Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag

Hej vänner!

Vi är 3 killar i 25-30års åldern från Skåne som för 1 år sen började skissa på en fjällvandring tillsammans.

Jag ber om er ödmjuka hjälp att konstruktivt sätta tänderna i nedan tänkta plan (gärna av någon med egna erfarenheter):

Tidsplan
Ankomst i Abisko 28/7 kl 13:00
Hemfärd från Abisko 3/8 kl 17:00
Nätter ute: 6
Längd: ca 70km (grovt uppskattat)

Planerad vandring (grov skiss):

http://kartor.eniro.se/m/9hKyv

Frågor om vår rutt:
1. Är den ens att tänka på?
2. Hur "tuff" och påfrestande är den?
3. Hur sannolikt är det att man träffar på andra vandrare efter Abiskojaurestugorna?
4. Går den att genomföra på 6 övernattningar eller är den rentav för kort?
5. Andra rutter, vad rekommenderar ni och varför? Om ni ger förslag så vänligen rita på kartan via Eniro.

Övriga tankar
Vi kommer att vara bra förbereda rent fysiskt och utrustningsmässigt. Vi söker något som ska vara en upplevelse och vi vill helst undvika för lätta "traktorvägar" och helst andra vandrare. Det är dock inte tal om att vi ska i hast få upp tältet för att däcka av utmatning om kvällarna. Lite intervallvandring med mixade höjder låter inte helt fel heller.

Som sagt, jag är väldigt tacksam för alla tips & tricks jag kan få och tackar på förhand!
//C
 
Fråga 3 Jag tror att ni kan räkna med gott om folk i Abiskojuarestugorna i månadsskiftet juli/augusti. Då borde det vara högsäsong för Kungsledenvandringar.

Övriga frågor kan jag inte svara på.

Lycka till med planering och vandring!

/Anna
 
Jag ger ett snabbt svar. Jag skulle vilja påstå att ni har gott om tid, ni lär knappast behöva stressa. Min generella uppfattning om att vandra utanför kungsleden i Abiskoområdet är att det är relativt ensamt, men räkna med att stöta ihop med andra vandrare, även om det knappast kommer vara lika frekvent som på kungsleden.

Satsa på att ta det lugnt och njuta av allting, fysiskt trött blir man ändå och stressa kan man göra hemma :)
 
Det är en trevlig tur, och ganska lätt. Gick den med familjen (jag då ca 12 år, brorsan 10), och vi gick på sex dagar. Så om ni vill ta det lungt så passar den, och så mycket folk är det nog inte heller. I somras gick jag och en annan tjej i genomsnitt 15km/dag, så ni starka killar orkar säkert minst lika mycket ;-)

/Jenny
 
Ni bör ha mycket gott om tid för rutten. Kanske för gott om tid. Känns mera som en trenätterstur om ni bara ska vandra. Men det finns ingen anledning att bara ånga på och ta sig framåt - bestig Giron eller nåt av de andra fjällen runtomkring kanske?
 
Hej. Det är en fin tur men lite väl kort för 6 nätter ute. Jag har gjort samma tur på 3 övernattningar utan att förta mig. Skickar ett förslag som innebär att ni går helt oledat på vissa ställen men bör inte vara några problem om man kan använda en kompass. Ett tips är att första dagen gå upp till Lapporten och slå läger vid öppningen. Inne i Lapporten är det ganska sankt och svårt att hitta bra tältplatser. Då kan man göra en fin topptur upp på Nissuntjårro på eftermiddagen/kvällen. En sväng in i Hoiganvagge och sedan över Hoigantjårru in i Kårsavagge ger härlig utsikt över fjällen. Trots att turen är längre har ni gott om tid till utflykter. Från Kårsavaggestugan går man lätt till Abisko sista dagen.


http://kartor.eniro.se/m/9Wh1Z

Bosse
 
Hej. Det är en fin tur men lite väl kort för 6 nätter ute. Jag har gjort samma tur på 3 övernattningar utan att förta mig. Skickar ett förslag som innebär att ni går helt oledat på vissa ställen men bör inte vara några problem om man kan använda en kompass. Ett tips är att första dagen gå upp till Lapporten och slå läger vid öppningen. Inne i Lapporten är det ganska sankt och svårt att hitta bra tältplatser. Då kan man göra en fin topptur upp på Nissuntjårro på eftermiddagen/kvällen. En sväng in i Hoiganvagge och sedan över Hoigantjårru in i Kårsavagge ger härlig utsikt över fjällen. Trots att turen är längre har ni gott om tid till utflykter. Från Kårsavaggestugan går man lätt till Abisko sista dagen.


http://kartor.eniro.se/m/9Wh1Z

Bosse

Tack för alla svar, det är till stor hjälp!

Stort tack Bosse för ditt utförliga svar. Visst hade det varit hemskt att missa tåget hem men lika hemskt hade det varit att slutföra en planerad 6 nätters tur på 3 nätter (vi reser trots allt från Malmö). Om jag förstår dig rätt så kan man, om man inte gör några egna utflykter och uthugg, gå din föreslagna tur på ca 4 "pass" (4 övernattningar), eller? Vad jag vill komma till är att vi vill göra denna jungfruresa med så mycket olika upplevelser som möjligt då denna tur kommer att ligga som grund för framtida resor.

@ driatic: ditt svar sätter helt klart huvudet på spiket, stressa kan vi göra hemma. Det är ett väldigt bra ledord för vår resa.

Fler tips och förslag tas med glädje emot, lämnar ni förslag såsom Bosse blir det guldstjärna.
 
Hejsan.
Jag vill inte vara en Messerschmidt, men jag tycker verkligen att ni väljer fel tur i Abiskotrakten. Om ni absolut tänker er att vandra i detta område, söder om Abisko, så borde ni genomkorsa det istället för att bara vandra runt. Jag skulle kunna drista mig att påstå att ALLA andra vägval är mer intressanta. (Kanske en viss överdrift.)

Men... om ni nu ska ända upp hit... så välj något mer intressant. Området VÄSTER om Abisko innehåller så mycket mer. Jag har gjort ett antal vandringar där och även skrivit mycket om det här på Utsidan.

Börja med att läsa den här artikeln. Jag tror att den kan ge några uppslag.

mvh HåkanF
 
Hej vänner!

Övriga tankar
Vi kommer att vara bra förbereda rent fysiskt och utrustningsmässigt.

Som sagt, jag är väldigt tacksam för alla tips & tricks jag kan få och tackar på förhand!
//C

Jag vet inte om ni har tänkt att ta med kikare...skulle rekomendera det starkt. I fjol när vi vandrade i området var det oftast regn och dimma. Plus renar som trampade in sina enga stigar gjorde orienteringen besvärlig. På vissa ställen fick vi orientera oss med med hjälp av kikare mot "stenpyramider" som brukar finnas där då och då längst leder.
 
@ driatic: ditt svar sätter helt klart huvudet på spiket, stressa kan vi göra hemma. Det är ett väldigt bra ledord för vår resa.

Mycket enkelt tips. Ta fram måttbandet. Sen är det enkel matematik

1. Hur långt går ni per dag? De flesta går nog 15-20 km på bra leder.
2. Hur lång är turen.

En division ger ju antalet dagar. Om du sen sitter med kartan och kollar in var ni hamnar efetr X km varje dag och ser om det ser bra ut med tältmöjligheter så får ni ju en bra planering.
 
Mycket enkelt tips. Ta fram måttbandet. Sen är det enkel matematik

1. Hur långt går ni per dag? De flesta går nog 15-20 km på bra leder.
2. Hur lång är turen.

En division ger ju antalet dagar. Om du sen sitter med kartan och kollar in var ni hamnar efetr X km varje dag och ser om det ser bra ut med tältmöjligheter så får ni ju en bra planering.

Check på den, problemet är just att vi inte riktigt vet vart vi ska gå. Grundfrågan består, vart ska vi gå på dessa 6 nätter?

Du som har, enligt din profil, flera årtiondes erfarenhet av fjällvandring kanske kan komma med konkreta ledförslag?

//c
 
Er vandring är ju en start, men varför inte ha med optioner på förlängning, Upp i Kårsavagge tex, kan ju ge extra tid och extra upplevelser.

Upp till Mårmakåten? Har inte varit där så vet inte om det är värt en avstickare, men det kan säkert andra hör svara på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Daniel K Transportalternativ Kiruna-Abisko juli Fjällvandring 2
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
greendanger natttemperaturer i juli runt Abisko... Fjällvandring 8
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
nippe_n Abisko - Keb i Juli Fjällvandring 24
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.