Hålla maten varm respektive kall utan el

Vi ska på utflykt i sommar en hel dag. På hotelleummet har vi ingen kyl/frys. Men vi får ta med oss maten från bufferestaurangen. Då det kommer dröja flera timmar innan vi äter maten så vill jag gärna hålla den varm eller kall. Finns det kyl eller värme väskor/matlådor som man inte behöver el till?
Har hittat en matlåda som kan värma maten men vad jag förstår behöver man eluttag och det har man ju inte alltid på utflykter. Någon som vet om det finns kylblock eller värmebox eller liknande som man kan ha med powerbank eller ladda innan så den håller några timmar eller andra förslag?
 
Senast ändrad:
Kylklampar eller fryst vatten i petflaskor håller mat kall i många timmar i kylväska.
Kylväska, thermos eller matthermos håller mat och vätska varm.
Med friluftskök kan du värma på igen.

Men något på batteri som går att bära tror jag inte på, bnatterier för att värma blir för tunga för att bära utan fordon.

Det finns också kemiska värmepåsar som reagerar med vatten och värmer men de är lite dyra och engångs. används nog mest av militärer.

/Patrik
 
För att hålla något kallt sommartid kommer jag på några alternativ.
Det ena är en solcellsdriven kylväska men jag jag tvivlar på att en sådan med integrerade solceller klarar
att hålla något kylskåpskallt när det är över 25°C ute. Ytan är för liten.
Här skulle man snarare ha stora solceller med regulator som man kopplar till ett batteri som i sin tur
ansluter till eldriven kylväska för att få det hela att fungera ok.
Det andra är att gräva en väldigt liten jordkällare.
Även om man gräver den 2 m djup så blir den inte heller kylskåpskall men den blir svalare.
En annan variant är ett gasoldrivet kylskåp och givetvis gasol.
Eller ett litet elverk + en bra eldriven kylväska.
 
Är det ens nödvändigt ? Tillagad mat håller sig i flera timmar minst. Men inte rå köttfärs och liknande. Ost kan bli lite ledsen om det är varmt. Annars är det mesta ok --- Några olika småburkar borde räcka, så att man inte blandar ihop. Alufolie kan vara bra.
 
Först och främst, glöm varmhållning av mat plockad från buffe. Om du ska varmhålla den maten i flera timmar kommer den troligen att hålla optimal temperatur för bakterietillväxt. Varmhåller mat är nåt man generellt undviker i livsmedelsindustrin.

Mattermos förutsätter att du har värmt upp maten till så pass hög temperatur att du dödat de flesta mikroorganismer och sen placerar den i en tillsluten termos. Maten i buffen kommer vara mycket mer kontaminerad och håller inte alls lika länge.

Kyla ner snabbt, hålla kall (is eller kylklampar i isolerad väska) och sen värma inför förtäring (om man inte vill äta kallt) är det enda vettiga.
 
Det rimligaste är väl att plocka med sig de delar av buffén som smakar gott som de är, och tål att förvaras några timmar. Det mesta håller sig, om det inte är väldigt varmt. Mattermos underlätta, såklart, men även en vanlig kylväska utan klampar, om den lastas med kalla saker.

Vill ni absolut ha varm mat, så beakta nermanders välmotiverade varning ovan, i varje fall om den inta är sterilförpackad. Ta med den väl kyld + något minimalistiskt utekök, och värm den på utflykten istället till väl över 65 gr, eller helst strax under koktemperatur.

Är det bara fråga om att hålla lite frukter e.d. fräscha när det är riktigt varmt ute, så funkar det att vira in dem i en blöt handduk och bära paketet i en nätkasse, så vatten kan dunsta och därmed kyla ner innehållet. Alltså enligt samma princip som en vinkylare. Hinner handduken bli torr är de bara att blöta ner den igen.
 
Här kan man hitta lite riktlinjer

Ska maten varmhållas behöver man vara säker på att den är över 60 grader hela tiden.

Bakterier älskar temperatur mellan 20 och 45 grader, där vill man ha maten så kort tid som möjligt.

Tillagad mat som har kylts ner och ska värmas ska helst upp över 70 grader innan den serveras (detta för att ta kål på bakterier som hunnit försöka sig under nedkylningen och uppvärmningen). Bör påpekas att detta förutsätter "normal" bakteriepopulation, många bakterier bildar toxiner som inte förstörs vid uppvärmning (så även om bakterierna dör av värmen finns deras toxiner kvar kvar i maten). Det funkar alltså inte att ta mat som legat i rumstemperatur i flera timmar och värma upp den över 70 grader och tro att den är tjänlig bara för att man dödat bakterierna.
 
Ät ordentligt av buffén.
Beställ våtkonserver och flameless heater att ha med som mat. Kostnad ungefär som en lunch på restaurang.
Varmhållning är besvärligt, Och även om ni lyckas så är inte mat som varmhållits i 4-6 timmar god att äta.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.