangia 25 = kring 200kr.

Tillval (rekommenderas starkt):
Gasbrännare till Trangia = 400kr (nypris).

Även om ett trangia är förhållandevis tungt* är det svårslaget. Stadigt, hållbart och bränsleeffektivt då konstruktionen är enormt vindskyddad.

Ett trangia håller livet ut =)


*Jag tycker inte att det är speciellt tungt, men det går ju naturligtvis inte att jämföra med ett toppmonterat minikök med titankärl.
 
Kan nån motivera varför gas? Mer än att det går snabbare än sprit....

Energivärdet = mindre bränsle = mindre vikt.

"Slabbet" = Inget spill. Spill i kokkärlen lämnar en ganska otrevlig smak.

Man kan reglera effekten mycket bra, vilket spar bränsle och förenklar matlagningen.

Du slipper ha en skvätt sprit kvar i brännare efter matlagningen. Denna skvätt kan man antingen elda ur eller förvara i den, förhoppningsvis, täta brännaren.
Omvänt gäller att du slipper få slut på bränsle under matlagningen för att du försökt undvika ovanstående.
Detta leder även till att gasen är ännu mer bränsleeffektiv.



Nackdelar.

En tom spritflaska kan man vika ihop till ingenting. Tomma gasflaskor upptar samma volym tomma som fulla.
 
Energivärdet = mindre bränsle = mindre vikt.

"Slabbet" = Inget spill. Spill i kokkärlen lämnar en ganska otrevlig smak.

Man kan reglera effekten mycket bra, vilket spar bränsle och förenklar matlagningen.

Du slipper ha en skvätt sprit kvar i brännare efter matlagningen. Denna skvätt kan man antingen elda ur eller förvara i den, förhoppningsvis, täta brännaren.
Omvänt gäller att du slipper få slut på bränsle under matlagningen för att du försökt undvika ovanstående.
Detta leder även till att gasen är ännu mer bränsleeffektiv.



Nackdelar.

En tom spritflaska kan man vika ihop till ingenting. Tomma gasflaskor upptar samma volym tomma som fulla.
Mera klart kan man nog inte motivera detta
 
Det känns som så, att du kommer att välja gas, efter skogsbaronens motivering.
Ni är tre personer och en vecka, skulle iaf jag ta med mig minst en 450g behållare.
 
Mja, jag skulle nog rekommendera att elda ur brännaren, "ganska otrevlig smak" är inte ens i närheten av hur fullkomligt vidrigt kräkmedlet i rödspriten får maten att smaka om man råkar få i den. Om ni upptäcker rosa avlagringar i kokkärlen, diska bort dem!! Jag har fått kassera en måltid jag verkligen ville ha då jag var trött, enormt hungrig och kall pga att kräkmedlet gjorde maten *helt* oätlig.

I övrigt tycker jag att spritköket är klart användbart, även om gasen kanske är bättre (ingen personlig erfarenhet). Eftersom ni är nya och kanske osäkra på om ni vandrar fler gånger så skulle jag skulle nog avvaktat och nöjt mig med spritbrännaren. Den är om inte annat väldigt lätt att använda, och för en veckas vandring på sommaren torde inte viktskillnaden för bränslet vara värd att tala om.

Ingen aning om den billigare trangiakopian från CO är bra. Jag har köpt en i ren nyfikenhet, men inte hunnit med att testa den ännu. Det är väl om de sparat väl mycket på materialet det kan skita sig gissar jag, men annars har jag svårt att se hur de ska misslyckas. Inte särdeles avancerade delar i ett trangiakök.

En bra sak att ha med är leukoplast och skavsårstejp. Har räddat mången en fot :D.
Sen är jag lite förtjust i att ha med choklad, nötter och torkad frukt så man har nåt trevligt att småäta på, samt bra mat. Jag bär hellre extra än äter nåt trist varje dag :).

Ha en trevlig vandring!!
 
Mja, jag skulle nog rekommendera att elda ur brännaren, "ganska otrevlig smak" är inte ens i närheten av hur fullkomligt vidrigt kräkmedlet i rödspriten får maten att smaka om man råkar få i den. Om ni upptäcker rosa avlagringar i kokkärlen, diska bort dem!! Jag har fått kassera en måltid jag verkligen ville ha då jag var trött, enormt hungrig och kall pga att kräkmedlet gjorde maten *helt* oätlig.

Ha en trevlig vandring!!

Det där tycker jag är ganska intressant. Vissa (du t.ex.) tycker rödspriten smakar vedervärdigt. Jag själv upplever den som besk, men inte så att allt som kommer i närheten blir oätligt =)

Hur som haver. Man bör helt klart diska ur om man ser att det läckt sprit, och kör man Tenol (etanol/metanol-blandning) ska man känna till att det dessutom är giftigt.

Sen ska man ju alltid ta ur packningen i locket om man tänkt släcka brännaren med locket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
simon_a85 15 dagar Abisko-Nikkaloukta med tält Fjällvandring 9
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Sedis Abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 6
underdoggy Mellan nikkaloukta och abisko! Fjällvandring 9
Runner75 Abisko-Nikkaloukta båttrafik Fjällvandring 6
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
ekonom Nikkaloukta - Abisko Fjällvandring 2
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.